گزارش کامل تسنیم از همایش اصلاح‌طلبان

گزارش کامل تسنیم از همایش اصلاح‌طلبان

خبرگزاری تسنیم: همایش اصلاح‌‌طلبان بعد از ظهر روز گذشته با حضور تنی چند از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، همایش شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عصر روز گذشته(پنج‌شنبه)در کانون توحید تهران با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب آغاز شد.

در این همایش محمدرضا عارف، عبدالواحد موسوی‌لاری، سیدهادی خامنه‌ای، محسن رهامی، مصطفی کواکبیان، فاطمه راکعی، احمد حکیمی‌پور، صادق خرازی، رسول منتجب‌نیا، زارع فومنی و تنی چند از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب حضور داشتند.

پیش از این اصلاح‌طلبان اعلام کرده بودند که هاشمی‌رفسنجانی و محمد خاتمی نیز قرار است در این همایش حضور یابند، اما این همایش بدون حضور این دو چهره سیاسی برگزار شد.

*قلی‌زاده: برای هاشمی، مطهری، جهانگیری و ناطق‌نوری دعوت‌نامه ارسال کرده بودیم

قلی‌زاده دبیر همایش اصلاح‌طلبان در ابتدای این همایش ضمن ارائه گزارشی از نحوه برگزاری این همایش، گفت: شورای تامین، پلیس امنیت، کانون توحید و نیروی انتظامی برای برگزاری این همایش با ما همکاری کردند و کوچک‌ترین «نه» برای برگزاری این همایش برای ما نیاوردند.

وی ادامه داد: در مطبوعات اشکالاتی در خصوص حضور میهمانان پیش آمد که باید توضیحاتی ارائه کنم؛ در خصوص دعوت از میهمانان ما یک ماه پیش تصمیم گرفتیم که از شخصیت‌های ملی دعوت به عمل آید تا اگر دعوت ما را پذیرفتند، برای آنها مدت زمان سخنرانی تعیین کنیم.

قلی‌زاده افزود: ما بعد از گرفتن مجوز در روز یکشنبه هفته گذشته دعوت‌نامه‌های این شخصیت‌ها را کتبا به دفتر آنها ارسال کردیم و از افرادی همچون محمد خاتمی به عنوان سخنران اصلی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری و حتی علی مطهری برای حضور در همایش دعوت کردیم.

دبیر همایش اصلاح طلبان گفت: البته از آقای ناطق‌نوری تشکر می‌کنم که گفتند از وی برای حضور در این همایش دعوتی نشده است؛ ما تا 3 روز پیش دعوت‌نامه رسمی برای هیچ احدی نفرستادیم، اما از مدت‌ها پیش در مطبوعات اعلام کردیم که اگر صلاح دانستند در همایش حضور یابند و ما برای هر تشکلی یک کارت دادیم.

وی یادآور شد: دعوت از احزاب اصلاح‌طلب و همه احزاب اصولگرای اصیل  در دستور کار این همایش بوده تا در یک ارتباط صحیح و به دور از تصویرسازی از گذشته و به دور از نبش قبر کردن و رفع مشکلات مردم و حفظ منافع ملی تلاش کنیم.

قلی‌زاده یادآور شد: نخستین صداقت در اندیشیدن، گوش کردن صدای مخالف و صدای کسانی است که کاملا یکدیگر را قبول ندارند.

به گزارش تسنیم، دبیر همایش اصلاح‌طلبان با بیان اینکه چند نکته دیگر را باید متذکر شوم که از حاضران درخواست می‌کنم به آن توجه داشته باشند و آن را رعایت کنند، گفت: خارج نشدن از موضوع با رعایت نکات امنیتی و قانونی، ارائه ندادن شعار خارج از موضوع و اینکه پلاکاردی بلند نشود و هیچ برخورد هیجانی و احساسی صورت نگیرد، از موضوعاتی است که باید توسط حاضران رعایت شود.

*حکیمی‌پور: هدف شورای هماهنگی اصلاحات سامان‌دهی به فعالیت حقوقی اصلاح‌طلبان است

احمد حکیمی‌پور رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ادامه این همایش، گفت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به معنای مجموعه حقوقی ریشه‌دار در نظام جمهوری اسلامی است که از دوران حیات امام خمینی(ره) شکل گرفته و در آن دوران با عنوان مجموعه نیروهای خط امام معروف شد.

وی ادامه داد: پس از حماسه دوم خرداد، شورای اصلاحات به عنوان شورای هماهنگی گروه‌های دوم خرداد و پس از آن، این مجموعه با عضویت 19 گروه و انجمن از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز گرفت و این احزاب دور هم جمع شدند و در شرایط فعلی نیز که 4 تا 5 گروه اصلاح‌طلب از کمیسیون ماده 10 مجوز گرفته‌اند، درخواست عضویت در این شورا را دارند.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات افزود: هدف ما این است که فعالیت حقوقی اصلاح‌طلبان را در چارچوب شورا سامان دهیم که این همایش به عنوان شروع خوب و قدم مهمی در دوران جدید که به برکت حماسه 24 خرداد 92 شکل گرفت، خواهد بود چرا که با حضور دولت آقای روحانی، امید و نشاط به جامعه بازگشته و وظیفه اصلاح‌طلبان نیز شکر این نعمت است.

حکیمی‌پور یادآور شد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در تلاش است که گامی استوار در جهت وحدت در عرصه پیش رو بردارد و ما به عنوان اصلاح‌طلبان، حضور حداکثری مردم در فعالیت سیاسی و عرصه انتخابات، تلاش در جهت برطرف‌کردن سلایق سیاسی در انتخابات آینده و انسجام اصلاح‌طلبان را هدف خود قرار داده‌ایم.

*پیام هاشمی‌رفسنجانی: مسئولان خود را مکلف به انتخاب آزاد و رقابتی مردم بدانند

در ادامه این همایش، پیام آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همایش اصلاح‌طلبان قرائت شد که متن این پیام به شرح ذیل است:

همایش بزرگ و سراسری احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب و معتدل کشور را در راستای توسعه فعالیت احزاب و نهادهای مدنی به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم گردهمایی‌ها و نشست‌هایی از این نوع بتواند به بست هرچه بیشتر فضای هم اندیشی و تضارب آرا و اندیشه‌های متفاوت سیاسی و اجتماعی جامعه کمک نماید.

اصولاً التزام به نظام جمهوریت، مستلزم التزام به وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی قدرتمند و فراهم ساختن زمینه فعالیت رسمی و موثر آنها با سلایق مختلف داخل خانواده انقلاب و نظام اسلامی است و بدون وجود احزاب و نهادهای سیاسی مستقل از دولت و سایر قوا، امکان تعمیق نظام جمهوریت و وصول به اهداف نهایی چنین نظامی ممکن نیست.

احزابی که بتوانند به طور موثر و قانونمند زمینه مشارکت احاد شهروندان یک کشور را در تصمیم گیری‌های کلان نظام جمهوری از قبیل انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس و سایر مسائل مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را فراهم سازند.

در همین راستا ضرورت دارد کلیه مسئولین دلسوز کشور و به خصوص دست اندرکاران انتخابات، بسترهای مناسب را برای جلب مشارکت حداکثری مردم از طرق مختلف، از جمله فراهم ساختن زمینه فعالیت رسمی و گسترده احزاب و تشکل‌های سیاسی مهیا سازند و از اعمال شیوه‌هایی که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود خودداری کرده و خود را مکلف به اجرای قانون و حق انتخاب آزاد و رقابتی مردم که حقیقتاً حق‌الناس محسوب می‌گردد بدانند.

در همین راستا تذکر چند نکته مهم را برای جمع حاضر در این همایش، سایر دوستان و مردم و دلسوزان انقلاب ارزشمند اسلامی لازم می‌دانم:

1.قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تصریح چشم‌گیر آن به این امر که گردش کلیه امور اساسی مردم مبتنی بر آرای مردم می‌باشد، از جمله میراث‌های گران‌بهای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) می‌باشد و از این حیث ضرورت دارد بر اجرای تام و تمام همه اصول قانون اساسی از جمله، فصل سوم آن مربوط به حقوق ملت تأکید شود و از گرایش‌هایی تقلیل گرایانه و اجرای حداقلی قانون اساسی پرهیز شود.

2. اصلاح‌طلبی و اصلاح‌گرایی در واقع میراث جاودان خط اصیل امام‌خمینی(ره) است که از قرائت اخیر ایشان، حفظ ارزش‌های دینی ملی و دفاع از وجوه اسلامیت و جمهوریت نظام کاملا هماهنگ بوده و در این قرائت هیچ اقدام و حاکمیتی به نام دین، در غیاب خواست و انتخاب مردم متصور نیست.

این تفکر و مبنا میراث‌دار تلاش یک‌صد ساله روحانیان آگاه به شرایط مکان و زمان و روشنفکران دین باور در مسیر تحقق جامعه‌ای آزاد، آباد، اخلاق‌مدار و عدالت‌محور و گشاده‌رو نسبت به همه دستاوردهای عقلانی و علمی بشریت و متکی به اجتهادی پویا و راهگشا در مسیر برپایی جامعه‌ای پیشرفته، مرفه و مردم سالار می‌باشد.

3. ضرورت دارد دوستان بر حفظ و ارتقای بنیادهای ملی از طریق به رسمیت شناختن حقوق حقه همه ملت از همه اقوام و مذاهب تأکید ورزیده و نیز بر لزوم احترام و تضمین هرچه بیشتر حقوق مشروع زنان و فراهم ساختن امکانات مناسب‌تر، حضور موثرتر آنها در عرصه‌های مخلتف جامعه و مدیریتی کشور تلاش نمایند.

4. با توجه به آنچه که در کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای همجوار به نام دین و اجرای احکام اسلام از حیث اعمال خشونت و ترویج فرقه‌گرایی و توسعه عقاید تکفیری ملاحظه می‌شود، لازم است چنین نشست‌هایی نسبت به محکومیت هرگونه اقدام و اعمال خشونت‌آمیز و تروریستی و باور به تقابل این روش‌ها و منش‌های خارج از سیره رهبران اصیل ادیان ابراهیمی از طریق اعمال رسالت رحمانیه همه انبیا و به ویژه پیامبر گرامی اسلام و اصول وحیانی اقدام نموده و خود نیز با تحمل و مدارا با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مخالف در جهت هرچه بیشتر کاهش خشونت و افراطی‌گری و توسعه فضای گفتمان و تضارب اندیشه قدم بردارند.

5. احزاب و تشکل‌های سیاسی ضمن حفظ و توسعه جایگاه احزاب و دفاع از حقوق قانونی نهادهای مستقل کشور بر ضرورت حفظ احترام جایگاه رهبران دینی و سیاسی و پیشکسوتان انقلاب و دوران سخت مبارزه که همگی سرمایه عظیم اجتماعی و ملی محسوب می‌شوند تأکید ورزیده و از حضور و جایگاه این سرمایه‌های اجتماعی و ملی و احیا و تقویت فرهنگ تحزب و تحمل و مدارا و ارتقای تشکیلات قانونمند و نیز نهادینه کردن تفکر و اندیشه‌های اصلاح طلبی و اعتدال‌گرایی حسن استفاده را بنماید.

*عارف در گفت‌وگو با تسنیم: در شورای مشورتی خاتمی شرکت نمی‌کنم/ خودمان شورای مشورتی داریم

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در حاشیه همایش اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سؤالی مبنی بر "آیا ستاد انتخاباتی شما در استان‌ها تشکیل شده است؟" گفت: خیر، ما مخالفیم که ستادهای انتخاباتی از الآن تشکیل شود و برای همه این یک مسئله است و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وظیفه خود می‌دانند مردم را برای مشارکت حداکثری دعوت کنند.

وی در مورد سفرهای استانی خود نیز گفت: سفرهای استانی من فقط در حد حضور در دانشگاه‌هاست.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر "آیا در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با محوریت آقای خاتمی شرکت می‌کنید؟" گفت: خیر، من شرکت نمی‌کنم، ما خودمان شورای مشورتی داریم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر "شما به مرد انصراف‌های انتخاباتی مشهور شده‌اید به دلیل انصراف در انتخابات‌های مختلف، آیا در انتخابات مجلس آینده نیز انصراف می‌دهید؟" گفت: برای صلاح و نفع نظام و کشور هر تصمیمی صلاح باشد می‌گیرم و هیچ ابایی هم ندارم.

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود اگر شما سرلیست باشید بازی اصلا‌ح‌طلب‌ها را به هم خواهید زد. آیا صحت دارد؟ گفت: ما 290 یا 310 سرلیست داریم و همه ما سرلیست هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا این موضوع صحت دارد که می‌گویند قصد دارید که رئیس مجلس شوید، گفت: هر کس وارد مجلس شود، رئیس مجلس را نمایندگان مجلس انتخاب می‌کنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برخی رسانه‌های اصولگرا گفته‌اند در بین اصلاح‌طلبان اختلاف وجود دارد نظر شما چیست، گفت: بنده نه با هیچ یک از اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان اختلافی ندارم و مخلص همه هستم.

عارف در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه چه تشکلی در جبهه اصلاحات برد بیشتری دارد، گفت: همه تشکل‌ها موثرند و هر کس در جای خود مهم است.

وی درباره این ادعا که شورای مشورتی خاتمی نقش موثرتری در بین اصلاح‌طلبان دارد، اظهار داشت: همه تشکل‌ها در عمل نشان خواهند داد که نقش آنها به چه میزان موثر است؛ همه باید نقش داشته باشند و سهم‌شان را مشخص کنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره ارزیابی خود از نطق علی مطهری گفت: من در این زمینه تأسف خوردم و گفتم که ما مجلس می‌خواهیم که نمایندگان در آن بتوانند براساس چارچوب آیین نامه داخلی نقطه نظر خود را بیان کنند و نمایندگان دیگر پاسخ دهند لذا برخورد فیزیکی در شأن مجلس و نمایندگان نیست.

عارف در پاسخ به پرسش دیگری درباره عملکرد دولت برای رفع حصر سران فتنه، خاطرنشان کرد: ما باید با همه بخش‌های حاکمیت و دولت تعامل و همکاری داشته باشیم و امیدوارم از طریق شورای عالی امنیت ملی در یک فضای صمیمی این مسئله حل شود؛ اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که امیدوارم نتیجه بخش باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود کاری که شما می‌کنید اساسا یک برنامه ریزی هماهنگ‌شده است و نهایتا به نفع پدرخوانده‌های جریان اصلاحات کنار خواهید رفت، مردم چقدر می‌توانند شما را به عنوان یک فرد سیاسی مستقل جدی بگیرند؟ گفت: این سوال را از این افراد بپرسید که آنقدر قدرت پیش‌بینی بالایی دارند؛ من در هر سنگری که بوده‌ام در خدمت مردم و انقلاب و نظام بوده‌ و هر تصمیمی که به نفع و صلاح کشور و نظام باشد، می‌گیرم و برایم امنیت ملی و منافع ملی و نظام اصل است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مسئله در فضای کارشناسی صمیمی در حال انجام است و احتمالا بررسی آن تا آخر امسال طول می‌کشد.

عارف در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود مطهری فرزند خلفی برای پدرش نیست، گفت: آنهایی که این حرف را می‌زنند، اشتباه می‌کنند و کسانی که این را می‌گویند باید عذرخواهی کنند.

وی درباره مطرح شدن موضوع رفراندوم اظهار داشت: رئیس دولت حق دارد که نظرش را درباره مسائل مختلف بیان کند و آقای روحانی نیز سازوکار اجرای رفراندوم را به خوبی می‌داند.

عارف درباره تشکیل ستادهای انتخاباتی خودش نیز گفت: من مخالف تشکیل ستاد انتخاباتی هستم چرا که وظیفه ما تشویق مردم برای شرکت در انتخابات است و همه گروه‌های سیاسی باید وظیفه خودشان بدانند تا در این انتخابات شرکت کنند و فضا را برای مشارکت حداکثری فراهم کنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان درپاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا محکومین فتنه می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، گفت: ملاک مُر قانون است هر کسی طبق قانون می‌تواند کاندیدا شود و کسی نباید مانع از کاندیدا  شدن وی شود.

*توصیه عارف به اصلاح‌طلبان: سهم‌خواهی را کنار بگذارید

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان دیگر سخنران این همایش بود که طی سخنانی، گفت: بیش از هر زمانی برای رسیدن به وحدت، به همگرایی نیازمندیم.

وی گفت: امیدوارم این نشست مقدمه‌ای برای نشست‌های بعدی باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در این بخش از سخنان خود در پاسخ به ابراز احساسات یکی از اعضای حاضر در همایش که از او نسبت به رفتارش در انتخابات ریاست جمهوری تشکر می‌کرد، گفت: من هم عضو کوچکی از شما هستم و جا داشت در اینجا از رهنمودها و حضور رهبری ارزشمند اصلاحات استفاده می‌کردیم و ایشان را در جمع خودمان داشتیم؛ امیدوارم در آینده شرایطی فراهم شود که بتوانیم از نقطه نظرات ایشان نه به شکل پیام، بلکه به صورت حضوری استفاده کنیم.

عارف در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروز با پروژه مهمی روبرو هستیم، گفت: فاز اول این پروژه درسال گذشته با توکل به خدا، رهنمودهای رهبر انقلاب و با حماسه پرشور مردم در انتخابات اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: این پیروزی نتیجه اخلاق، خرد جمعی، عقلانیت و همدلی و وحدت بود که ریشه در تفکر اصلاحات دارد که توانستیم در آن به پیروزی برسیم. امروز با دولتی برآمده از حماسه 24 خرداد روبرو هستیم چه بخواهیم و چه نخواهیم ما در روی کار‌آمدن دولت تدبیر و امید سهیم بودیم و باید همه تلاش خود را برای موفقیت و پیروزی این دولت در غلبه بر مشکلاتی که با آنها دست به گریبان است، به کار ببندیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به عملکرد دولت در مدت گذشته، اظهار داشت: روند عملکرد دولت را مثبت می‌دانیم، اگر آن را با شرایط روی کار آمدن دولت مقایسه کنیم، روند، روندی قابل قبول است، اگر چه انتظار مردم شتاب بیشتر در حل مشکلات است، اما امیدواریم این روند را مثبت می‌دانیم و امیدواریم دولت با شتاب بیشتر به خواسته‌ها و مطالبات مردم عمل کند.

عارف ادامه داد: انتظارمان از همه نهادهای حکومتی به خصوص مجلس این است که با درک شرایط روی کار آمدن دولت و شرایط منطقه‌‌ای، برادری و رفاقت خود را با دولت روی کارآمده از حماسه 24 خرداد به اثبات برساند و در چارچوب مسئولیت مشترک در حفظ منافع ملی همکار و یاور دولت باشد.

وی با اشاره به شرایط امروز منطقه و کشور اضافه کرد: شرایط منطقه‌ای ایجاب می‌کند که از داخل کشور یک صدا شنیده شود و وحدت رویه داشته باشیم. باید با تدبیر به برخی از مسائل کشور که می‌توانند در ایجاد و هم‌صدایی و همنوایی، به تقویت و انسجام ملی کمک کنند، بپردازیم. مسائلی نظیر حل مسئله حصر که با تدبیر و درایت باید آن را حل کرد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری به همبستگی نیاز داریم و همه جریانات سیاسی و نیروهای تأثیرگذار در کشور باید با درک مسائل ملی، منافع ملی را به منافع شخصی خود ترجیح دهند و در جهت تقویت امنیت ملی و کاهش رقابت‌های بی‌مورد کوشش کنند.

عارف با اشاره به دیدگاه‌های خود درباره انتخابات به عنوان عضوی از جبهه اصلاحات گفت: به عنوان یکی از اعضای کوچک اصلی‌ترین جبهه‌ها و گروه‌های کشور که آن را یکی از جدی‌ترین و اصیل‌ترین جبهه‌های حاضر می‌دانیم البته ادعای انحصارطلبی نداریم اما سهم جبهه اصلاحات در پیروزی انقلاب و سایر صحنه‌ها نشان دهنده بی‌بدیل‌ترین نقش‌ها است و به عنوان یکی از جریانات مهم حاضر در کشور که دغدغه‌های آن حاکمیت ارزش‌ها و اصول قانون اساسی بوده و همواره حقوق رقبای خود و سایر گروه‌ها را مشروعیت داده است، معتقدیم مهمترین مسائل ما در کنار تلاش برای توفیق دولت، انتخابات سال آینده است.

وی افزود: انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی به عبارتی تکمیل و اجرای فاز دوم پروژه سال 92 است و پیروزی ما در این انتخابات، راه را برای برنامه‌ها و تحقق آرمان‌های‌مان برای پیشرفت کشور آماده‌تر می‌سازد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: هدف ما داشتن مجلسی توانا، متخصص و کارشناس است، مجلسی که در کنار بهره‌مندی از حقوق قانونی خود، پشتوانه دولت برای پیشرفت کشور باشد؛ بدیهی است ترکیبی شبیه مجلس فعلی نمی‌تواند پشتیبان دولت باشد لذا ما به مجلسی متخصص و کارشناس احتیاج داریم که در جهت اجرایی کردن اسناد بالادستی نظام، در همه صحنه‌ها حضور داشته باشد، مجلسی که نماینده آن با توجه به آیین نامه داخلی مجلس بتواند مطالبات خود و مردم را بدون هیچ‌گونه تهدید و مانعی اعلام کند.

عارف یادآور شد: نیازمند مجلسی هستیم که نماینده آن برای خواسته‌های فردی‌اش از ابزارهای نظارتی استفاده نکند بلکه ابزارهای نظارتی فقط در چارچوب قانون و برای اعتلای پیشرفت کشور و حاکمیت قانون استفاده شود.

وی تصریح کرد: عملکرد اصلاحات درسال 92 نویدبخش پیروزی ما در انتخابات سال آینده است. من به عنوان عضو کوچکی از جبهه اصلاحات نکاتی را از باب تذکر و یادآوری مطرح می‌کنم و در این زمینه به 4 راهبرد اصلی در انتخابات سال آینده اشاره می‌کنم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ضمن اعلام چهار راهبرد خود برای انتخابات مجلس سال آینده عنوان کرد: رویکرد اصلی ما تلاش برای مشارکت مردم در انتخابات است. اولویت اصلی ما نه تنها حفظ سرمایه اجتماعی خلق شده بلکه افزایش آن است که در این راستا هدف‌گذاری بالای 73 درصدی را درنظر گرفته ایم که به نظر من رسیدن ما به رأی بالای 75 درصدی امکان‌پذیر است. اگر مشارکت بالای 50 درصدی داشته باشیم علی‌الاصول اکثریت آرا در سبد اصلاح‌طلبان خواهد بود.

عارف دومین راهبرد خود را ضرورت اصلاح ترکیب مجلس از نظر تخصص و کارآیی اعلام کرد و گفت: در این زمینه حضور زنان و جوانان در مجلس باید مورد توجه قرار گیرد؛ در کشوری که ظرفیت دانشگاه‌های آن بیش از 5 درصد در اختیار زنان و دختران با انگیزه است داشتن مجلسی که تعداد نمایندگان زن آن به شکل تک رقمی باشد، زیبنده نیست.

وی افزود: جوانان ما نیز در صحنه‌های مختلف به ویژه انتخابات سال 92 نقش بی‌بدیل خود را نشان دادند، لذا باید زمینه حضور این جوانان را در مجلس فراهم کرد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان سومین راهبرد خود را در این زمینه اجماع کامل در جبهه اصلاحات دانست و گفت: اجماع کامل در جبهه اصلاحات به عنوان یک راهبرد اصلی مورد نظر است؛ برخی از عزیزان که شاید واقع‌بینانه‌تر و مسن‌تر از من هستند، از اجماع حداکثری صحبت می‌کنند اما من معتقدم ما راهی جز اجماع کامل نداریم و باید در جبهه اصلاحات به دنبال این باشیم. هرچند این کار کار مشکلی است و محدودیت‌ها و مشکلات نظیر اختلاف نظرها، مشکلات احزاب و اختلاف دیدگاه‌ها را می‌دانیم، اما ما باید اجماع کامل داشته باشیم.

عارف گفت: به همین دلیل بنده پیشنهاد ائتلاف نسبی را حتی با رقبای خود برای مجلس کارآمد پیشنهاد می‌کنم.

وی با اشاره به نقش گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب برای رسیدن به اجماع کامل، گفت: اولین نکته در این زمینه این است که همه احزاب و گروه‌های اصلاح طلب باید فعالیت حداکثری داشته باشند. انتظار ما از همه گروه‌های اصلاح‌طلب این است که منتظر یکدیگر نباشید و همه گروه‌ها فعالیت جدی خود را برای انتخابات سال آینده به جد پیگیری کنند زیرا انتخابات سال آینده، انتخابات مهمی است و ما راهی جز پیروزی نداریم. برای ما پیروزی در انتخابات آینده نسبت به همه انتخابات‌های گذشته مهمتر است لذا همه احزاب باید فعال شوند اما در این زمینه باید تلاش خود را برای رسیدن به همگرایی و وحدت ادامه دهند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: مهمترین کانون‌های ما در انتخابات باید حوزه‌های انتخاباتی باشد و هماهنگی بین استان‌ها با سازوکاری که به موقع باید مطرح شود.

عارف با اشاره به بیان سازوکار رهبری انتخابات آینده از سوی جبهه اصلاحات در زمان مشخص، گفت: ما نمی‌توانیم در حال حاضر سازوکار رهبری انتخابات آینده را مطرح کنیم؛ می‌خواهیم راست بگوییم اما نیازی هم نیست همه راهبردهایمان را اعلام کنیم. یکی از این مسائل درباره رهبری انتخابات سال آینده است، نباید راهبردمان را خیلی باز کنیم اما باید سازوکار خود را طبق یک فرآیند دموکراتیک در زمان مناسب اعلام کرده و راهبری و رهبری انتخابات را در سال آینده مطرح کنیم.

"یکی از مشکلات ما این است که نمی‌توانیم کنار هم بنشینیم، به خصوص مشکل جدیدی که اخیراً دیده شده است، مذاکره در فضای مجازی است به جای اینکه راحت در کنار یکدیگر بنشینیم در فضای مجازی با یکدیگر صحبت می‌کنیم و در این فضا کوچکترین اختلاف به صورت دشمنی خود را نشان می‌دهد؛ استدعای من از جوانان این است که رو در رو با دوستان و رقبای خود صحبت کنند."

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: از فرصت مجازی برای رسیدن به وحدت استفاده کنیم اما مراقبت کنیم و در فضای مجازی مثبت‌ها را نشان دهیم. فریب این فضا را نخورید، یک خبری در یک سایت مجهول‌الهویه منتشر نمی‌شود، الا اینکه در اندک زمانی در تمامی سایت‌ها منتشر شود. این با وحدت ما ناسازگار است و باید این را رعایت کرد.

عارف پذیرفتن مسئولیت حداکثری در این اتفاقات از سوی همه احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب را رویکرد دیگر اصلاح‌طلبان در این انتخابات دانست و گفت: پیروزی تفکر اصلاحات مهم است، سهم‌خواهی را کنار بگذارید و به جای آن به شایسته‌سالاری توجه کنید، حرکت جبهه اصلاحات را ملاک عمل قرار دهیم و باید از هم اکنون به دنبال شناختن نیروهای جوان باشیم.

وی افزود: امیدوارم همه نهادها و دست اندرکاران انتخابات مثل فرمایشات مقام معظم رهبری که رأی را حق الناس تلقی کرده‌اند، همه نهادها نیز آرای مردم را این‌چنین ببینند البته ما نگران نهادهای نظارتی و اجرایی نیستیم و تجربه گل کاشتن را در پارک‌ها داریم. شاهد هستیم در آن روزی که در پارک‌ها گل می‌کاشتیم همه تعجب می‌کردند ولی امروز کسی به دنبال کندن گل‌ها نیست و همه به دنبال کاشتن گل‌ها هستند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: باید راهکارها و ضوابط رسیدن به چگونگی اجماع کامل را مدنظر داشت و به دنبال اجماع کامل بود و مهمتر از آن، اجماع کامل در دو حوزه است که در گذشته مشکل پیدا می‌کرد.

عارف افزود: باید بپذیریم با سازوکاری در کل کشور به یک لیست برسیم و هم در هر حوزه انتخاباتی این مسئله را مدنظر داشته باشیم زیرا این مسئله بسیار مهم است؛ خوشبختانه در طول سال گذشته این رویکرد را به خوبی نشان دادیم و امسال باید سیاست‌ها و ضوابط خود را برای رسیدن و اجماع مطرح کنیم و در سال 93 درگیر مصادیق نشویم. اما راهبردها و خطوط و ضوابط و مقررات را مشخص کنیم، اینکه بتوانیم به راحتی در کنار هم قرار گیریم و افتخار کنیم که به نفع یکدیگر کنار برویم.

وی ادامه داد: تلاش حداکثری برای حفظ انسجام و رسیدن به وحدت پرهیز از دو دستگی، فعالیت همه جبهه‌ها و دوری کردن از اقداماتی که باعث تضعیف اصلاحات می‌شود از جمله انتظارات ما از همه احزاب و گروه‌ها است. همه باید تلاش کنیم اما فراموش نکنیم به نیابت از جبهه بزرگ اصلاحات کار می‌کنیم نه به دنبال دسته خودمان باشیم زیرا با شرایط بسیار حساسی روبرو هستیم که باید زمینه اجماع کامل را فراهم کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به اینکه به کسب رأی حداکثری خوشبینم، گفت: برخی از دوستان تحلیل اقلیت تأثیرگذار را مطرح می‌کنند اما من معتقدم باید از همین ابتدا برای رسیدن به حداکثریت، برنامه‌ریزی کرد نمی‌دانم اگر از ابتدا برای یک اقلیت تأثیرگذار برنامه‌ریزی کنیم، در نهایت به کجا برسیم اما ما باید از ابتدا برای اکثریت مجلس برنامه‌ریزی کنیم و بقیه آن را به دست مردم و آنچه که خیر و صلاح است، بسپاریم. باید برنامه‌ریزی‌های ما در این چارچوب باشد، به مردم بگویید اگر اکثریت را به‌دست آوریم، این کارها را انجام می‌دهیم.

عارف گفت: در این زمینه از همه اصول قانون اساسی به خصوص فصل سوم به عنوان میثاق ملی استفاده می‌کنیم پس باید به دنبال کسب اکثریت باشیم. احترام به تصمیمات جمعی و خرد جمعی نه اینکه هر وقت سخن ما مورد توجه بود، به این خرد پایبند باشیم، بلکه نیازمند تحقق شعار فردگرایی جمعی در عمل هستیم و برای رسیدن به این مسئله نیازمند داوری منسجم هستیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: گرفتاری‌هایی داشتم اما احساس کردم اگر به این مراسم نیایم با تحلیل های فضای مجازی که البته به جواب ندادن به آنها عادت کردیم روبرو خواهیم شد.

*تذکر دبیر همایش جبهه اصلاح‌طلبان به سخنرانی فاطمه راکعی

فاطمه راکعی یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از دیگر سخنرانان این همایش بود که در ابتدا درخواست رفع حصر سران فتنه را مطرح کرد و گفت: حل مسئله حصر از شخصیت‌های شریف و بزرگ که مایه افتخار و الگوی راستین زن معاصر‌اند یعنی زهرا رهنورد آرزوی ماست و همچنین آرزوی رفع حصر چهره‌های گرانقدری همچون محسن میردامادی و مصطفی تاج‌زاده و دیگر بزرگان را داریم.

پس از این سخنان فاطمه راکعی، قلی‌زاده دبیر همایش اصلاح‌طلبان در تذکری به راکعی، گفت: لطفاً در چارچوب همایش صحبت کنید و شما باید در مورد موضوعاتی پیرامون زنان که به ما ارائه کردید، سخنرانی کنید.

راکعی در پاسخ به دبیر همایش، یادآور شد: مگر من چه چیزی گفتم؟ ما آرزوی آزادی در پناه قانون را داریم و آرزوی سوم من داشتن مجلسی در پناه قانون است، یعنی مجلسی که قانونگذار باشد.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به نطق علی مطهری، افزود: این چه حرکتی است که مجلس انجام می‌دهد؟ نمایندگان مجلس باید مصونیت داشته باشند.

راکعی درباره حضور زنان در مجلس، یادآور شد: حضور زنان به بیش از 5 درصد نمی‌رسد.

فاطمه راکعی در خصوص وضعیت منطقه‌ای، تصریح کرد: هم‌اکنون وضعیت منطقه و جامعه بشری نگران‌کننده است و با توجه به خشونت‌طلبی‌های داعش باید تلاش کنیم تا چهره رحمانی اسلام را به نمایش بگذاریم.

*کواکبیان: دولت، فرمانداران احمدی‌نژادی را برکنار کند/ فقط 290 کرسی مجلس را می‌خواهیم

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه همایش اصلاح‌طلبان در سخنانی، گفت: با وجود شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعتراف می‌کنم که هیچ یک از اعضا به تنهایی نمی‌تواند موفقیتی کسب کند.

وی با اشاره به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی، افزود: ما یک خانه‌تکانی جدی در مجلس و در نهادهای تبلیغاتی می‌خواهیم تا اینکه رفتار خود را منطبق بر خواست مردم تنظیم کنیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه از دولت می‌خواهیم فرمانداران دوره احمدی‌نژادی را برکنار کند، خاطرنشان کرد: ما در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با تکیه بر احزاب این جبهه برای پیروزی در مجلس آینده تلاش می‌کنیم.

کواکبیان ادامه داد: ما کرسی‌های زیادی نمی‌خواهیم و تنها 290 کرسی مجلس را می‌خواهیم و مجلس ما باید مجلسی باشد که مانع سخن گفتن علی مطهری نشود.

وی با اشاره به اینکه ما برای موسوی و کروبی تقاضای محاکمه نداریم، بلکه درخواست رفع حصر داریم، عنوان کرد: شورای عالی امنیت ملی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

*رهامی: بعد از کنار رفتن عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری به قواعد ائتلاف عمل نشد

حجت‌الاسلام محسن رهامی رئیس کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی اصلاحات در ادامه این همایش، گفت: مشکل حصر سران فتنه باید برطرف شود.

وی ادامه داد: اگر مجلس اصلاح شود، نظام اصلاح می‌شود ضمن اینکه هیچ مقامی حق انحلال مجلس را ندارد.

رئیس کمیته  انتخاباتی شورای هماهنگی اصلاحات افزود: اصول نظارتی مجلس می‌تواند معضلات کشور را اعمال کند؛ آنچه در کشور ما برسر ملت آمد یعنی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، آسیب‌زا بود و سرمایه‌های ما در کشورهای خارجی بلوکه شد و فساد اداری در کشور ایجاد شد، در صد سال اخیر بی‌سابقه بوده و فسادهای کلان به دلیل ضعف عملکردی مجلس و انحصاری عمل‌کردن و نحوه غربالگری نامزدها بوده است.

رهامی با اشاره به نطق علی مطهری در مجلس گفت: براساس قانون اساسی، نماینده مجلس حق بیان عقیده خود را در پشت تریبون دارد اما این حق به علی مطهری داده نشد.

وی با تأکید براینکه هر جایی اجازه ندادیم افراد صحبت کنند، خطاکار هستیم و خطاکاران باید اعتراف کنند، گفت: علی مطهری به نوعی شناسنامه عقیدتی نظام محسوب می‌شود.

رئیس کمیته  انتخاباتی شورای هماهنگی اصلاحات یادآور شد: بدون مجلس موثر، قوی و کارشناس دولت و قوه قضاییه موفق نخواهند شد و اگر بخواهیم قدمی جدی و مسئولانه برداریم، باید تلاش کنیم؛ انتخابات سال 92 نشان داد اگر با یکدیگر و با تدبیر عمل کنیم می‌توانیم موفق شویم البته در اتوبان صاف تاختن هنر نیست بلکه در شرایط پیچیده، صحیح عمل کردن مهم است.

رهامی ادامه داد: هیچ کدام از امکانات و پول دست ما نیست اما ما آرای مردم را داریم و نشان دادیم که صحیح‌تر از رقبای خود عمل کرده‌ایم.

وی افزود: علیرغم وجود فضای سلیقه‌ای در انتخابات سال 92 وقتی تدبیر کردیم، مردم به تدبیر مجموعه اصلاح‌طلبان رأی اکثریت دادند. ما دست رقبای خود را می‌بوسیم و از آنها می‌خواهیم که با رعایت قواعد وارد بازی سیاسی شوند.

رئیس کمیته  انتخاباتی شورای هماهنگی اصلاحات با بیان اینکه ما محصول نظارت شفاف را هرچه باشد، بی منت می‌پذیریم و به آن تن می‌دهیم، خاطرنشان کرد: اگر گفته می‌شود رأی مردم حق الناس است باید گفت حق انتخاب مردم هم حق الناس است.

وی با بیان اینکه بعد از کنار رفتن عارف در انتخابات ریاست جمهوری به قواعد ائتلاف عمل نشد، افزود: سیاست کلی انتخابات در تهران به وسیله بزرگان اصلاحات و شورای مصحلتی خاتمی و عارف و شورای هماهنگی اصلاحات تعیین می‌شود.

رئیس کمیته  انتخاباتی شورای هماهنگی اصلاحات گفت: تلاش داریم در بحث انتخابات مجلس، خروجی ما در تهران و شهرستان‌ها در مجموعه‌ای که آن را خاتمی چی، عارف چی یا هاشمی چی می‌نامند یک خروجی باشد.

*موسوی‌لاری: کسانی که راه اصلاحات را عوضی بروند با آنها تسویه می‌کنیم

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات از دیگر سخنرانان همایش اصلاح‌طلبان بود.

وی با بیان اینکه تحلیل من از این اجتماع و حضور این است که برگزارکنندگان و متولیان امر برگزاری این نشست خواستند بر یک اصل تأکید کنند و آن اینکه جریان اصیل اصلاحات خود را در متن نظام اسلامی دیده و برای تحقق آرمان‌های والای این نظام اعلام حضور می‌کند، گفت: اصلاحات هرچند ناملایماتی بر سر راه داشته، اما در جهت بهره‌گیری از توان و ظرفیت عمومی جامعه تلاش خواهد کرد و می‌کوشد تا ناملایمات برطرف شود و مسیر حرکت جامعه یک مسیر عقلانی صحیح و منطبق بر قوانین موضوعه کشور باشد.

موسوی‌لاری خاطرنشان کرد: این جمع علاقمندند تا زیر چتر قانون اساسی آن‌گونه که شایسته یک انسان است تلاش کنند و حضور در عرصه‌هایی را که لازم است مغتنم شمارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه تکلیف ما این است که در بهبود وضعیت جامعه‌مان سهمی داشته باشیم و نمی‌توانیم نسبت به مسائل مختلفی که در جامعه می‌گذرد بی‌طرف و بی‌تفاوت باشیم، اظهار داشت: در این راستا اولین حقوقی که مجموعه ملت دارد این است که بتواند سرنوشت خود را رقم بزند و من فکر نمی‌کنم حقی از این بالاتر و مقدم‌تر وجود داشته باشد.

موسوی‌لاری تلاش در راستای اعتلا و رشد جامعه در حد استطاعت را یک تکلیف برشمرد و گفت: در مقابل، تکلیف حقوقی نیز داریم و اولی‌ترین حقوق ملت این است که بتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند و این نخستین حق است.

وی ادامه داد: همه باید بتوانند در عرصه‌های لازم فرصت حضور را پیدا و توانایی خود را به جامعه عرضه کنند و یکی از جاهایی که این حق مشاهده می‌شود عرصه انتخابات است، چرا که وقتی مسئولیت‌ها شفاف شود و مدیریت تغییر کرده و سلایق کنار و یا مقابل یکدیگر قرار گیرند، ملت داوری می‌کند که کدام‌ باور بهتر می‌تواند کشور را اداره کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اعلام "ما می‌خواهیم از حق خود برای اعتلای جمهوری اسلامی ایران بهره ببریم و وحدت سلایق را به نمایش بگذاریم" یادآور شد: تشکیل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به‌معنای آن است که درون جبهه اصلاحات سلایق متفاوت است و احزاب مختلفی هستند.

موسوی‌لاری افزود: ما این سلایق را به رسمیت می‌شناسیم و می‌توانند کنار یکدیگر و در جهت هدف از قدر مشترک خود استفاده کنند و پیام جدی این نشست این است که ما آمادگی داریم با وفاق سلایق متفاوت در جهت رسیدن به سرنوشت کنار هم قرار بگیریم.

وی ضمن دسته‌بندی مخاطبان همایش اصلاح‌طلبان، تصریح کرد: ما تابلوی سال 84 و تابلوی 92 را پیشِ‌رو داریم که تابلوی سال 84 به ما می‌گوید که با وجود امکانات نسبی به‌دلیل تشتت ناموفق بودیم و تابلوی سال 92 نشان می‌دهد با وجود محدودیت از طریق هماهنگی می‌توانیم موفق شویم و آنچه این نشست باید نشان دهد، وحدت و انسجام است و احزاب و گروه‌های مختلف و نیروهای سیاسی باید با یک عنوان کلی فعالیت کنند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با تأکید بر همگرایی جریان عمومی اصلاحات، اظهار داشت: ما باید به انتخابات به‌صورت یک پروژه نگاه کنیم و این پروژه نباید ناقص اجرا شود و کسانی که رقیب ما هستند باید بدانند جامعه ما، چندصدایی است و نیروهای اصلاح‌طلب حذف‌‌شدنی نیستند.

موسوی‌لاری افزود: رسانه‌ها بسیار بر طبل تفرقه کوبیدند و تلاش کردند تا جریان اصیل اصلاح‌طلبی را از نظام حذف کنند و از روش‌های مختلفی بهره گرفتند، در حالی که ما با مجموعه‌های افراطی و تندرو کاری نداریم، چون زبان یکدیگر را نمی‌فهمیم.

وی با بیان "سخن ما در اردوگاه اصول‌گرایان با کسانی است که ملی و اسلامی و ایرانی فکر می‌کنند" گفت: ما نباید براساس حذف رقیب عمل کنیم و روش حذف رقیب که جریان تندرو در اصول‌گرایان آن را دنبال کرد، جامعه را دچار مشکل کرد، اما به حذف اصلاح‌طلبان منتهی نشد و بنابراین جریان رقیب باید خود را با واقعیات وفق دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه جریان اصلاح‌طلب با انسجام یک‌هفته‌ای مسیر انتخابات را عوض کرد، گفت: وحدت روش کارآمدی است و به نتیجه می‌رسد و من به عقلای اصولگرا توصیه می‌کنم دور هم جمع شوند و به‌جای اینکه از افراطی‌ها در جلسات خود دعوت کنند، نگاهی به مرکزیت جامعه داشته باشند و با روشنفکران آشتی کنند.

موسوی‌لاری ادامه داد: اصلاح‌طلبان باید قدم اصلی انسجام را بردارند و در این مسئله هیچ چیز پذیرفته نیست و خارج شدن از جمع به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در اصلاحات بخواهند مسیر اصلاح‌طلبی را به‌گونه‌ای دیگر ترسیم کرده و آن را تغییر دهند باید بدانند که ما به‌عنوان اصلاح‌طلبان راه را می‌دانیم و چگونه راه‌رفتن را هم بلد هستیم و کسانی که بخواهند راه را عوضی بروند جریان اصلاحات با آنها تسویه و جداسازی فکری، قلمی و اندیشه‌ای خواهد کرد.

*صادق خرازی: کارگزاران در انتخابات آینده محور اصلاحات نخواهد بود/ تندروها باید از اصلاحات بیرون بروند

صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان که در همایش اصلاح‌طلبان حضور یافته بود در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران، گفت: وحدت و همگرایی میان اصلاح‌طلبان با وجود شخصیتی مانند آقای خاتمی به عنوان مسئول فکری جریان اصلاح‌طلبان امکان‌پذیر است و در این صورت به آینده امیدواریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وحدت میان اصول‌گرایان و برگزاری جلسات همگرایی اصلاح‌طلبان، عنوان کرد: انتخابات آینده حتما یک انتخابات دو قطبی در تاریخ ایران است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا قائل به همراهی اصلاح‌طلبان با تندروها و افراطیون هستید؟ خاطرنشان کرد: ما با تندروی مخالفیم و بنابراین تندروی و افراط باید از درون جریان اصلاحات بیرون برود.

خرازی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور برخی افراد تندرو در همایش اصلاح‌طلبان، گفت: من در این باره صحبتی نمی‌کنم، اما اصلاحات در سرزمین اعتدال متولد می‌شود و تولد اصلاحات در محیط و خاک تندروی شکل نمی‌گیرد و محیط جغرافیایی و حیاتی اصلاحات آمیخته با اعتدال و متانت است و اگر چنین باشد اعتدال می‌تواند بر مبنای اصلاحات کار خود را انجام دهد.

وی در مورد اظهارنظر حکیمی‌پور درباره اضافه شدن برخی گروه‌ها به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، گفت: هر یک از جریان‌های اصلاح‌طلب باید خود را مقید بدانند تا در قالب چارچوب شورای هماهنگی اصلاحات فعالیت انجام دهند و ما نیز تا حدی که چارچوب مرامنامه ما اجازه دهد با این جمع همراهی و همکاری خواهیم کرد و معتقد به همگرایی هستیم.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: اگر شورای نگهبان و نهادهای نظارتی انصاف و عدالت به خرج دهند، بی‌تردید اصلاحات برنده انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

خرازی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم در مورد محوریت حزب کارگزاران در جمع اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده مجلس، عنوان کرد: هنوز در این مورد صحبتی نشده و من این مسئله را نشنیده‌ام، اما کارگزاران فقط یک حزب است، اما اصلاحات یک مجموعه است و در نتیجه باید دید در آن مقطع چطور رفتار می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم درباره چگونگی برخورد حزب مطبوعش با جریانی که برای فعال کردن مجدد اعضای حزب منحله مشارکت فعالیت می‌کند، گفت: ما به هر حزبی که از وزارت کشور مجوز بگیرد خوشامد می‌گوییم و استقبال می‌کنیم، اما حزب ندا بنایی بر ادغام ندارد و فعالیت خود را حتما به صورت جداگانه ادامه می‌دهد.

*منتجب‌‌نیا: اصلاحات ادامه دارد

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتمادملی در همایش اصلاح‌طلبان که روز گذشته در کانون توحید تهران برگزار شد، گفت: قرار بود بنده در این همایش سخنرانی نکنم و این موضوع را نپذیرفتم و زمانی که دلیل این موضوع را از من پرسیدند، گفتم به این خاطر است که جای دبیرکل حزب اعتمادملی خالی است، ضمن اینکه جای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز خالی است.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبی اندیشه‌ای خالص، زلال، مردمی و دارای ریشه تاریخی از زمان امام علی(ع) و امام حسین(ع) تا مشروطیت و انقلاب اسلامی است.

قائم‌مقام حزب اعتمادملی تصریح کرد: اصلاحات، اندیشه، فرهنگ، گفتمان و منش ماندگار نابودنشدنی است و وابسته به هیچ حکومتی نیست و این میراث تا ابد ادامه دارد.

منتجب‌نیا با بیان اینکه اصلاحات زنده است، چون یک فکر و اندیشه است، گفت: پاک‌دستی، مردم‌داری، وحدت‌گرایی، قانون‌مداری و اعتمادگرایی شاخصه‌های اصلاح‌طلبان است.

وی یادآور شد: اصلاح‌طلبی حرکتی به جلو و تحول‌خواه و در پی رسیدن به وضعیت مطلوب است و سیر قهقرایی و تحجرگرایی را نمی‌پذیرد، لذا اصلا‌ح‌طلبان باید نمونه‌ای از نیروهای پیرو خط امام باشند.

قائم‌مقام حزب اعتمادملی گفت: در جامعه مدنی و نظام مردم‌سالار دینی، وجود احزاب فراگیر از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است، لذا باید مسئولان و دولت در جهت تقویت احزاب و تشکل‌های سیاسی اعتماد ورزند و بزرگان اصلاحات و شورای هماهنگی اصلاحات در واگذاری تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری همت کنند.

منتجب‌نیا اظهار داشت: از مسئولان می‌خواهم به جای مرزبندی و دامن زدن به اختلافات و زنده کردن زخم‌ها با سعه صدر و عبور از گذشته و محو آثار کدورت‌ها زمینه وحدت ملی و آشتی ملی را به معنی واقعی فراهم کنند و همه احزاب و سلایق را در جهت مقابله با توطئه دشمنان اسلام یاری کنند.

وی با اشاره به درخواست دیگری از مسئولان کشور، گفت: از مسئولان انتخابات اعم از وزارت کشور موکدا درخواست می‌کنم که با کمال دقت و بی‌طرفی زمینه برگزاری انتخابات رقابتی و بی‌حاشیه را فراهم کنند و به جای تهدید و هشدار یا موضع‌گیری سیاسی به اعتمادسازی و جلب اطمینان مردم و بی‌طرفی و صیانت از حق‌الناس همت گمارند.

قائم‌مقام حزب اعتمادملی گفت: از آنجا که در دوره‌های انتخابات بحران‌های مختلف سیاسی ایجاد می‌شود و سرآغاز آن بی‌اعتمادی، سوءظن و جهت‌گیری مجریان و ناظران بوده، لذا اکنون که مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی سیاست‌های کلی نظام پرداخته از رئیس مجمع درخواست می‌کنیم نسبت به اصلاح قوانینی که نظارت استصوابی شورای نگهبان و احراز صلاحیت کاندیداها برای اعضای شورای نگهبان را دارد، اقدام کند و برای همیشه ریشه این نوع اختلافات، منازعات و هتک حیثیت نخبگان را از بین ببرد.

منتجب‌نیا با درخواستی از احزاب اصلاح‌طلب، خاطرنشان کرد: از تمامی احزاب اصلاح‌طلب می‌خواهم در آستانی انتخابات با همدلی حول محور اصلاحات حضور داشته باشند و سلایق خود را فدای اصلاح‌طلبی کنند و باید بزرگان اصلاحات با تدبیر زمینه ایجاد جبهه متحد و منسجم اصلاحات را فراهم کنند.

وی یادآور شد: از دولت می‌خواهم با جدیت و تلاش مضاعف در جهت تحقق مطالبات مردم و باز کردن فضای سیاسی و رفع حصر محصورین و سیاسیون کشور و همچنین مبارزه با تنگ نظری، خشونت‌طلبی و کوتاه کردن دست افراط‌گرایان اقدام کند.

قائم‌مقام حزب اعتمادملی گفت: به همه رقبای سیاسی اصول‌گرا تذکر می‌دهم که در عرصه رقابت سیاسی همه افراد ذی‌نفع می‌توانند با رعایت قوانین بدون کمترین تخاصم، در انتخابات شرکت کرده و از تخریب و توهین پرهیز کنند.

منتجب‌نیا در پاسخ به سوالی در خصوص نطق اخیر علی مطهری در مجلس، گفت: بزرگواری و شجاعت علی مطهری را ارج می‌نهیم. اعمال غیرقانونی و ضداخلاق برخی نمایندگان و عمل قانون‌شکن نائب رئیس اول مجلس را محکوم می‌کنیم. کاش مرجعی بود که این نمایندگان و نائب رئیس قانون‌شکن آن روز مجلس را در حضور مردم محاکمه می‌کرد.

*هادی خامنه‌ای: علی مطهری اصلاح‌طلب است

حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای که از دیگر سخنرانان این همایش بود، با اشاره به اینکه امام حسین(ع) قیام تاریخی خود را «اصلاح» مطرح کردند، گفت: اصلاحات در ماهیت خود نوعی بازگشت به اصول دارد و همان‌طور که در گذشته نیز برخی از شخصیت‌های فعال تاریخ مانند سیدجمال‌الدین اسدآبادی در زمان خود و شهید مطهری و بهشتی در میان روحانیون و شریعتی و بازرگان در بین دانشگاهیان این‌گونه رفتار کردند، بنابراین اصلاح‌طلبی ریشه در حرکت انبیاء و صالحان دارد.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) نیز در زمان خود تلاش کردند تا فرهنگ جاهلی را در جامعه تغییر دهند و این مسیر را تا  سرحد شهادت ادامه دادند، در حالی که اشراف قریش مظهر قدرت غیرقابل انعطاف بودند و در مقابل هر تغییری ایستادند. گروه‌های واپس‌گرا در زمان پیامبر(ص) از طریق شرک و ستم تلاش کردند جامعه را به عقب بازگردانند، اما پیامبر(ص) با زبان قرآن کریم تلاش کردند تا واپس‌گرایی را محکوم کنند.

هادی خامنه‌ای ادامه داد: ما در انقلاب اسلامی تکیه محکمی بر تجربه گذشته داریم، چنان که انقلاب ما از تاریخ مشروطه و نهضت تنباکو یا ملی شدن صنعت نفت بهره گرفت و از نتایج آن سود فراوان برد، بنابراین انقلاب بر پایه مباحث فرهنگی بنا شد.

وی با اشاره به اینکه اصلاحات در ذات خود آکنده از آرامش و اعتدال است، خاطرنشان کرد: فضای اصلاحات با فضای انقلابی تفاوت دارد و مبتنی بر روش‌های فرهنگی است، بنابراین ما باید بررسی کنیم که نسبت اصلاحات با روش‌های فرهنگی چگونه باشد، چرا که اصلاح باید در عرصه‌های مختلفی همچون فرهنگ، حکمرانی، قانون‌گرایی و قانون‌پذیری و مدیریت ریشه داشته باشد و اگر این مسائل اصلاح شود همه چیز اصلاح خواهد شد.

هادی خامنه‌ای اضافه کرد: اصلی‌ترین هدف اصلاحات بازگشت به قانون و اصل انقلاب و دوران طلایی انقلاب اسلامی است و این جریان را نمی‌توان به ضدیت با نظام، اسلام و ارزش‌ها متهم کرد، چرا که امروز افرادی با ریشه مستحکم فرهنگی و سیاسی رنگ اصلاحات دارند و حتی ممکن است در رده سیاسی و گروهی با اصلاح‌طلبان ارتباط مستقیم کلاسیک نداشته باشند، اما هر که به اصول اصلاحات معتقد است، اصلاح‌طلب است.

وی شجاعت در پیگیری مطالبات را ناشی از ریشه اصلاح‌طلبی برشمرد و گفت: از این دیدگاه می‌توان علی مطهری را هم یک اصلاح‌طلب دانست، چرا که دایره اصلاحات بسیار وسیع است. اصلاحات مبارزه با فساد، رانت‌خواری و دروغ و بهتان است و اصلاح‌طلبی مختصاتی دارد که وابسته به تفکر و اندیشه است.

هادی خامنه‌ای افزود: مردم در انتخابات از رای استفاده می‌کنند و رای به معنای آن چیزی است که هر انسانی با چشمان، عقل و اندیشه خود رویت می‌کند، بنابراین انسان باید حقیقت را رویت کند و به زور نمی‌شود رای داد و یا رای گرفت و به عنوان مثال دکتر شریعتی تاکید داشت که در غرب رای نیست، بلکه راس است و مردم از روی تعارف و تحت یک نظام خاص رای می‌دهند، در حالی که اصلاحات ریشه اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه احترام به رای مردم از مسائل مهم اصلاحات است، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در خطبه شقشقیه به روشنی تاکید می‌کنند که به خاطر خواست مردم حکومت را پذیرفتند و لذا این جواب کسانی است که از نادانی می‌گویند دموکراسی در اسلام وجود ندارد، در حالی که ریشه دموکراسی، مردم‌سالاری است و مردم باید کمک کنند تا حکومت به کار خود ادامه دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سخنان رهبر انقلاب، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در انتخابات اخیر تاکید کردند که رای مردم حق‌الناس است و جملاتی از رهبری مطرح شد که به خوبی مورد استفاده قرار نگرفت. ایشان تاکید کردند که همه و حتی کسانی که ما را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند. باید بدانیم که مفهوم این جملات چیست؟ خب کسانی که ما را قبول ندارند اگر در انتخابات شرکت کنند به کسی رای می‌دهند که خودشان اراده کنند و این سخن به این معناست که ممیزین بیش از حد در صلاحیت‌ها دخالت نکرده و کار را به مردم واگذار کنند، در حالی که ما به ضوابط کلی که وجود دارد، قائل هستیم.

وی ادامه داد: وقتی رای مردم حق‌الناس است این فقط مربوط به شمارش آرا نیست و باید کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند بتوانند افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند، پس حق‌الناس و رای مردم بر همه سلایق مقدم است.

هادی خامنه‌ای با بیان اینکه کسی حق ندارد اصلاحات را خارج از نظام بداند، گفت: اصلاحات بر مبنای اسلام اصیل بنا شده و بنابراین همه ما در درون نظام هستیم و امیدواریم دایره اصلاحات با تاکید بر فعالیت فرهنگی به جای حاشیه‌پردازی بر ارزش‌های اصلاح‌طلبی تاکید کند.

*کواکبیان: ائتلاف اصلاح‌طلبان با تغییراتی در شورای هماهنگی اصلاحات پیگیری می‌شود

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در حاشیه همایش اصلاح‌طلبان در جمع خبرنگاران، گفت: سیزدهمین کنگره سراسری حزب مردم‌سالاری 9 بهمن برگزار خواهد شد و در این کنگره انتخابات شورای مرکزی و انتخابات روسای مناطق هشت‌گانه حزب مردم‌سالاری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: استارت انتخابات مجلس دهم از کنگره حزب مردم‌سالاری زده خواهد شد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری درباره طرح ائتلاف ملی اصلاح‌طلبان، گفت: طرح امام در قالب ائتلاف ملی اصلاح‌طلبان قرار است با تغییراتی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پیگیری شود، ضمن اینکه برگزاری این همایش پیشنهاد ما بود.

کواکبیان در پاسخ به این پرسش که آیا شرط شما برای حضور در انتخابات رفع حصر سران فتنه است؟ گفت: من مخالف محاکمه سران فتنه هستم و رئیس دولت یازدهم به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی درخواست دارد و ما هم در کنگره سال گذشته رفع حصر را مطرح کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره اختلافات جبهه اصلاح‌طلبان چیست؟ گفت: من در جبهه اصلاح‌طلبان حضور ندارم و اگر حضور داشتم، اجازه نمی‌دادم اختلافاتی وجود داشته باشد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اختلافات جبهه اصلاح‌طلبان از گذشته وجود داشته است؟ خاطرنشان کرد: خیر.

*یک همایش پرکنایه/ تهدید یکدیگر به تسویه در "همایش اتحاد" اصلاح‌طلبان

این همایش که به منظور نمایشی از اتحاد اصلاح‌طلبان در مسیر انتخابات‌های پیش رو برگزار شد، بعضاً با کنایه‌هایی از سوی شخصیت های اصلاح‌طلب به یکدیگر رو به رو شد که چندان نشانی از ائتلاف قطعی نداشت.

محمدرضا عارف که در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 با توصیه محمد خاتمی به نفع حسن روحانی کنار رفته بود، امروز در واکنش به سوالی راجع به اینکه آیا در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان حضور داشته و شرکت می‌کنید یا خیر، گفت که به این شورا نمی‌رود و خودش شورای مشورتی درست کرده است.

این در حالی است که تعدادی از شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب، از شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به عنوان اصلی‌ترین کانون تصمیم‌گیری برای این طیف نام می‌برند. شورایی که اینک محمدرضا عارف، عضو شاخص اصلاح‌طلبان که اخباری از اختلاف‌نظر وی با رئوس جریان دوم خرداد به  گوش می‌رسد، تاکید می‌کند در آن حضور ندارد و ترجیح داده خودش نیز شورای مشورتی{به صورت موازی} تشکیل دهد.

وی وی درباره این ادعا که شورای مشورتی خاتمی نقش موثرتری در بین اصلاح‌طلبان دارد، این ادعا را تلویحاً رد کرده و می‌گوید: همه تشکل‌ها در عمل نشان خواهند داد که نقش آنها به چه میزان موثر است؛ همه باید نقش داشته باشند و سهم‌شان را مشخص کنند.

عارف به سهمیه اصلاح‌طلبان در دولت حسن روحانی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: امروز با دولتی برآمده از حماسه 24 خرداد روبرو هستیم چه بخواهیم و چه نخواهیم ما در روی کار‌آمدن دولت تدبیر و امید سهیم بودیم.

محمدرضا عارف در عین حال از اصلاح‌طلبان می‌خواهد که سهم‌خواهی را کنار بگذارند.

اما قلی‌زاده دبیر همایش اصلاح‌طلبان نیز نقد تلویحی خود را متوجه عدم حضور محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی در این همایش می‌کند و می‌گوید: ما بعد از گرفتن مجوز در روز یکشنبه هفته گذشته دعوت‌نامه‌های این شخصیت‌ها را کتبا به دفتر آنها ارسال کردیم و از افرادی همچون محمد خاتمی به عنوان سخنران اصلی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری و حتی علی مطهری برای حضور در همایش دعوت کردیم.

قلی‌زاده همچنین می‌گوید: البته از آقای ناطق‌نوری تشکر می‌کنم که گفتند از وی برای حضور در این همایش دعوتی نشده است؛ ما تا 3 روز پیش دعوت‌نامه رسمی برای هیچ احدی نفرستادیم، اما از مدت‌ها پیش در مطبوعات اعلام کردیم که اگر صلاح دانستند در همایش حضور یابند و ما برای هر تشکلی یک کارت دادیم.

اما رهامی، از دیگر شخصیت‌های دوم خردادی، کنایه خود را به نحو دیگری بیان کرده و از عدم پایبندی به قواعد ائتلاف بعد از کناره‌گیری محمدرضا عارف به نفع روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سابق انتقاد می‌کند. هرچند رهامی منظور خود را به طور مشخص بیان نکرده، اما احتمالاً منظور واقعی رهامی سهم اصلاح‌طلبان در دولت روحانی باشد.

رهامی همچنین به برخی گروه‌های اصلاح‌طلب نیز به طور جد اخطار داده و می‌گوید: گروه‌های اصلاح‌طلبی که راه را  عوضی بروند تسویه‌شان می‌کنیم.

وی تاکید می‌کند: "کسانی که در اصلاحات بخواهند مسیر اصلاح‌طلبی را به‌گونه‌ای دیگر ترسیم کرده و آن را تغییر دهند باید بدانند که ما به‌عنوان اصلاح‌طلبان راه را می‌دانیم و چگونه راه‌رفتن را هم بلد هستیم و کسانی که بخواهند راه را عوضی بروند جریان اصلاحات با آنها تسویه و جداسازی فکری، قلمی و اندیشه‌ای خواهد کرد."

به نظر می‌رسد، کنایه‌های رهامی به گروه‌های اصلاح‌طلبی همچون حزب ندا باشد. حزبی که برخی رفتارهای اصلاح‌طلبان در گذشته را تندروانه خوانده و بر ضرورت نقد درونی اصلاحات تاکید دارد.

البته در ادامه همایش، صادق خرازی پاسخی به این گونه نقدها نیز می‌دهد و می‌گوید آنکه باید از اصلاح‌طلبی بیرون برود، تندروها هستند.

صادق خرازی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا همانطور که گفته می شود حزب کارگزاران محور اصلاح طلبان در انتخابات آتی خواهد بود، خاطرنشان می‌کند که این حزب نمی‌تواند محور اصلاح طلبان باشد.

خرازی تاکید می‌کند: ما با تندروی مخالفیم و بنابراین تندروی و افراط باید از درون جریان اصلاحات بیرون برود.

به جز کنایه‌هایی که در بالا ذکر شد، بعضی اظهارات سخنرانان همایش به نحوی بود که با تذکر همزمان دبیر همایش نیز روبرو می‌شد. آنجا که دبیر همایش به هنگام سخن گفتن فاطمه راکعی از ضرورت رفع حصر موسوی و کروبی، خطاب به وی تاکید می‌کند که این صحبت‌های وی در چارچوب همایش نیست و می‌گوید: لطفا در چارچوب همایش صحبت کنید و شما باید در مورد موضوعاتی پیرامون زنان که به ما ارائه کردید، سخنرانی کنید.

همچنین طی روزهای اخیر دعوای دو طیف از اصلاح‌طلبان که خود را صاحب عنوان اصلی "جبهه اصلاح‌طلبان" می‌نامند نیز در رسانه‌ها بیش از پیش مطرح شده است. اصلاح‌طلبانی که هر کدام طیف مقابل را جعلی و مدعیانش را جاعل می‌خوانند و می‌گویند جبهه اصلاح‌طلبان واقعی ما هستیم.

*رهامی: با قهر کردن از صندوق‌ها مخالفیم

محسن رهامی رئیس کمیته انتخاباتی جبهه اصلاحات در حاشیه همایش اصلاح‌طلبان در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حضور در انتخابات آتی مجلس و حضور در این همایش به این معنی است که در انتخابات سال 88 تقلبی رخ نداده است؟ گفت: شرکت کردن در انتخابات، اثبات شیء، نفع شیء نیست.

وی افزود: ما می‌خواهیم این انتخابات سالم برگزار شود. اگر یک انتخابات هم مشکلی داشت دلیل نمی‌شود، قهر کنیم. ما با قهر کردن از صندوق‌ها مخالفیم.

رئیس کمیته انتخاباتی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا این به این معنی نیست که در نظر شما در انتخابات سال 88 تقلبی رخ نداده است؟ گفت: ما چنین چیزی را نگفتیم، زیرا در انتخابات 92 هم شرکت کردیم و حضور یافتیم. انتخابات هم سالم برگزار شد. باید مطمئن شویم که انتخابات آینده نیز مانند انتخابات سال 92 سالم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام رهامی در پاسخ به سوال دیگری درباره لایحه احزاب که وزارت کشور پیگیر آن است، گفت: سلامت احزاب، سلامت همه ما را تامین می‌کند، بنابراین ما در این زمینه نگرانی نداریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات رئیس‌جمهور در زمینه رفراندم در مسائل مهم کشور، گفت: آقای روحانی فعلا موضوع رفراندم را اعلام نکردند. ممکن است در مسائل مهم باشد، مانند بحث مذاکره با 1+5 و بنابراین فعلا ایشان موضوع این مسئله را اعلام نکردند.

رئیس کمیته انتخاباتی جبهه اصلاحات در پایان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا فکر می‌کنید زمینه حضور اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات فراهم شده یا نه؟ گفت: در سال 92 نیز این زمینه وجود داشت و ما آمدیم.

*فاطمه راکعی: قول 30 درصدی اصلاح‌طلبان برای استفاده از حضور زنان در انتخابات مجلس

فاطمه راکعی در حاشیه برگزاری همایش اصلاح‌طلبان در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی حضور زنان اصلاح‌طلب در انتخابات آتی مجلس، گفت: در حال حاضر با گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی زنان ثابت کردند در عرصه‌های مختلف علمی، مدیریتی و اقتصادی حرف اول را می‌زنند.

وی ادامه داد: با گذشته 30 سال از انقلاب اسلامی، این زنان نشان دادند چیزی کمتر از مردان ندارند. البته این مسئله برای آنها و جامعه جا افتاده، اما متاسفانه در عرصه‌های قانونی و رسمی اجازه حضور واقعی به زنان داده نمی‌شود.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه مصرانه خواستار حضور زنان در جایگاه‌های تصمیم‌سازی هستیم، زیرا این ایده ناشی از عواطف سرشار زنان در سایه اندیشه اسلام و در سایه انقلاب اسلامی شکل گرفته است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر هیچ خطری جایگاه زنان را از نظر علمی و فکری در جامعه تهدید نمی‌کند، گرچه برخی از افراطیون می‌خواهند از طریق تبعیض‌هایی که قبلا نیز بوده، به این مسائل دامن بزنند که باید گفت این‌گونه رفتارها از همین حالا محکوم به شکست است.

وی ادامه داد: معتقدیم دیدگاه حضرت امام مربوط به اجتهاد پویا و فقه نوین پویایی را برای حضور موثر زنان در جامعه محقق می‌کند و باید برای تحقق یافتن آن تلاش کرد.

راکعی در پایان درباره اینکه اصلاح‌طلبان به چه میزان از حضور زنان در انتخابات آینده بهره می‌گیرند، گفت: امیدواریم و به ما قول داده‌اند که سهمیه حضور 30 درصدی زنان را در این انتخابات رعایت کنند.

*بیانیه پایانی همایش اصلاح‌طلبان

در پایان همایش اصلاح‌طلبان که روز پنجشنبه در کانون توحید برگزار شد، بیانیه پایانی این همایش منتشر شد که متن این پیام به شرح ذیل است:

برگزاری اجلاس سراسری نمایندگان اصلاح‌طلبان کشور فرصتی است تا این جریان فکری و سیاسی یک‌ بار دیگر بر هویت تاریخی و پرافتخار خود پای بفشارد.

این جریان٬ تبارش به دینداران روشن‌بین مشروطه‌طلب و آزادی‌خواه می‌رسد و افتخار پیشتازی و پیشکسوتی در دفاع از خط اصیل امام خمینی(ره)، انقلاب و ارزش‌های دینی و ملی را در کارنامه دارد و مدافع قرائتی از نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است که در آن اسلامیت و جمهوریت سازواره‌ای همسو و هماهنگ است.

شاخص‌ترین ویژگی این جریان، دفاع عقلانی ـ برهانی از دین و باور به انتخابی و آگاهانه بودن آن است و بر این مبنا، هیچ اعمال حاکمیتی به نام دین در غیاب خواست و انتخاب مردم را به رسمیت نمی‌شناسد.

اصلاح‌طلبی، جریانی است در تداوم تلاش روحانیون روشن‌بین و روشنفکران دین‌باور در مسیر برپایی جامعه‌ای آزاد، آباد، اخلاق‌مدار و عادلانه که رویی گشاده نسبت به همه دستاوردهای عقلانی و علمی بشریت دارد و به فرموده حضرت امام با تکیه بر اجتهادهای پویا و منطبق با مقتضیات زمان و مکان از منابع دینی، در پی استقرار جامعه‌ای دیندار، پیشرفته، مرفه، مردم‌سالار و عادلانه است.

گروه‌ها و تشکل‌هایی که ذیل عنوان گروه‌های خط امام از زمان حیات امام در نزدیک‌ترین پیوند اعتقادی با اندیشه‌های ضدتحجر، مردم‌باور، عدالت‌خواه و استقلال‌طلبانه ایشان به صحنه آمدند و پس از آن حماسه دوم خرداد را با انتخاب حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رقم زدند و تا به امروز مستمرا بر قرائتی خردگرا و مردم سالار از دین، پای فشرده‌اند و در جریان انتخابات 92 در پس آن همه تلاش و هجمه سنگین چندین ساله که برای حذف و بایکوت آن صورت گرفته بود٬ با شعار اعتدال و با همت و هوشیاری مردم مجددا حضور و انسجام خود را تثبیت نمود.

اصلاح‌طلبان شرکت کننده در این اجلاس با تاکید و تجدید میثاق با این میراث و مواضع پرافتخار، با توجه به شرایط خطیر جهانی و موقعیت حساس ملی ملاحظات زیر را مورد تاکید قرار می‌دهند.

1ـ ما به همه جهانیان اعلام می‌کنیم اصلی‌ترین پشتوانه امنیت ملی خود را اتحاد و انسجام و اعتماد عمومی می‌دانیم و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری تولید و توسل به سلاح اتمی را حرام می‌دانیم و پرچمدار و مدافع گفتگوی تمدن‌ها و حامی ایده جهان عاری از خشونت هستیم.

در همین راستا هر گونه اقدام و اعمال تروریستی و خشونت طلبانه را در تقابلی بنیادین با رسالت رحمانی همه انبیاء بویژه پیامبر عظیم الشأن اسلام و اصول وحیانی دانسته و قویاً محکوم می‌کنیم و در عین حال رفتارهای دوگانه و اقدامات زمینه ساز اینگونه جریان‌های افراطی و خشونت‌پرور را نیز محکوم می‌نمائیم.

2- ما معتقدیم اینک که به یمن انتخاب مردم و رویکرد دولت تدبیر و امید گام‌های ارزنده و اعتمادآفرینی در مسیر حل مناقشات هسته‌ای برداشته شده است و نگاه همدلانه مجموعه قوای کشور در حمایت از این تلاش‌ها جهت یافته است قدرت‌های جهانی باید از هرگونه فرصت سوزی اجتناب نموده و به حل کلیدی‌ترین مناقشه موجود کمک نمایند.

ملت صلح‌طلب ایران با دقت فرآیند امور را رصد می‌نماید و کارشکنان داخلی و فرصت سوزان بین‌المللی باید مراقب باشند تا خدای ناکرده مسؤولیت عواقب شکست این تلاش‌ها دامنگیرشان نشود.

3ـ ما بر این باوریم بنیادی‌ترین تضمین کننده امنیت ملی، وحدت و انسجام ملت است و این امر منوط به رسمیت شناختن حقوق حقه و قانونی همه اقوام، پیروان ادیان الهی و مذاهب و سلیقه‌های مختلف سیاسی و فکری است و یوم‌الله‌ها و مناسبت‌های دینی، انقلابی و ملی باید به عنوان فرصتی برای تحکیم و تقویت این پیوندهای امنیت آفرین فهمیده و تفسیر شود و هر اقدامی خلاف این مسیر را مغایر مصالح و منافع ملی ارزیابی می‌کنیم و انتظار داریم هرچه سریع‌تر شاهد اقدامات و تدابیر لازم جهت رفع عوامل استمرار شکاف‌های مخرب فعلی باشیم.

4ـ ما بر ضرورت اجرای تام و تمام همه اصول قانون اساسی و نفی برخورد تقلیل‌گرایانه و گزینشی برخی وجوه و اصول آن در قبال اصول دیگر تاکید داریم و ریشه بسیاری از معضلات فعلی را همین برخوردهای گزینشی ناموجه و تابوپنداری توجه به برخی اصول معطل مانده می‌دانیم.

ما بر تامین و تضمین آزادی‌های مدنی افراد، احزاب و رسانه‌ها، برپایی کرسی‌ها و مناظره‌های آزاداندیشی، بویژه در عرصه‌های دانشگاهی و رسانه ملی، گردش آزاد اطلاعات و اخبار برای همه جریان‌های مسالمت‌جو در چارچوب قانون اساسی تاکید داریم.

در نظامی که قانون اساسی و مقام رهبری، صراحتا بر حق نقد و نظر و نظارت همگانی بر همـهٔ اجزای ارکان و مسؤولیت‌های نظام تاکید دارند جای تعجب است که در عالی‌ترین نماد و مظهر اعمال اراده ملت، یعنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان نتوانند از حق قانونی خود برای طرح دیدگاه‌هایشان استفاده نمایند.

ما رخدادهای چند روز اخیر مجلس را نقصانی خطیر و نمودی بسیار زشت، خشونت‌طلبانه و ناموجه می‌دانیم و یکایک نمایندگان و هیات رئیسه محترم مجلس را به دفاع از ایفای این حق نمایندگان فرامی‌خوانیم.

5ـ ما بر ضرورت ایجاد بسترهای مناسب برای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آتی مجلس و نفی شیوه‌های محدودیت آفرین در حق انتخاب مردم و تضمین شرایط برای برقراری انتخابات آزاد، قانونمند و رقابتی تاکید داریم و بر این باوریم که آموزه حق‌الناس محسوب کردن رأی مردم راهبردی کلیدی است.

باید راهبردهایی اتخاذ شود که حتی مخالفین هم به فرآیند مشارکت در انتخابات دعوت و ترغیب شوند و همه باور داشته باشند که کلیه ارکان نظام به نتایج برآمده از رقابت آزاد و سالم پایبند خواهند بود.

در همین راستا از دولت محترم٬ به ویژه وزارت کشور که مسئولیت اجرایی انتخابات را به عهده دارد٬ تقاضا داریم تمهیدات لازم برای تقویت اعتماد عمومی و نفی نگرانی از تاثیر سوء شائبه گرایش‌های سیاسی مسؤولان و دست‌اندرکاران اجرایی انتخابات را فراهم آورند.

6ـ وحدت و انسجام جریان بزرگ همه طیف‌ها و نیروهای اصلاح‌طلب و پیروان مشی اعتدال، ضرورتی حیاتی است وهمه براین امر تصریح داریم که راهبردمان، پیروی از خرد جمعی و سازوکارهای برآمده از آن است که هیچ خیر و مصلحتی بالا‌تر از این راهبرد برای‌مان متصور نیست و پایبندی به خرد جمعی را از بارز‌ترین نمودهای اثبات هویت اصلاح‌طلبانه محسوب می‌نمائیم.

7ـ ما بر ضرورت حفظ احترام و جایگاه رهبران و بزرگانی که سرمایه اجتماعی و ملی این جریان محسوب می‌شوند تاکید داریم و حسن استفاده از این بزرگان در تقویت انسجام و ارتقای فرهنگ تحزب و تحکیم پیوندهای تشکیلاتی و نهادمند کردن تفکر و اندیشه اصلاح‌طلبی و مشی اعتدال گرایانه را فرصتی تاریخی می‌دانیم و همه را به تحقق آن متعهد و ملتزم می‌دانیم.

8ـ ما ضمن درک شرایط دشوار و بسیار سختی که بخش مهمی از آن محصول عملکردهای ناصواب و تصمیمات نسنجیده مدعیان اصول‌گرایی دولت‌های گذشته است، موکدا از دولت و مجلس می‌خواهیم راهبرد کاهش تورم، مقابله با بیکاری و رکود، و ارتقای موقعیت اقتصادی و معیشت اقشار فرودست را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

در همین راستا از افراد و جریان‌هایی که خود مستقیم یا غیرمستقیم در ایجاد و پیدایش این بحران‌ها بیشترین سهم را داشته و کارنامهٔ آمیخته با فساد، اختلاس و حیف و میل اموال و سرمایه‌های عمومی آن‌ها روز به روز با ابعاد و ارقام نجومی‌تر کشف و آشکار می‌شود، می‌خواهیم به جای کارشکنی و مقابله با دولت و اظهار دلواپسی‌های نابجا، اندکی به خود آیند و بیش از این موجبات تاخیر در تحقق انتظارات ملت را فراهم نسازند.

9ـ ما از دولت و قوه قضائیه می‌خواهیم سرچشمه‌های فساد و انحصارات بحران‌آفرین را که در کنار اقدام به وظایف قانونمند خود در خدمت به مردم و کشور، در عرصه‌های اقتصادی ـ رسانه‌ای حضور همه‌جانبه پیدا کرده‌اند را بخشکانند و آنان را به عرصه‌های اصلی خود مقید گردانند.

10ـ ما بر لزوم احترام و اعتنای هر چه بیشتر به حقوق مشروع زنان و ایجاد بسترهای مناسب برای رفع ستم‌های تاریخی وارده بر آن‌ها و ارتقای موقعیت‌های شغلی، علمی، مدیریتی و سیاسی آنان متناسب با کرامت انسانی ایشان تاکید داریم و از دولت محترم می‌خواهیم با عنایت بیشتری به این مهم توجه نشان دهند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon