سند «اصول توافق» در این دور از مذاکرات هسته‌ای به اعضای ۱+۵ ارائه نمی‌شود

سند «اصول توافق» در این دور از مذاکرات هسته‌ای به اعضای 1+5 ارائه نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: المانیتور گزارش داد که ایران و آمریکا طی مذاکرات هفته‌ گذشته خود تلاش داشتند تا پیش‌نویس سند "اصول توافق" را برای تسریع در مذاکرات تدوین کنند، اما در نشست امروز خود با دیگر اعضای گروه ۱+۵ این سند را عرضه نخواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وبگاه تحلیلی المانیتور در گزارشی در مورد مذاکرات اخیر ایران و آمریکا به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت که مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی در تمام طول هفته گذشته به صورت فشرده تلاش کردند تا پیش‌نویس یک سند مشترک را به منظور سرعت بخشی به مذاکرات هسته‌ای تدوین کنند، اما انتظار نمی‌رود که این سند را در نشست امروز خود با 6 قدرت‌ جهانی ارائه کنند.

یک دیپلمات حاضر در گفتگوها روز گذشته در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا سندی که مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی طی هفته جاری روی آن کار کرده‌اند را به دیگر اعضای گروه 1+5 ارائه خواهد کرد یا نه گفت: "نه در این دور از مذاکرات."

منابع دیپلماتیک گفته‌اند که سندی که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها روی پیش نویس آن کار می‌کرده‌اند "اصول توافق" نام دارد و آشکارا یکی از عناصر چارچوب توافقی است که ایران و گروه 1+5 تلاش دارند تا ماه مارس آن را تکمیل کنند.

هردو وزیر خارجه ایران و آمریکا که در هفته گذشته دو مرتبه در شهرهای ژنو و پاریس با یکدیگر دیدار کردند، پیشتر ابراز امیدواری کرده‌ بودند که این دور از مشورت‌های آمریکا-ایران بتواند به تسریع توافق نهایی کمک کند. هر دو طرف با فشار سیاسی داخلی فزاینده‌ای برای کم کردن فضای این مذاکرات به درازا کشیده‌، مواجه هستند و هر دو طرف فوریت رو‌به‌تزاید ضرورت دستیابی به یک توافق تا ضرب‌الاجل جدید را ابراز کرده‌اند. اما در شرایطی که هر یک از طرف‌ها جدیت، حرفه‌ای بودن و علاقه طرف مقابل را برای دستیابی به یک توافق می‌ستایند، اما حتی در تهیه پیش‌نویس اصول کلی نیز همچنان مشکلاتی وجود دارد. از مهمترین موضوعات چالش‌برانگیز که برای دست یافتن به یک توافق باید بر آن فائق آمد همان‌هایی هستند که طی سال گذشته مشکل‌آفرین بوده‌اند: اندازه ظرفیت غنی‌سازی ایران، سرعت کاهش تحریم‌ها، و مدت زمان توافق نهایی.

به گفته علی واعظ، از کارشناسان روابط بین‌الملل گفتگوهای چند روز گذشته بین تیم‌های مذاکره‌کنند آمریکا و ایران "فشرده‌ترن و متمرکزترین مذاکرات از سال 2013 تاکنون بوده است. من فکرمی‌کنم که هدف آنها تهیه پیش‌نویس چارچوبی است که خطوط کلی یک توافق را که بتوان به دیگر اعضای گروه 1+5 ارائه کرد، مشخص کند."

وی افزود: "میزان پیشرفتی که آن‌ها می‌توانند (در این مرحله)‌ به دست آورند آینده این مذاکرات را تعیین می‌کند. خاصه با توجه به افزایش فشارها در واشنگتن و تهران، هر دو طرف کاملا آگاه هستند که وضعیت فعلی ناپایدار است."

تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا طی تمام طول هفته با یکدیگر دیدار داشتند، اما روز 16 ژانویه (جمعه) هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آن‌ها پیوست و در روز 17 ژانویه (شنبه) دیدارهایی را به همتاهای ایرانی و آمریکایی خود داشت. روسیه و ایران نیز عصر روز گذشته یک دیدار دوجانبه داشتند.

قرار است که ایران و چین نیز امروز دیدار دوجانبه‌ای داشته باشند و پس از آن نیز نشستی بین طرف ایرانی و تمامی نمایندگان گروه 1+5 برگزار شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان