احتمال بایگانی حذف یارانه پُردرآمدها تا پایان دولت یازدهم

احتمال بایگانی حذف یارانه پُردرآمدها تا پایان دولت یازدهم

خبرگزاری تسنیم:با وجود آماده بودن شرایط برای حذف ۵۰درصد پُردرآمد‌ها از دریافت یارانه، با استناد به حرف نوبخت مبنی بر حذف یارانه "نارضایتی" در پی دارد می‌توان پیش بینی کرد، حذف یارانه پُردرآمد‌ها حداقل تا پایان فعالیت دولت یازدهم منتفی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دولت یازدهم قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تاکید زیادی بر اختصاص یارانه نقدی به نیازمندان واقعی داشت و بارها در سخنان مسئولان شنیدیم که عنوان می شد تصمیم دولت بر ادامه روند مرحله اول نیست ویارانه نقدی باید به دست نیازمندان واقعی برسد و حتی بعضاً‌ بیان می‌شد دلیلی ندارد تمام مردم یارانه نقدی دریافت کنند. اما به دلایلی  مانند نبود بانک اطلاعاتی کامل دولت شناسایی دهک‌ها را کنار گذاشت و ثبت نام مجدد را در اردیبهشت سال جاری آغازکرد.

 این کار در حالی انجام شد که تمام مسئولان قبل و بعد از ثبت نام اعلام کردند که یارانه نقدی به نیازمندان پرداخت خواهد شد. حتی وزیر امور اقتصادی و دارایی چند روز قبل از شروع ثبت نام با اشاره به اینکه دولت اطلاعات خوبی از طبقه پردرآمد دارد، گفته بود:‌ از افرادی که به یارانه نقدی نیاز ندارند، می خواهیم از ثبت نام دریافت یارانه نقدی خودداری کنند چرا که دولت آنها را شناسایی و حذف خواهد کرد.

وی همچنین بیان کرده بود: دولت طبق تبصره 20 قانون بودجه 93 مکلف است افراد نیازمند متقاضی را از طریق ثبت نام مشخص کند و این حکم قانونی مشخص کرده است کسانی که نیاز به یارانه نقدی ندارند اگر ثبت نام کنند، جریمه شوند و در واقع دولت در حال اجرای منویات مجلس محترم است.

پس از گذشت حدود 8 ماه از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها رئیس جمهور در همایش اقتصاد ایران گفت که 50 درصد افرادی که نیازمند نیستند به راحتی شناسایی می شوند ولی دولت حاضر به پذیرش این ریسک و آزادسازی منابع هدفمندی نیست و علت آنهم نگرانی از بی عدالتی است.

*ربیعی:ملاک دولت در پرداخت یارانه دهک‌های پایین جامعه است

البته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه دومین روز از همایش اقتصاد ایران در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه طبق اعلام رئیس جمهور 50 درصد یارانه بگیران برای حذف از فهرست پرداخت‌های نقدی قابل شناسایی هستند، آیا اقدامی در این خصوص انجام خواهد شد یا خیر، گفت: بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی پردرآمدها تکمیل شده است.

باز هم علی ربیعی،وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در برنامه گفت‌وگوی شبانه شبکه خبر با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی کم‌درآمد و پُردرآمد تقریباً‌ تکمیل شده گفت: در این مرحله می‌توان اطلاعات 10میلیون نفر از افراد پُردرآمد کشور را ارائه کرد و الآن در شناسایی از دهک‌بندی به صدک‌بندی رسیدیم.

وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بررسی برای شناسایی دهک‌های کم‌درآمد انجام شده و این افراد دهک‌بندی شده‌اند، گفت: ملاک دولت در پرداخت یارانه بر مبنای شناسایی دهک‌های پایین جامعه است.

*طیب نیا: 10میلیون پُردرآمد شناسایی شده اند

این در حالی است که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرده است: دولت در مورد شناسایی دهک‌های غیرنیازمند یارانه بنا را بر اعتماد بر مردم گذاشته است و خوشبختانه آمار و ارقام نشان می‌دهد که شمار قابل توجهی از مردم در این مرحله ثبت‌نام نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: ده میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شده‌اند و اگر این افراد برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند، زمینه حذف آنها از سوی دولت فراهم شده است.

*نمایندگان مجلس: یارانه نقدی بی نیازها باید حذف شود

در عین حال نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی بر لزوم حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی اصرار دارند. به طور مثال محمدحسین محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی گفته است: کاهش قیمت جهانی نفت دیگر فرصت توجیه برای پرداخت یکسان یارانه نقدی به ثروتمندان و افراد بی نیاز باقی نمی‌گذارد.بانک‌های اطلاعاتی زیادی داریم که می‌توان ساماندهی حذف یارانه نقدی گروه‌های بی نیاز را آغاز کرد و حتی به بیش از ده میلیون نفر هم رساند و خیلی از سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کشور هم مبتی بر داده‌های همین بانک‌های اطلاعاتی است.

* جلیلی: حذف یارانه بگیران آغاز شده است

با وجود اینکه شواهد حاکی از این است که حذف یارانه نقدی  برای غیر نیازمندان هنوز از سوی دولت آغاز نشده است. اما اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه سیاست پیچیدن نسخه واحد در حوزه هدفمندی یارانه‌ها برای همه اقشار جامعه شفا بخش نیست گفت: باید پذیرفت دولت در حال حاضر برای تامین منابع مالی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها  با مسئله روبه رو است.

وی افزود: بر اساس قانون هدفمندی دولت مکلف است یارانه‌ها را به اقشار نیازمند اختصاص دهد که البته دولت برای انجام این مهم تاکنون گام‌ها موثری برداشته و علاوه بر حذف خانوارهای که از دریافت یارانه نقدی به صورت داوطلبی انصراف دادند، به ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز یارانه پرداخت نمی‌شود.در حال حاضر دولت روند شناسایی خانوارهایی که به یارانه نیاز ندارند را شروع کرده و برخی از آنها را حذف کرده که البته باید این کار را بر اساس اطلاعات دقیق انجام دهد. 

 به گزارش تسنیم، با تمام این اوصاف که دولت بارها بر حذف یارانه نیازمندان اشاره کرده است، اما شب گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: اصرار بر اینکه یارانه را حذف یا کم کنیم یعنی یک نارضایتی برای مردم. اینها مردم ما هستند، وظیفه نداریم همه کاستی هایی که وجود داشت را در همین مدت جبران کنیم.

تحلیل مختصر از حرف نوبخت درباره اینکه "همه کاستی‌هایی که وجود دارد نباید در همین مدت جبران شود" به این معنی است که دولت یازدهم وظیفه ندارد کاستی‌های دولت نهم و دهم را جبران کند و اینکه اصراری بر حذف یا کم کردن یارانه‌ها نیست به این معنی است که دولت تا پایان فعالیتش قصد حذف یارانه بگیران را ندارد. علاوه بر این صحبت نوبخت، استناد به حرف رئیس جمهور مبنی بر شناسایی 50درصد برای حذف و عمل نکردن به قانون نیز می‌تواند ملاک دیگری برای این قضاوت باشد که دولت فعلا برنامه حذف یارانه ها را ندارد.

 اکنون با گذشت حدود 8ماه از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه بیش از 73 میلیون نفر ثبت نام کننده یارانه نقدی دریافت می‌کنند و شواهد نشان می‌دهد که حداقل تا پایان فعالیت دولت نیز دریافت خواهند کرد. با وجود  اینکه بسیاری از تحلیل‌گران و اقتصاددان‌ها معتقدند با حذف نشدن یارانه نقدی به اقشار مرفه عواقب ناخوشایندی برای اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌شود و با وجود کسری منابعی که دولت با آن مواجه است به نظر می‌رسد دولت حاضر به پذیرش این ریسک و آزادسازی منابع هدفمندی نیست .

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه