مقایسه نامه امام(ره) به گورباچوف و نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب

مقایسه نامه امام(ره) به گورباچوف و نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مسائل آمریکا گفت: اسلام‌هراسی در غرب یک سابقه تاریخی دارد که به دوره برده‌داری از مسلمانان آفریقا بر می‌گردد و یک بعد اقتصادی دارد که به وجود نفت در کشورهای مسلمان‌نشین بر می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه چهارم بهمن‌ماه به بررسی آثار و پیامدهای پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا پرداخت.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مردم مورد خطاب قرار گرفته‌اند و نه دولت‌ها، گفت: جواب در متن است و سیاسیون خطاب قرار داده نشده چون بخشی از مشکل هستند که تاکنون خود از آموزه‌های اسلام ستیزانه استفاده کرده‌اند و سیاسیون نباید هدف قرار گیرند.

ایزدی با اشاره به اینکه هدف نامه به قشر جوان حقیقت‌جو است که در حوزه رسیدن به حقیقت دغدغه دارد، تصریح کرد: خطر این قشر این است که آنها بعد از فروپاشی شوروی و حوادث یازده سپتامبر رشد کرده‌اند و تمرکز غرب بر علیه اسلام شتاب بیشتری گرفته و این ترس وجود دارد که در آینده نه چندان دور که این قشر رهبری جامعه را بر عهده می‌گیرد موضع بدی را علیه اسلام داشته باشد و این وظیفه رهبران اسلام است تا ذهن افراد را روشن کنند.

وی با اشاره به فیلمی به نام علاءالدین که در آن فردی را نشان می دهد که می‌گوید من در سرزمینی هستم که اگر از ظاهر شما خوششان نیاید گوشتان را می‌برند، گفت: با این تصویر سازی از همان کودکی به افراد جامعه یاد می دهند جایی از دنیا وجود دارد که گوش شما را می برند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه کتاب های درسی اروپایی و آمریکایی هم به همین شکل است، افزود: هنگامی از مسیح صحبت می کنند عکس صلیب و هنگامی که از یهود صحبت است عکس ستاره داود و وقتی که از اسلام صحبت می کنند عکس شتر را نشان می دهند.

وی با بیان اینکه اسلام‌هراسی ریشه اصلی دارد، اظهار داشت: یک ریشه به سابقه تاریخی سیاه نسبت به جامعه مسلمانان بر می گردد زیرا خیلی از افرادی که از آفریقا به بردگی برده می‌شدند مسلمان بودند.

وی با اشاره به یکی از برنامه‌های رادیویی آمریکا که مجری آن به دور از هرگونه شوخی و با جدیت کامل تاکید می‌کند مسلمان‌ها انسان نیستند، خاطرنشان کرد: این وجود نگاه نژادپرستانه در غرب سابقه تاریخی دارد.

وی بعد دیگر این اسلام‌ستیزی را در مسائل اقتصادی عنوان و تاکید کرد: در دهه های اخیر که نفت کشف شده اغلب در سرزمین هایی است که در آنجا اکثریت مسلمان هستند و این هم یک عاملی است که اگر کشورهای غربی بخواهند سود اقتصادی ببرند باید سلطه یابند و برای این سلطه گری نیاز به جنگ و اشغال دارند و برای توجیه این کشتار می گویند مسلمانان انسان نیستند تا کشتار مسلمانان برای آن ها آسان شود.

ایزدی با اشاره به اینکه هدف نامه مقام معظم رهبری بیدار کردن ذهن افرادی است که تا حدودی به دنبال آشنایی با حقیقت هستند که مقایسه اجمالی نامه حضرت امام خمینی به گورباچف و نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در آن دوره شرایط فرق داشت، تصریح کرد: هدف این نامه توجه به بحث اسلام‌ستیزی  و توجه دادن مخاطب به برخی سوالات در ذهن اوست.

ایزدی با بیان اینکه آن نامه خطاب به رهبر شوروی نوشته شده و بعدها بر اشتباه خود اذعان کردند، بیان داشت: الان پوتین مفاد آن نامه را در نوع تعامل با غرب مورد توجه قرار می دهد.

وی افزود: اما در حال حاضر هدف این نیست که سیاسیون کشورها به نکته ای توجه کنند چون مشکل خود آنها هستند.

ایزدی تصریح کرد: الان سیستم لیبرال دموکراسی با چالش‌های جدی و تناقض‌های بزرگ مواجه است که بین منافع سرمایه‌داری و منافع مردم در تعارض است.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: این تناقض‌ها را مردم متوجه آن هستند و نگاهی که مردمان آنها به سیاست مداران‌شان دارند بسیار منفی است و این پیام مقام معظم رهبری یک محلی است برای افرادی که از سیاسیون خود و ..... ناراضی هستند.

ایزدی تصریح کرد: آنها با استفاده از این پیام متوجه خواهند شد که یک دین با تفکری وجود دارد که حوزه‌هایی چون عدم تبعیض، عدم وجود اختلاف طبقاتی توجه دارد  و اتفاقی که در حال وقوع است این خواهد بود که مقام معظم رهبری در نوشتن این نامه به نوعی صلاح دیدند تا با افرادی که در آینده ای نه چندان دور می‌خواهند به غلط مدیریت کنند با آنها مقابله کنند.

وی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشورهای غربی به شدت وارد مقابله با اسلام شدند و مستقیماً با مسلمان‌های کشورهای غربی برخورد می‌کردند.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: اما در این 15 سال گذشته تفاوت‌های زیادی به وجود آمد و پرونده‌های جدی به وجود آمد که سارکوزی طی یک سخنرانی به آن اشاره کرد و گفت: ما باید اسلام فرانسوی را ترویج کنیم که امروزه نمونه این تلاش‌ها را در آمریکا و انگلیس می‌بینیم.

ایزدی گفت: چند سال پیش مرکز پژوهشی به نام "رند" کتابی را منتشر کرد به نام " مسلمان میانه رو" که در اصل منظور مسلمانی بود که در اختیار آنها قرار گیرد و آنها به دنبال ایجاد مسلمانانی هستند که به ظاهر نماز می‌خوانند و خصوصیتی که اسلام برای آن اهمیت قائل است را به آن توجه ندارند.

وی تاکید کرد: خصوصیتی که در اسلام منجر به نرسیدن غرب به اهدافش می‌شود را آنها می‌خواهند از اسلام حذف کنند و در این زمینه نیز اکنون تلاش‌ها و اقدامات بسیاری را صورت داده‌اند.

کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه می‌توان ارزیابی کرد که اسلام‌هراسی موضوع یک دولت و یا یک رئیس ایالت نیست؟ گفت: رسانه‌ها، سیاسیون و محیط‌های فکری در کشورهای غربی همه یک نوع ادبیات نسبت به جهان اسلام تولید می‌کنند.

ایزدی با اشاره به سنت‌هایی که از سوی غرب در حوزه تقابل با اسلام به وجود آمده است، اظهار داشت: اتفاقات اخیر فرانسه بازتاب‌هایی را در فیس بوک داشته است به گونه‌ای که عده‌ای به حمایت از افراد کشته در فرانسه اقدام کردند.

وی با بیان اینکه در اروپا و آمریکا عده‌ای کسانی که اقدام به کشتار مردم کرده بودند را مورد حمایت قرار داده‌اند، ادامه داد: تبعیض در حد بسیار زیادی وجود دارد به گونه‌ای که عده‌ای نسبت به این اقدامات فرانسه نقدهایی داشته‌اند.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه جوانانی از اروپا و آمریکا به سوریه و عراق آمده‌اند و در مجموعه داعش می‌جنگند، گفت: این افراد دغدغه شخصی غیرمعقول نداشته‌اند.

*ادبیات داعش ایجاد خلافت اسلامی بود

ایزدی با تاکید بر اینکه ادبیات داعش ایجاد خلافت اسلامی بود، افزود: جمعیتی که در کشورهای اروپایی، آمریکایی زندگی می‌کنند نسبت به ساختار حاکم نقدهایی دارند.

*اسلام مخالف تروریست است

وی با اشاره به فرمایشات امام‌خمینی(ره) مبنی بر اینکه اسلام راستین اسلام ناب محمدی است، ادامه داد: اسلام مخالف تروریست است.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه گروه‌های تندرو و وهابی از خلاءهای به وجود آمده استفاده می‌کنند، ادامه داد: مقام معظم رهبری به افکارعمومی دنیا توجه فرمودند.

ایزدی با اشاره به این که 72 درصد مردم آمریکا فکر می‌کنند که ایران بمب اتم دارد، خاطرنشان کرد: نیاز به نگاه ملی وجود دارد به گونه‌ای که باید محیط‌ها را بسیار بهتر از گذشته بشناسیم و درک‌مان از محیط‌ها را افزایش دهیم تا تاثیرگذار باشیم.

کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه می‌توان در بین هیاهوی امپراطوری هزار توی رسانه غربی پیام منتقل کرد؟ گفت: رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا این‌گونه القاء کنند که داعش به عنوان دولت اسلامی و نماینده تفکر دینی محسوب می‌شود.

*تروریست‌ها در استخدام دولت‌ها هستند

ایزدی با اشاره به اینکه تروریست‌ها در استخدام دولت‌ها هستند، گفت: در کشورهای غربی دو نوع رسانه حاکم است که یکی رسانه اصلی و دیگری رسانه دگراندیش است.

وی اظهار داشت: پیشرفت های خوبی در حوزه فناوری داشته‌ایم به گونه‌ای که از طریق فضای مجازی به خوبی می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم.

کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر ضرورت شناخت محیط پیرامونی، ادامه داد: باید افراد تاثیرگذار را به خوبی بشناسیم.

*ضرورت ایجاد شبکه‌های بومی در درون کشورهای هدف

ایزدی با بیان اینکه پیام باید توسط افراد بومی منتقل شود، اظهار داشت: به ایجاد شبکه‌های بومی در درون کشورهای هدف نیازمندیم.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه در نهادهای مختلف باید میز آمریکا، اروپا داشته باشیم، گفت: شناخت محیط رسانه‌ای و ارتباط با چهره‌های اثرگذار بسیار حائز اهمیت است.

ایزدی گفت: در لینک روزنامه نیویورک تایمز و سی ان ان پیام مقام معظم رهبری مورد پوشش قرار گرفته بود، زیرا برخی از افرادی که در رسانه‌ها فعالیت می‌کنند نسبت به حکومت خود انعطاف دارند.

*مشکلات اقتصادی سبب رجوع مردم کشورهای غربی به افراد تاثیرگذار شده است

وی با اشاره به موضوعات اقتصادی و سیاسی کشورهای اروپایی و آمریکایی، ادامه داد: مشکلات اخلاقی سبب شده تا مردم کشورهای غربی به سمت افراد تاثیرگذار پیش بروند.

کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه باید کار را جدی بگیریم، افزود: وظیفه ما این است که برای مجموعه‌های مورد نظرمان پروژه تعریف کنیم تا این پروژه‌ها بر روی افکارعمومی تاثیرگذار باشد.

ایزدی با اشاره به اینکه باید به بازبینی و آسیب‌شناسی کارهای‌مان پس از انقلاب اسلامی بپردازیم، اظهار داشت: در این رابطه نیاز به برنامه جدی و جدیدی داریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon