«ملک سلمان» در گرداب چالش‌های پیش رو

«ملک سلمان» در گرداب چالش‌های پیش رو

خبرگزاری تسنیم: پادشاه جدید عربستان در حالی قدرت را به دست گرفت که کشورش با چالش‌های جدی در داخل و خارج روبروست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی الوقت، سلمان بن عبدالعزیز در حالی قدرت را در عربستان سعودی به دست گرفت که این کشور با چالش‌های جدی در داخل و خارج روبرو است. خبر مرگ ملک عبدالله تنها چند ساعت پس  از آن اعلام شد که دولت طرفدار ریاض در صنعا، پایتخت یمن استعفا داد. و این در حالی است عربستان سعودی به صورت فزاینده‌ای از قدرت‌گیری انصارالله در مرزهای جنوبی خود نگران است. همچنانکه کارشناسان غربی تسلط انصارالله بر یمن را به دلیل  نزدیکی این جریان به ایران، چالشی جدی برای سعودی‌ها می‌دانند. در همین ارتباط، باب بائر تحلیلگر مسایل امنیتی و اطلاعاتی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود «همانطور که قیام شیعیان در بحرین عربستان را وحشت‌ زده کرده تحولات اخیر یمن نیز باعث وحشت سعودی‌ها شده است.»

در این شرایط تحولات یمن می تواند شکست دیگری برای عربستان سعودی از رقیب منطقه‌ای خود، یعنی ایران محسوب ‌شود که بنابر گفته تحلیل‌گران روابط دو کشور در حالت جنگ سرد قرار دارد و بازگرداندن موازنه در مقابل این رقیب منطقه‌ای یکی دیگر از چالش‌های پادشاه جدید خواهد بود، سیاستی که در زمان ملک عبدالله نیز دنبال می‌شد. همچنانکه سلمان شیخ  مدیر موسسه مرکز بروکنیگز در دوحه قطر در مصاحبه ای با دیلی‌تلگراف گفته بود که از نظر عربستان سعودی، این پیشروی انصارالله در یمن «احساس محاصره شدن توسط ایران را تقویت کرده است که در حال تعمیق روابط خود با دولت شیعی عراق و متحد منطقه‌ای خود بشار اسد است.»

چالش عربستان در مرزهای جنوبی در حالی است که مرزهای شمالی این کشور با عراق نیز اخیرا شاهد تحولات امنیتی بوده است. اواسط دی ماه شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش به یک دیده‌بانی مرزی در این منطقه حمله کردند که بر اثر آن یک نظامی ارشد و چند تن دیگر از نیروهای گارد مرزی عربستان کشته شدند. اما مهمترین چالشی که این گروه‌ها برای عربستان سعودی ایجاد می‌کنند نه حملات مرزی بلکه نفوذی است که در میان سلفی‌های داخل عربستان به دست آورنده اند و همچنین تلاش گروه‌های افراطی و سران آنها از جمله ابوبکر البغدادی برای معرفی خود به عنوان رهبران مسلمان که باید عهده دار کلید حرمین شریفین می باشد. این چالش برای ملک سلمان در حالی است که آل‌سعود همواره سعی کرده از وهابی‌گریی به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست خارجی خود در منطقه استفاده کند و در همین حال از رادیکال شدن آن در داخل جلوگیری کند.

چالش دیگری که این کشور نفت‌ خیز با آن مواجه است رقابت شاهزادگان و بحث جانشینی است. هر چند جابه‌جایی قدرت بدون مشکل و به آرامی پس از مرگ ملک عبدالله صورت گرفت اما گزارش‌هایی که درباره وضعیت جسمی ملک سلمان بویژه در رابطه با مشکل آلزایمر وی منتشر می‌شود باعث شده تا تحلیلگران برای خاندان آل‌سعود بحران رقابت بر سر قدرت را پیش‌بینی کنند. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی امریکا پس از مرگ ملک‌عبدالله در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت :   «عربستان سعودی احتمالاً به بحران بلندمدت جانشینی و حکومت‌مداری وارد خواهد شد.»  واشنگتن‌پست نیز با اشاره به مشکلات جسمانی، زوال عقل و اختلال مشاعر سلمان نوشت: «دوره حاکمیت وی نسبتاً کوتاه خواهد بود. در آن صورت بروز جنگ قدرت برای جانشینی وی می‌تواند به یک خلأ جدی در یک دوره زمانی حساس در خاورمیانه بینجامد.»

با توجه به آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که عربستان در حال حاضر در آستانه مرحله انتقالی جدیدی قرار دارد که کاملاً با مراحل قبلی متفاوت است و احتمالاً با توجه به حجم گسترده‌ای از چالش های پیش رو، شاهد تغییرات گسترده‌ای در داخل و خارج در مرحله آتی باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان