نامه رهبر انقلاب بسیار به‌موقع منتشر شد/ تاکنون هیچ رهبر مسلمانی تفاوت اسلام واقعی و داعش را مطرح نکرده بود

نامه رهبر انقلاب بسیار به‌موقع منتشر شد/ تاکنون هیچ رهبر مسلمانی تفاوت اسلام واقعی و داعش را مطرح نکرده بود

خبرگزاری تسنیم: ظفر بنگاش محقق مسلمان و مدیر مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر در تورنتوی کانادا در مصاحبه با تسنیم به بیان دیدگاه های خود در خصوص نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی پرداخته است.

«ظفر بنگاش» محقق و مدیر مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر تورنتو در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در واشنگتن نامه اخیر امام خامنه‌ای به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را مورد بررسی قرار داد که متن این گفتگو به‌شرح زیر است:

ــ با توجه به نامه اخیر رهبر انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی، چگونه این نامه می‌تواند برای جذب جوانان به‌سوی اسلام واقعی و صحیح، مؤثرتر باشد؟

نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی، جوانان اروپایی و آمریکای شمالی را دعوت کرده است تا به‌جای تکیه به رسانه‌های خبری، خودشان در خصوص اسلام مطالعه و تحقیق کنند. وقتی که مردم به‌خصوص جوانان، فرصتی برای مطالعه در خصوص اسلام داشته باشند، زیبایی آن را کشف خواهند کرد و پیام بزرگ آن این است که به تمام بشریت منتقل می‌شود.

ــ این پیام چگونه قادر است تا ادامه اسلام هراسی در غرب را متوقف کند یا حداقل آن را کاهش دهد؟

اول از همه، پیام رهبر انقلاب بسیار به‌موقع بوده است. این پیام زمانی منتشر شده است که تمرکز زیادی روی اسلام و مسلمانان پس از مسئله شارلی ابدو، وجود دارد و تبلیغات زیادی این مسئله را به وجود آورده است.

دوم آنکه، با دعوت جوانان برای مطالعه اسلام از منابع صحیح و واقعی، رهبر انقلاب اسلامی، به آنها راهی را برای دستیابی به واقعیت‌های موجود در خصوص اسلام، نشان داده‌اند. با توجه به اینکه جوانان برای پذیرش واقعیت، آماده‌تر هستند و چیزها را از طریق تفکر عقلایی قبول می‌کنند، این پیام در نهایت حداقل در کاهش اسلام هراسی بین جمعیتی که آینده را در اختیار دارد، کمک خواهد کرد.

ــ آیا فکر می‌کنید جریان اصلی رسانه‌های آمریکایی علاقه‌ای به انتشار نامه رهبری دارند؟

جریان اصلی رسانه‌های آمریکایی، نامه رهبری را منتشر نخواهند کرد چرا که اسلام هراسی عمداً توسط جریان اصلی رسانه‌ای که با نخبگان قدرت در جامعه آمریکا در ارتباط هستند، تبلیغ شده و گسترش یافته است. آنها اسلام و مسلمانان را هدف قرار داده‌اند چون آنها می‌بینند تنها اسلام یک ایدئولوژی و نظام جایگزین را در برابر سیاست‌های استثماری امپریالیسم و صهیونیسم، ارائه می‌دهد. بنابراین، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که جریان اصلی رسانه‌ای، حقیقت را بگوید.

ــ محتوای نامه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نامه به‌صورت بسیار خوبی، شکل گرفته و در محتوا، دقیق و روشن است. رهبری این مسئله را روشن کرده‌اند که خطاب اصلی جوانان هستند چرا که آنها قادر به استدلال منطقی هستند. رهبری همچنین به این مسئله اشاره کرده‌اند که روی سخن ایشان با سیاستمداران نیست چرا که آنها اخلاق را از سیاست خود، جدا کرده‌اند. این مسئله البته در خصوص جوانان صادق نیست. اگر آنها حقیقت را ببینند، احتمال بیشتری دارد که آن را قبول کنند. بنابراین، پیام رهبری که مستقیماً برای جوانان بوده، بسیار مؤثر خواهد بود.

ــ به‌نظر شما، آیا این نامه می‌تواند فصل جدیدی در توجه کردن به اسلام از سوی اروپایی‌ها باشد؟

در حالی که این نامه قطعاً نقش مثبتی را ایفا خواهد کرد، ما باید مراقب این مسائله باشیم که تصور نکنیم همه مردم اروپا و آمریکای شمالی، مطالب منطقی و عقلایی آن را قبول خواهند کرد. اسلام هراسی در این جوامع پدید آمده است به این خاطر که اسلام هراسی عمداً در حال ترویج است. پشت تلاش صورت گرفته برای اسلام هراسی، منافع خاصی وجود دارد. این منافع مربوط به گروه‌های نئومحافظه‌کار و صهیونیست‌ها در آمریکا و همین طور در اروپا است. آنها جنگ و درگیری را گسترش می‌دهند.

ــ آیا این نامه می‌تواند تمایز بین اسلام واقعی و اسلامی را که توسط داعش و سایر گروه‌های تروریستی ساخته شده است نشان دهد؟

قطعاً. نامه رهبری به‌روشنی به این مسئله اشاره می‌کند که افراد خاصی که به‌عنوان نمایندگان اسلام و مسلمانان مطرح شده‌اند، نمایندگان واقعی نیستند چرا که آنها بر مبنای آموزه‌های اسلام، عمل نمی‌کنند. بر اساس این فرضیه‌ها، آنها برای مطالعه در خصوص اسلام از منابع اصلی و واقعی دعوت شده‌اند. تاکنون، هیچ رهبر مسلمانی این مسئله را حتی برای مسلمانان عادی به‌وضوح مطرح نکرده بود ولی وقتی چنین اظهاراتی از سوی یک رهبر در قد و قامت رهبر انقلاب اسلامی، مطرح می‌شود، بی‌شک تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. 

ــ اگر نامه به دست جوانان اروپایی و آمریکای شمالی برسد و آن‌گاه آنها از منابع واقعی و اصلی در خصوص اسلام مطالعه کنند، آیا چیزی را به‌طور خاص تغییر خواهد داد؟

انجام ندادن کاری در خصوص یک مشکل، آن را حل و فصل نخواهد کرد. بنابراین، حتی اگر این نامه و محتوای آن به دست درصد کمی از جوانان اروپایی و آمریکای شمالی نیز برسد، قطعاً تأثیر زیادی خواهد داشت. همان طور که نامه رهبری به این مسئله اشاره کرده و ما نیز آن را به‌تجربه می‌دانیم، جوانان در هر جامعه‌ای تمایل برای کشف حقیقت دارند. اکثریت جوانان، ذهن کنجکاو دارند. اگر حقایق و واقعیت‌ها به آنها عرضه شود، اکثر آنها قبول خواهند کرد. از این راه، آنها واقعیت را خواهند دید. پیش از این نیز بیداری و آگاهی قابل توجهی بین جوانان اروپایی و آمریکای شمالی وجود داشته است. این چیزی است که در 99 درصد جنبش‌ها در آمریکا وجود داشته است. اکثر کسانی که در این جنبش‌ها مشارکت داشته‌اند، جوانان بوده‌اند.

ــ به‌نظر شما اقدام بعدی که باید در راستای آگاه‌سازی جوانان اروپایی و آمریکایی نسبت به اسلام واقعی صورت بگیرد، چیست؟

همان طور که پیش از این اشاره شد، رسانه‌ها این پیام مهم را به دست خوانندگان خود نخواهند رساند. با این حال، رسانه‌های جایگزینی وجود دارند که نامه رهبری را منتشر کرده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از مسلمانان نامه را دست به دست کرده و آن را برای بسیاری از غیر مسلمانان نیز ارسال کرده‌اند. بنابراین، پیام رهبری، منتشر شده است. علاوه بر این، مسلمانان باید با جوانان غربی برای گفتگو در خصوص اسلام، تعامل کنند. این مسئله باید از یک طریق احترام آمیز انجام شود و تصورات غلط آنها را با صبر و هوشیاری از بین ببرند. طبیعتاً، این مسئله در مدت زمانی کوتاه اتفاق نخواهد افتاد و باید تلاش زیادی صورت گیرد. مسلمانان نیز باید تلاش برای توسعه رسانه‌های خود را افزایش دهند، حتی تلاش‌های کوچک در مناطق مختلف می‌تواند تأثیر بزرگی داشته باشد.

در نهایت، ما نباید امید خود را از دست بدهیم. افراد زیادی در اروپا و آمریکای شمالی هستند که خواستار جنگ با جهان اسلام نیستند. آنها درک می‌کنند که نفرت عمدتاً از سوی کسانی که منافع خاصی را دنبال می‌کنند، گسترش پیدا می‌کند. بنابراین در همکاری با مردمی که دستور کار جنگ‌طلبان را درک می‌کنند، یک جنبش برای یک دنیای بهتر می‌تواند توسعه یابد.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان