وقتی همراهتان را دزد می‌برد


وقتی همراهتان را دزد می‌برد

خبرگزاری تسنیم: یافتن گوشی تلفن همراه، بعد از سرقت اتفاق بعیدی نیست. اگر گوشی اوراق نشود یا سارق آنقدر حرفه‌ای نباشد که بتواند شماره سریال آن را تغییر دهد، به محض اینکه سیم کارتی درون آن قرار‌گیرد و روشن شود، می‌توان ردش را زد.

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، لحظه‌ای که دست‌ات را روی جیب می‌گذاری و برجستگی گوشی را حس نمی‌کنی، یکباره دلت فرو می‌ریزد.

شتابان جیب‌های دیگر را جست‌وجو می‌کنی، توی کیف را می‌گردی و با ناامیدی به این فکر می‌کنی که شاید آن را جا گذاشته‌ای، اما اینطور نیست، چون چند لحظه پیش در جیبت بوده. واقعیت این است که گوشی دزدیده شده. در آمار‌های نیروی انتظامی آمده که احساس تلخ مفقود شدن یا به سرقت رفتن گوشی تلفن همراه را حدود 40 درصد از کاربران موبایل تجربه کرده‌اند. یافتن گوشی تلفن همراه، بعد از سرقت اتفاق بعیدی نیست. اگر گوشی اوراق نشود یا سارق آنقدر حرفه‌ای نباشد که بتواند شماره سریال آن را تغییر دهد، به محض اینکه سیم کارتی درون آن قرار‌گیرد و روشن شود، می‌توان ردش را زد.

فراموش نکنیم که معمولا گوشی خاموش، به‌کار کسی نمی‌آید و هر گوشی‌ای باید عاقبت روزی روشن شود. این صفحه در مورد راه و رسم ردیابی گوشی‌هایی است که به سرقت رفته‌اند اما پیش از آن، یادتان باشد که اغلب کسانی که گوشی خود را از دست داده‌اند، نه برای خود گوشی، بلکه بابت محتویات داخلش اندوهگین شده‌اند. علاوه بر شماره تلفن‌ها، شمار زیادی از پیامک‌ها، تصاویر و... در گوشی‌ها هست که احتمالاخاطرات فراوانی را به همراه دارند و بازیابی بسیاری از آنها غیرممکن است. بنابراین صرف نظر از مهارت‌هایی که در این صفحه آموزش داده‌ می‌شود، حتما به فکر تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های موجود در گوشی باشید.

    سیم کارت‌ات را بسوزان

مبهوت ماندن بعد از سرقت گوشی معمولا زمان چندانی نمی‌برد. یادتان باشد مطابق با قانون، هر نوع سوءاستفاده‌ای که از آن خط و گوشی بشود، به پای شما نوشته خواهد شد. پس ابتدا به فکر سوزاندن خط باشید. سارق ممکن است با این شماره، مزاحمت‌هایی برای دیگران ایجاد کند که شما باید پاسخگو باشید یا تماس‌هایی با خارج از کشور بگیرد که پرداخت هزینه‌های فراوانش به‌عهده شما خواهد بود. بنابراین متناسب با اینکه از خدمات کدام اپراتور تلفن همراه استفاده می‌کنید، به دفا‌تر امور مشترکین بروید و اعلام سرقت کنید تا سیم کارت را بسوزانند. آنجا فرمی را تکمیل خواهید کرد و اصل کارت ملی، تنها مدرک مورد نیاز است. مراکز امور مشترکین، معمولا از ساعت 8 تا 16 باز هستند اما برخی از این مراکز تا ساعت 22 هم خدمات می‌دهند. بنابراین اگر سرقت بعد از ساعت کاری روی داد، موضوع را به روز بعد موکول نکنید و مراکز فعال را بیابید. مشترکان ایرانسل هم می‌توانند با یک خط ایرانسل، شماره 700 را بگیرند و بعد از اثبات مالکیت خطی که سرقت شده، آن را موقتا قطع کنند.

    شماره سریال، یادتان نرود

هر گوشی‌ای یک شماره سریال منحصربه فرد دارد که معمولا تا وقتی سرقت نشود، کسی توجهی به آن نمی‌کند. یادتان باشد اگر قرار است گوشی دزدیده شده ردیابی شود، باید شماره سریال آن را داشته باشید. شماره سریال‌ها 15 رقمی هستند و روی جعبه و گاهی باتری گوشی درج شده‌اند. روی جعبه به‌دنبال واژه IMEI بگردید. عددی که در مقابلش نوشته شده، سریال گوشی است. روش دیگری هم برای یافتن این عدد وجود دارد که پیشنهاد می‌شود اگر جعبه گوشی را گم کرده‌اید، همین حالا انجامش دهید و شماره سریال گوشی را در جای مطمئنی یادداشت کنید. برای دریافت سریال گوشی با این روش، باید به‌ترتیب کلید‌های ستاره، مربع، 06 و مربع را بفشارید. بلافاصله عددی بر صفحه گوشی ظاهر خواهد شد که 15رقم دارد و‌‌ همان شماره سریال است. یکی از روش‌های اطلاع از اصالت گوشی‌های تلفن همراه، دریافت شماره سریال از این طریق و مقایسه آن با عددی است که روی جعبه یا باتری‌اش درج شده. خصوصا زمانی‌که قصد دارید یک گوشی دست‌دوم خریداری کنید، این شگرد را به‌کار بگیرید تا مطمئن شوید که جعبه به‌‌ همان گوشی تعلق دارد. به این ترتیب احتمال سرقتی بودن گوشی کمتر می‌شود.

    پلیس و اپراتور‌ها را مطلع کن

مراجعه به نزدیک‌ترین کلانتری، گام مهمی است که باید برداشته شود. بهتر است به کلانتری‌هایی که سرقت در حوزه استحفاظی آنان صورت گرفته مراجعه کنید و خبر را به گوش‌شان برسانید. آنها شما را به دادسرا ارجاع خواهند داد، چون برای پیگیری موضوع، به دستور قاضی نیاز است اما قبل از هر کاری، به همراه داشتن کارت ملی و جعبه تلفن همراه را فراموش نکنید. اگر هم جعبه در دسترس نبود، به هر صورت شماره سریال آن را برای ثبت سرقت نیاز خواهید داشت. در دادسرا، شکواییه‌ای تنظیم می‌شود که اطلاعاتی در مورد شما و گوشی تلفن همراه در آن وجود دارد. این شکایت به قاضی ارجاع می‌شود و او دستور می‌دهد که نامه‌ای خطاب به 4 اپراتور تلفن همراه صادر شود. در این نامه، شماره سریال گوشی شما درج شده و به همراه اول، ایرانسل، تالیا و رایتل فرمان داده شده که اگر مشترکان آنها، سیم کارت خود را در گوشی شما گذاشتند و آن را روشن کردند، به دادسرا اطلاع دهند. این نامه‌ها به شما تحویل می‌شود و باید به مراکز اپراتور‌ها مراجعه کنید و آنها را تحویل دهید. در جدول زیر، آدرس‌هایی را که باید مراجعه کنید، می‌بینید.

    چله‌نشینی برای پیدا کردن گوشی

باید منتظر باشید تا از کلانتری یا دادسرا، سرنوشت گوشی را به شما اطلاع دهند. اپراتور‌ها موظفند که تا 40 روز، گوشی را ردیابی کنند و به محض اینکه در هر نقطه‌ای از کشور، سیم کارتی در گوشی قرارگرفت و روشن شد، مشخصات مالک سیم‌کارت و محل روشن‌شدن گوشی را به مرجع قضایی اطلاع دهند. بر این اساس، بسیاری از سارق‌ها تا 40 روز اول‌ از روشن کردن گوشی خودداری می‌کنند تا زمان ردیابی به پایان برسد و مالک گوشی، عطای آن را به لقایش ببخشد اما با مراجعه به‌‌ همان مراکز، می‌توان ردیابی را تا 40 روز دیگر هم تمدید کرد و بعد از آن باز هم امکان تمدید وجود دارد. درصورتی‌که گوشی روشن شود، از طرف مرجع قضایی، نامه‌ای برای مالک سیم‌کارت ارسال می‌شود و او را به حضور در دادگاه فرا‌می‌خوانند. مالک اصلی گوشی هم در جریان قرار می‌گیرد تا در زمان مقرر به دادگاه مراجعه کند.

    با سارقان گوشی مبارزه کن

گوشی‌های هوشمند برای بسیاری از کاربرانشان، ابزاری کاملا خصوصی در حد مسواک محسوب می‌شوند. بنابراین دسترسی فرد دیگری به این گوشی‌ها که مجموعه‌ای از پیامک‌ها و تصاویر شخصی و خانوادگی را در خود ذخیره دارد، اتفاق بسیار ناخوشایندی است.

در زمان سرقت گوشی، دسترسی سارق به اطلاعات موجود در آن، دغدغه اصلی بیشتر کاربران است. بنابراین باید همیشه لایه‌های امنیتی مختلفی را برای دسترسی به داده‌های موجود در آن ایجاد کرد. اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان برای گوشی و بخش‌های داخلی آن رمزگذاری کرد. با جست‌وجوی واژه قفل در کافه بازار و سیبچه، ده‌ها نرم‌افزار به درد بخور اندرویدی و آیفونی را مشاهده خواهید کرد. بعضی از اپلیکیشن‌‌ها هم هستند که در زمان سرقت گوشی و برای افرادی که به‌خودپیگیری علاقه دارند، مفیدند. این اپلیکیشن‌ها به برنامه‌های ردیاب گوشی یا ضدسرقت معروفند و اساس کار آنها به این ترتیب است که گوشی را با یک وب‌سایت هماهنگ می‌کنند. مثلا برای سیستم عامل ios نرم‌افزار معروفی با نام Find My iPhon وجود دارد که بعد از نصب آن بر گوشی‌های اپل و انتخاب نام کاربری و گذرواژه، یک حساب با‌‌ همان نام کاربری و گذرواژه در سایت icloud. com ایجاد می‌شود. هرگاه گوشی به اینترنت متصل شود، با ورود به‌حساب کاربری در سایت آی‌کلود، امکان دسترسی به اطلاعات داخل گوشی و مشاهده موقعیت مکانی آن مهیاست. سیستم‌های عامل اندروید و ویندوزفون هم برای این منظور اپلیکیشن‌های متعددی دارند که برای مثال می‌توان برنامه‌های where,s my droid و موبایل‌یاب را برای اندروید نام برد.

البته به یاد داشته باشید که این کار به معنی ارائه اطلاعات شما به سایت مربوطه است.با این حساب بهترین کار این است که اطلاعات حساس خود را روی موبایل نگذارید. ابزارهای جانبی‌ای هم اخیر برای جلوگیری از سرقت موبایل به بازار آمده‌اند مثلا قاب‌هایی که جای انگشت دست دارند و سارق به‌راحتی نمی‌تواند گوشی را از دست شما بیرون بیاورد.

    دزدان گوشی را راحت نگذارید

پیدا شدن گوشی با روش ردیابی از طریق شماره سریال، آمار پایینی ندارد. پس سوزاندن سیم‌کارت و دریافت سیم‌کارت جدید، نباید نخستین و آخرین اقدام در زمان سرقت گوشی باشد. هر اندازه که پیگیری برای یافتن گوشی بیشتر و جدی‌تر باشد، عرصه برای سارقان هم تنگ‌تر خواهد شد و کمتر به سرقت گوشی اشتیاق نشان خواهند داد اما با فرض اینکه فرصتی برای پیگیری این امور نیست، لااقل از سرویس ردیابی تلفنی همراه اول استفاده کنید. برای این کار، باید با استفاده از یک گوشی همراه که سیم کارت دائمی همراه اول در آن قرار دارد، کلید‌های ستاره، 111 ،ستاره، 2141 ، ستاره را بفشارید و در ادامه شماره سریال گوشی را وارد کنید و کلید مربع را بزنید. همراه اول درخواست شما برای ردیابی گوشی را ثبت می‌کند و تا 10 روز گوشی را به ردیابی می‌گذارد و اگر ظرف این مدت خبری شد، با پیامک به شما اطلاع می‌دهد تا برای انجام باقی امور، به مراجع قضایی مراجعه کنید.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon