۱۲ اتهام متوجه «م.ه.» است/ تلاش برخی خواص برای ایجاد خلل در پرونده به‌وسیله رانت و رابطه

12 اتهام متوجه «م.ه.» است/ تلاش برخی خواص برای ایجاد خلل در پرونده به‌وسیله رانت و رابطه

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به وجود ۱۲ اتهام در پرونده «م.ه.» و فشار برخی گروه‌ها به قاضی این پرونده گفت: متأسفانه بسیاری از رسانه‌ها تنها یک سوی مسئله را می‌بینند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران به مباحث رسیدگی دستگاه قضایی به پرونده‌های سنگین تخلفات ــ که اخیراً در جامعه بازتاب زیادی داشته است ــ پرداخت و از حیث فرهنگی نکاتی را در این خصوص متذکر شد.

صادقی گفت: در فضای فعلی رسانه‌ای و عمومی مسایل فراوانی در خصوص پرونده‌های اخیری که قوه قضائیه به آنها رسیدگی کرده و یا در حال رسیدگی است، مطرح می‌شود، که بنده صرفاً از بعد فرهنگی و نه قضایی لازم می‌دانم نکاتی را بیان کنم، از جمله اینکه مسایل قضایی مسایلی نیستند که با هیجانات سیاسی چه از نوع خواص‌زدگی و چه از نوع عوام‌زدگی سازگاری داشته باشند.

این مسئول عالی قضایی کشور افزود: برای مثال پرونده آقای رحیمی، پرونده مهمی بوده که به‌خاطر اینکه یکی از مهمترین مسئولان سیاسی کشور محاکمه شد، از چند جنبه قابل توضیح و بررسی است، نخست اجرای عدالت و دوم نمایش اقتدار دستگاه قضایی کشور؛ که این دو توأمان معنا می‌یابد که بحمدالله در این پرونده عدالت و اقتدار توأم شد.

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه این محاکمه از هر جنبه کاری ارزشمند بوده است، گفت: ایشان هم به‌لحاظ جایگاه سیاسی، مسئولی بلندپایه بوده‌اند، هم سوابق خدمتی طولانی در این نظام داشته‌اند و هم به‌لحاظ سیاسی فردی خودی محسوب می‌شود که البته هنوز هم او خودی است منتهی خودی‌ای که تخلف کرده است. اما با همه این مسایل قوه قضائیه بدون توجه به مقام و جایگاه و دسته‌بندی سیاسی و سوابق پیشین وی، عادلانه به پرونده‌اش رسیدگی و او را محاکمه کرد.

حجت الاسلام صادقی همچنین ابراز کرد: موضوع دوم پرونده آقای م.ه. است که با دقت، ظرافت و جدیت درحال بررسی و رسیدگی است و بسیار سنگین است؛ چراکه 12 اتهام در پرونده متوجه این فرد است و قاضی پرونده هم بسیار دقیق‌النظر و عادل است که سوابق قضایی درخشانی هم دارد؛ اما متأسفانه بسیاری از رسانه‌ها تنها یک سوی مسئله را می‌بینند، به‌طور مثال عده‌ای که طالب اقتدار به‌تنهایی (و نه عدالت) دستگاه قضایی هستند می‌گویند که باید محکومیت به‌شدت سنگین باشد و با بیان قیاس‌های نا‌به‌جا می‌گویند مثلاً اگر رحیمی 15 سال حبس محکوم شده وی باید به 150 سال زندان محکوم شود، که متأسفانه این سخنان نه منطق حقوقی و قضایی دارد و نه منطق عقلایی و حتی سیاسی.

این مسئول عالی قضایی کشور گفت: طرح این مباحث غلط باعث ایجاد اشتهای کاذب در توده مردم می‌شود تا انتظار از قوه به‌صورت کاذب چنان بالا رود که دیگر هیچ حکمی جوابگوی انتظارات افکار عمومی نباشد.

وی افزود: متأسفانه در این روزها شاهدیم که بسیاری گروه‌ها به‌جای قاضی حکم صادر می‌کنند، عده‌ای طومار می‌نویسند و عده‌ای فشار می‌آورند که این فشارها دو نوع است، یا فشار عوامانه است که هیجانات و انتظارات عموم را بالا می‌برد و یا خواص است که با استفاده از رانت و رابطه می‌خواهند در روند پرونده خلل ایجاد کنند، که هر دو خیانت به مردم و جامعه است.

صادقی با بیان اینکه قوه قضائیه اعم از ریاست قوه و مسئولان عالی قضایی با جدیت تمام تلاش دارند تا در برابر تمامی این فشارها سد ایجاد کنند، اظهار داشت: دستگاه قضایی جلوی تمامی این فشارها خواهد ایستاد و با اقتدار و عدالت رفتار می‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه از رسانه‌ها خواست تا در راستای رسالتشان در تلطیف و آرام کردن فضا و برداشت فشار از روی قاضی کمک کرده و در خصوص مسایل قضایی سالم و بی‌طرف عمل کنند.

صادقی با بیان اینکه این مباحث بدون علم قضایی طرح می‌شود، گفت: مثلاً می‌گویند این پرونده محک و معیاری برای آزمودن قوه قضائیه است، این حرف درستی است اما نکته اینجاست: داور این محک کیست؟ و چه‌کسی می‌خواهد تشخیص دهد که درست بوده یا نه؟ آیا آنها که از بیرون نشسته و قضاوت می‌کنند و هیچ علمی نداشته و از جزئیات پرونده هم بی‌خبرند می‌توانند تشخیص دهند که قوه درست عمل کرده یا نه؟ در واقع منظور این افراد این است که اگر قاضی مطابق میل و نظرشان رأی داد درست بوده و اگر مخالف میلشان بود غلط بوده است.

وی ادامه داد: کسی صلاحیت اظهار نظر دارد که در مسند برتر باشد، همچون قضات دیوان عالی کشور، نه کسی که هیچ علم قضایی و حقوقی ندارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در خصوص رسالت دستگاه قضایی در اقتصاد مقاومتی هم گفت: در این خصوص هر دستگاهی وظیفه و رسالتی دارد، رسالت قوه قضائیه هم مشخص است، از جمله نظارت و بازرسی دقیق، تلاش برای صیانت از بیت المال و اراضی ملی و ... که با اقتدار وارد شده و مثلاً از سرمایه گذاری‌های سالم حمایت کرده و با پول‌شویی و دلالی برخورد و مبارزه کند.

وی ادامه داد: بحمدالله قوه قضائیه در این خصوص با تمام توان در حال انجام وظیفه است و برخورد با مفاسد اقتصادی هم بیش از پیش قوت گرفته است که ان‌شاءالله در ادامه هم این روند قوی‌تر از قبل ادامه خواهد داشت.

صادقی در پایان از رسانه‌ها خواست تا در حوزه مسایل اقتصادی جامعه را به‌سمت آرامش روانی سوق دهند و هیجانات و التهاب‌های کاذب را از مردم دور کنند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با تشکر از رسانه‌هایی که در زمینه مبارزه با فساد روشن‌گری و اطلاع‌رسانی می‌کنند، گفت: نباید صرفاً فسادها را بزرگ‌نمایی کنیم و مبارزه با فساد را در حاشیه بیاوریم، کما اینکه بسیاری از اخبار در حوزه مفاسد اقتصادی هم صحت ندارد.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon