ایران چه تحریم باشد و چه نباشد به حیات خود با افتخار ادامه می‌دهد

ایران چه تحریم باشد و چه نباشد به حیات خود با افتخار ادامه می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک درباره اظهارات اخیر وندی شرمن مبنی بر اینکه تحریم‌ها باید ادامه داشته باشد، گفت: باید به او و دیگران بگوییم تا بدانند جمهوری اسلامی ایران چه تحریم باشد و چه نباشد به حیات خود با افتخار ادامه می‌دهد.

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در صورت عدم حصول توافق، آینده روابط چگونه خواهد شد، اظهار داشت: وزیر امور خارجه ایتالیا به‌درستی اشاره کرد زمانی که مذاکرات در مرحله حساسی است، باید از ورود آسیب رساننده به مذاکرات خودداری کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با مذاکرات هسته‌ای هر آنچه از ابتدا تاکنون انجام داده‌ایم، حاکی از این است که با امیدواری نسبت به حصول راه حل این اقدام را انجام داده‌ایم که در غیر این صورت مذاکره بیهوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص افزود: تا جایی که مربوط به ما می‌شود ایران خارج از نرم و هنجارهای بین المللی حرکتی در حوزه هسته‌ای انجام نداده است و اقدامات ایران استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بوده و سعی داریم در طول مذاکرات به اتهاماتی که به ایران وارد شده است، پاسخ دهیم.

ولایتی در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، روابط بین ایران و آمریکا شکل خواهد گرفت، تأکید کرد: فعلاً درباره آنچه صحبت می‌کنیم، مسائل هسته‌ای است.

وی درباره اظهارات وندی شرمن مبنی بر تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: شرمن همیشه به‌گونه‌ای حرف می‌زند که افکار عمومی افراطی‌های داخل آمریکا را به‌نوعی جواب دهد تا افراطی‌ها نسبت به حکومت اوباما انتقاد نکنند؛ هرچند که حکومت کنونی آمریکا نیز در موضع‌گیری‌های خود بعضاً متضاد سخن گفته اما این فرد در موضع‌گیری‌های تند، بی‌ضابطه و غیرمنطقی فرد شناخته شده‌ای است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص ادامه داد:‌ بنابراین باید به او و دیگران بگوییم تا بدانند جمهوری اسلامی ایران چه تحریم باشد و چه نباشد به حیات خود با افتخار ادامه می‌دهد و طبیعی است که به‌دنبال این باشد که تحریم‌ها برداشته شود اما به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

ولایتی درباره گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ایتالیا نیز گفت: ما در ارتباط با توسعه روابط دوجانبه همکاری‌های منطقه‌ای و نکات مهم تنش‌خیز منطقه گفت‌وگو کردیم و در بسیاری از موارد مواضع مشترک و نزدیک به هم داشتیم و قرار شد این تبادل نظرها ادامه یابد.

وی با اشاره به قرار همکاری مراکز تحقیقاتی ایتالیا و مرکز تحقیقات استراتژیک ایران اظهار داشت: امیدواریم شاهد گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص ادامه داد: ما در این رابطه با مسائل هسته‌ای بر ادامه مذاکرات توافق داشتیم و اینکه گفت‌وگوها در چارچوب بین المللی ادامه یابد تا به نتایج مثبت و مفیدی در جهت حل موضوعات هسته‌ای برسیم.

پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در پاسخ به پرسشی درباره امدادرسانی هواپیماهای غربی به داعش در عراق گفت: ائتلاف ما ائتلافی است که بر همگان روشن است و برای مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش در منطقه شکل گرفته است.

وی افزود: ما تأمین کننده سلاح و برگزار کننده دوره‌های آموزشی و نظامی برای گروه مقاومت در عراق و پیشمرگه‌های کرد هستیم و برای پیشبرد امور خودمان در این زمینه از هواپیماهای شناسایی استفاده می‌کنیم که از پایگاه‌های نظامی ما در کویت برمی‌خیزند.

وزیر امور خارجه ایتالیا همچنین درباره گزارش‌های مثبت آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران و اینکه ساخت سلاح هسته‌ای در ایران موضوعی است که اثبات نشده است، افزود: مذاکرات حساسی در جریان است و هفته‌های آتی هفته‌های حساس‌تری خواهد بود. در این زمینه خرد حکم می‌کند زمانی که مذاکرات حساس در جریان است از اظهار نظرهای تنش‌آفرین پرهیز کنیم.

پائولو جنتیلونی افزود: باید این نکته را لحاظ کنیم که پیشرفت بزرگی صورت گرفته است؛ به‌ویژه در زمینه فناوری‌های هسته‌ای برای استفاده غیرنظامی، لذا امید ما بر این است و تلاش می‌کنیم که طی هفته‌های آینده شاهد دست یافتن به یک راه حل درباره فصل‌هایی از مذاکرات که باقی مانده است، باشیم.

وی تأکید کرد: نتایج مثبت مذاکرات می‌تواند برای ایران و جامعه بین الملل مفید باشد.

وزیر امور خارجه ایتالیا ابراز امیدواری کرد توافقات حاصل‌شده در مذاکرات هسته‌ای در ژنو بتواند به نتایج مطلوب برسد و چنانچه چنین توافق منسجمی شکل بگیرد می‌توانیم شاهد همکاری‌های مشترک دو کشور باشیم.

پائولو جنتیلونی تأکید کرد: در خصوص مبارزه با داعش و بحران‌های مختلف با آقای ولایتی گفت‌وگو کردیم و بر تعهدات خود و فعالیت مشترک برای صلح و ثبات در منطقه به‌ویژه در عراق تأکید مشترک داشتیم.

وی ادامه داد: از فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حمایت می‌کنیم و بر نیاز به آشتی ملی در لیبی برای ایجاد دولت ملی با حضور همه گروه‌ها جهت پرهیز از بی‌ثباتی در این کشور که باعث نگرانی ایتالیا است، تأکید داشتیم.

وزیر امور خارجه ایتالیا خاطرنشان کرد: در خصوص مسائل گسترده روابط بین المللی و نیز یمن گفت‌وگو کردیم و از سوی دیگر با خشنودی و خوشحالی پذیرای پیشنهاد آقای ولایتی برای انسجام روابط مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه بین المللی بین دو کشور و ایجاد گروه‌های مشترک برای بررسی تحولات منطقه هستیم.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon