درویش امیری: میراث فرهنگی در مسئله آشوراده در کنار محیط زیست قرار دارد


درویش امیری: میراث فرهنگی در مسئله آشوراده در کنار محیط زیست قرار دارد

خبرگزاری تسنیم: معاون پارلمانی، حقوقی و استانها سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر اینکه برای طرح آشوراده برج تعریف نشده بلکه کومه و سازه‌های چوبی دیده شده است گفت: میراث فرهنگی در مسئله آشوراده در کنار محیط زیست قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، اسدالله درویش امیری صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار داشت: در این مدت با وجود گردشگران خارجی در کشور حتی یک پرونده قضایی، انتظامی و امنیتی در هیچ کجای کشور نداشتیم.

وی افزود: تاکنون گزارشی از حرمت‌شکنی و بی بندوباری گردشگران خارجی در ایران نداشتیم.

معاون پارلمانی، حقوقی و استانها سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: باید زیرساخت‌ها را فراهم کرده و این دید که گردشگران خارجی اسباب هرج و مرج فرهنگی می‌شوند را تغییر دهیم.

درویش امیری به ورود گردشگران خارجی به کشور با علم به موازین اخلاقی و قانونی اشاره کرد و گفت: گردشگری که می‌خواهد مسیرش را انتخاب کند و ایران را در مسیر خود قرار می‌دهد به خاطر میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی کشور است و می‌داند باید موازین اخلاقی و فرهنگی ایران باید در کشور سفر کند در غیر این صورت ما به او اجازه نمی‌دهیم.

به گفته وی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی و مسئول هویت فرهنگی و تاریخی ما هم در حوزه میزاث و هم در حوزه صنایع‌دستی است و قصد دارد اقتصاد فرهنگی و گردشگری را جایگزین اقتصاد نفت کرده و بوی نفت را از اقتصاد ایران برچیند.

درویش امیری تاکید کرد: این آرزوی دیرینه مردم و مسئولان کشور است که اقتصاد را بدون نفت اداره کرده و به جای آن از اقتصاد فرهنگی و گردشگری استفاده کنند.

وی اظهار داشت: ایران از تمدن‌های باسابقه بیش از 100 هزار ساله در دنیا است و تنوع جغرافیایی ایران این امکان و قابلیت را دارد که در اقتصاد عظیم گردشگری وارد شود و جایگاه خوبی داشته باشد.

معاون مجلس، حقوقی و استانها سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود:  اگر دامنه و قابلیت ظرفیت نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در سطح جهان بیش از پیش شناخته شود این ادعا دور از ذهن نیست.

وی تصریح کرد: در همه موزه‌های کشورهای اروپایی آثاری از میراث فرهنگی ما اسباب افتخار و سرافرازی ملت ایران را فراهم کرده و از 450 اثر بزرگ در این موزه‌ها 350 اثر متعلق به ایران است.

درویش امیری به صنایع دستی کشور اشاره کرد و گفت: از وقتی بشر متولد شد صنایع دستی نیز متولد شد و بخشی از فرهنگ ما نیز از طریق صنایع دستی به سراسر دنیا معرفی شده است، استان گلستان نیز ظرفیت‌های فراوانی در این بخش و بخش گردشگری دارد.

به گفته وی،همه 33 استان کشور به علت شرایط اقلیمی، منابع طبیعی، میراث طبیعی و صنایع دستی که در اختیار دارد گنجینه و ثروتی پنهان در اقتصاد دارد اما کمترین سهم را در اقتصاد گردشگری دنیا داریم.

معاون مجلس، حقوقی و استان‌ها سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: در سال 2014 بیش از یک میلیارد و 280 میلیون نفر گردشگر در سراسر دنیا جابه‌جا شده‌اند و گردشگری پس از نفت و گاز سومین صنعت دنیا شناخته می‌شود، اقتصادی که در طول 60 سال گذشته جهش و حرکت شتابانی را در پیش گرفته است.

درویش امیری افزود: در سال 1950 میزان گردشگران خارجی در دنیا 25 میلیون نفر، در سال 1980 این رقم به 278 میلیون نفر، در سال 1995 به 528 میلیون نفر، در سال 2012 به یک میلیارد و 35 میلیون نفر و در سال 2013 به یک میلیارد و 200 میلیون نفر  رسیده است ، با این آمار می‌بینیم که شتاب و رشد گردشگری غیر قابل مهار و تصور است.

وی تصریح کرد: ایران کشوری مسلمان با غنای فرهنگی است که چیزهای زیادی در بعد فرهنگی و اجتماعی دارد و تنوع غذایی ایران زبانزد است و 450 نوع غذا را می‌توانیم به دنیا معرفی کنیم و در یک جشنواره داخلی در کشور تنها 350 نوع آش معرفی شد.

به گفته وی،تنوع لباس‌های رنگارنگ نیز از دیگر ظرفیت‌های ایران است، اگر جشنواره لباس برگزار شود و از هر گوشه ایران یک لباس برای معرفی وجود دارد و این ظرفیت را باید به نسل جوان برگردانیم، لباس‌های زیبایی داریم که هم قابل استفاده است و هم تنوع رنگ و زیبای خاصی دارد و هم عفیف و پوشیده است.

درویش امیری تاکید کرد: با از بین رفتن روح ایران‌ستیزی در دنیا با سرکار آمدن دولت تدبیر و امید باید به این بخش ورود کنیم و آنچه دنیا از ما شناخته است را بیشتر بشناسانیم، هم‌اکنون سهم ما از اقتصاد گردشگری دنیا کمتر از یک درصد است.

معاون مجلس، حقوقی و استانها سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:  ما تاریخ و تمدن داریم و گذشته ما سرشار از محصولات فرهنگی است، استن گلستان هم مقصد و هم معبر گردشگری است، با تنوع قومیتی و مذهبی و وحدتی که در استان دارید وظیفه مدیران است که این معبر را تبدیل به مقصد کنند.

وی اظهار داشت: اگر قرار است اقتصاد استان از رکود خارج شود و معضل اشتغال نیز برطرف شود راحت ترین و ساده‌ترین راه انتخاب مسیر گردشگری و تقویت آن است، در برنامه چشم انداز 20 ساله کشور اعلام شده که باید شاهد حضور 30 میلیون نفر گردشگر خارجی در کشور باشیم و اگر تغییر دیدگاه نسبت به گردشگر خارجی داشته باشیم، محقق می‌شود.

درویش امیری افزود: در طول 2 سال گذشته میزان خروجی از کشور کمتر از میزان ورودی به کشور شده و یکی از هدف‌های بزرگ ما در کشور توسعه گردشگری است.

وی به جزیره آشوراده استان گلستان اشاره کردو گفت:  انتخاب آشوراده به عنوان مرکز گردشگری کشور برابر با هیاهوهایی شد و در این مورد دولت تصمیم گرفته است اما برخی تصور می‌کنند آشوراده با ورود صنعت گردشگری  نابود می‌شود در حالی‌که ما قبل از محیط زیست مسئول میراث طبیعی هستیم.

به گفته وی، در حفظ میراث طبیعی کشور کم لطفی شده اما در آشوراده این اتفاق نمی‌افتد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنار محیط زیست  قرار دارد و نه در مقابل آن و  برای هر منطقه تعریف خاصی وجود دارد و برای آشوراده به طور قطع برج تعریف نشده بلکه کومه و سازه‌های چوبی دیده شده است.

درویش امیری تاکید کرد: از سال 91 مصوبه‌هایی برای آشوراده وجود داشت اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسید و به تازگی هم دولت آشوراده را به عنوان منطقه ویژه گردشکری معرفی کرده است.

وی گفت: همه وسعت آشوراده 650 هکتار است که 380 هکتار منطقه ویژه است و تنها در 10 درصد آن قرار است کار انجام شود و بقیه حفظ می‌شود.

درویش امیری تاکید کرد: آشوراده در صورتی منطقه ویژه گردشگری می‌شود که از مجرای محیط زیست عبور کند، در غیر این صورت میراث فرهنگی هم به عنوان میراث طبیعی وارد آن نمی‌شود.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon