کفاشیان: آزمون و جهانبخش برای امیدها بازی کنند، کی‌روش هم باید قانع شود/ ۸-۷ ماه است با گودرزی حرف هم نزده‌ام

کفاشیان: آزمون و جهانبخش برای امیدها بازی کنند، کی‌روش هم باید قانع شود/ 8-7 ماه است با گودرزی حرف هم نزده‌ام

خبرگزاری تسنیم: رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم گفت که نگران عاقبت فوتبال ایران در دوراهی توسعه یا سقوط است. او البته تأکید کرد که آزمون و جهانبخش باید برای تیم امید به میدان بروند و کی‌روش هم باید دراین‌باره قانع شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی کفاشیان در هفتمین سال از ریاستش بر فدراسیون فوتبال، سالی پرماجرا را پشت سر گذاشت؛ از حضور تیم ملی در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا تا تغییرات اساسی در فدراسیون فوتبال.

رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی صریح با خبرگزاری تسنیم، در مورد بسیاری از ناگفته‌ها از پشت‌پرده تغییرات در فدراسیون فوتبال تا احتمال جدی اخراج تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا، لغو بازی تیم ملی در اتریش و سورپرایزش برای انتخابات فدراسیون فوتبال صحبت کرد. مصاحبه کفاشیان مخاطبان ویژه‌ای از جمله وزیر ورزش و جوانان، محمد دادکان، کارلوس کی‌روش و البته صدا و سیما دارد.

مصاحبه تفصیلی مرد اول فدراسیون فوتبال با تسنیم را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: در جلسه با شیخ سلمان بحث نگران کننده کنار گذاشتن نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان بر سر موضوع حق پخش طرح شده بود، در این مورد توضیح دهید.

همان‌طور که می‌دانید شیخ سلمان 2 سال است که به‌عنوان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب شده و با توجه به اینکه تنها کاندیدای دوره بعدی انتخابات ریاست AFC است قطعاً 4 سال دیگر هم این سمت را در اختیار خواهد داشت. در این نشست به‌عنوان کشوری که در رده اول فوتبال آسیا قرار دارد و حرف اول را می‌زند در مورد سیاست‌هایی که باید اتخاذ شود صحبت کردیم.

وقتی در فوتبال آسیا حرف اول را می‌زنیم این به‌معنای قوی بودن تیم ملی یا امید و فوتسال و بانوان نیست بلکه موارد دیگری چون داشتن باشگاه قوی و رعایت اصول حرفه‌ای و آیتم‌های بسیار دیگری هم مدنظر است. یکی از مواردی هم که ما را در رأس رنکینگ فیفا قرار داده بحث داشتن باشگاه‌ها و لیگ حرفه‌ای است. چند سال پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که ایران می‌تواند فوتبال حرفه‌ای داشته باشد و تنها 12،13 کشور در آسیا هستند که فوتبال حرفه‌ای و مجوز حضور در لیگ قهرمانان  را دارند.

سایر کشورها هم در حال تلاش هستند به بخش حرفه‌ای لیگ قهرمانان وارد شوند و شاهد هستید که برخی از آنها تنها مجوز حضور در پلی‌آف را دارند و صلاحیت برخی از کشورها احراز شده و برخی دیگر احراز نشده است. یکی از مهمترین مباحث در بحث باشگاه‌های حرفه‌ای و لیگ قهرمانان آسیا موضوع حق پخش است و 60 تا 70 درصد درآمد باشگاه‌ها در فوتبال حرفه‌ای از محل حق پخش تلویزیونی است. یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در سراسر دنیا فوتبال است و در دنیا نه تنها برای لیگ کشور خودشان بلکه برای مسابقات اروپایی و سایر نقاط جهان هم حق پخش پرداخت می‌شود. آیا پخش مسابقات اروپایی بدون حق پخش است؟

اینکه باشگاه‌های ما بخواهند همچنان برای ادامه فعالیت از دولت پول بگیرند مورد قبول کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا نیست. باشگاه در رده پایه فعالیت و برای خود جذابیت ایجاد می‌کند، دیدارهایش هم هر هفته از تلویزیون پخش شده و برنامه‌هایی هم به تحلیل آن اختصاص دارد. بنابراین حق پخش پول اضافه‌ای نیست که بخواهد برای فوتبال داده شود بلکه حق الزحمه باشگاه‌هاست تا بتوانند خود را اداره کنند، بازیکن بگیرند و مسابقات جذابی را برگزار کنند که صدا و سیما هم آن را پخش کند. ما حق نداریم که از دولت و مجلس کمک بگیریم بلکه فوتبال خودش این راه را برای کسب درآمد دارد.

فوتبال ایران به AFCکاپ تبعید می‌شود

تسنیم: اگر این پول پرداخت نشود چطور؟

آن‌وقت باشگاه‌های ما روز به روز ضعیف می‌شوند و بازیکنان انگیزه خود را از دست می‌دهند، لیگ ما به یک لیگ دسته چندم تبدیل می‌شود و از لیگ قهرمانان آسیا هم بیرون خواهیم رفت. جلسه من با شیخ سلمان هم یک دیدار رسمی بود چرا که دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسئول باشگاه‌ها و مسئول حقوقی AFC هم حضور داشتند. آنها هم اعلام کردند که در برخی موارد حتی حق پخش به اسپانسر AFC هم پرداخت نشده و گفتند: "طبق اطلاعاتی که از رسانه‌ها کسب کردیم باشگاه‌های ایران از ابتدای فصل تاکنون حق پخش تلویزیونی دریافت نکردند و آیا این اطلاعات را تأیید می‌کنید؟" که من هم صحت این موضوع را تأیید کردم.

بعد از این موضوع شیخ سلمان اعلام کرد که اگر این موضوع تا سال آینده ادامه پیدا کند از فصل بعد نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته می‌شوند و باید به AFCکاپ بروند. این برای فوتبال ما شایسته نیست. 7 سال زحمت کشیدیم و در فوتبال آسیا زیرساخت‌ها و اساسنامه خودمان را درست کردیم. در هر صورت سیاست ورزش مملکت ما را که صدا و سیما نمی‌تواند تعیین کند. سیاست ورزش را باید دولت و وزارت ورزش تعیین کنند که آنها هم به ما دستور دادند به‌طرف حرفه‌ای شدن حرکت کنیم. وقتی مجلس هرگونه کمک دولتی را به باشگاه‌های حرفه‌ای ممنوع می‌کند، این باشگاه‌ها درآمدشان را از کجا بیاورند؟ دو راه وجود دارد یا بگویند این حق پخش پرداخت نشود و دیگر باشگاهداری و تیمداری نکنید یا اینکه بگویند این حق پرداخت شود. مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا بر این موضوع تأکید داشتند و امیدوارم این حق قانونی باشگاه‌ها داده شود.

یک بار دیگر ممنوعیت ورود دوربین به ورزشگاه

تسنیم: ضرغامی پاسخ نامه‌های شما را نمی‌داد، آیا سرافراز هم همین رویه را دارد؟

تاکنون 2 نامه داده‌ایم و برای دیدار با سرافراز و قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما وقت خواستیم اما پاسخی دریافت نکردیم. از طرف وزیر ورزش هم صحبت و پیگیری شده و رئیس سازمان صدا و سیما به او قول داده است که حق پخش پرداخت خواهد شد. اگر صدا و سیما مشکلات مالی دارد ما هم این مشکل را داریم و فوتبال هم یکی از برنامه‌های آنهاست که در حال از بین رفتن است. خودم نظرم این است که باشگاه‌ها با این وضعیت نمی‌توانند کارشان را پیش ببرند و اگر قرار است AFC تیم‌های ما را از آسیا کنار بگذارد پس بهتر است که باشگاه‌های ما هم پخش تلویزیونی خود را متوقف کنند.

تسنیم: یک بار این تجربه را عملیاتی کردید، این بار چگونه این ممانعت اعمال خواهد شد؟

این تصمیم باشگاه‌هاست. فدراسیون که در این بحث منتفع نمی‌شود، ما حامی حقوق باشگاه‌ها هستیم و مقررات را به آنها می‌گوییم. اگر قرار است این روند ادامه پیدا و  AFC باشگاه‌های ما را حذف کند که شیوه درستی نیست. در این مورد باید با باشگاه‌ها جلسه بگذاریم و تصمیم گیری کنیم؛ مگر آنکه حق پخش پرداخت شود و پرداخت‌های بعدی هم صورت بگیرد.

پرونده حق پخش مسکوت ماند

تسنیم: توافقی که قبل از این با صدا و سیما شده بود تا حق پخش به حساب وزارت ورزش واریز شود و طرحی هم برای حق پخش به مجلس ارائه شود به کجا رسید؟

هیچ اقدامی انجام نشد. طرحی هم به مجلس نبردند، حتی ما هم طرحی به نمایندگان مجلس دادیم که آن را هم به مجلس نبردند و اراده‌ای نیست که فوتبال در کشور ما رشد کند.

تسنیم: وزیر ورزش به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و موانع موجود در این راه اشاره کرد.

اصلاً ارتباطی ندارد، این از محل درآمدهای صدا و سیما و درآمد دیدارهای فوتبال است که امکان پرداخت آن وجود دارد و 6 سال هم بوده که حق پخش را پرداخت کرده بودند.

تسنیم: در این ماجرا سر فدراسیون فوتبال کلاه رفت؟

این بحث مربوط به فدراسیون نیست که بگویم سر ما کلاه رفت یا نرفت. این برای فوتبال ما مهم است و مانند فردی است که دارو و غذایش را نداده‌اند و بیمار شده است. اگر این مریضی ادامه پیدا کند دیگر این بیمار مرخص است و راهی برای درمانش وجود ندارد یا اینکه درمانش سال‌های زیادی طول خواهد کشید و این برای فوتبال ما خطرناک است.

اگر قرار است فوتبال نابود شود اطلاع دهند

تسنیم: اگر فرد دیگری جای شما بود آیا این مخالفت‌ها باز هم وجود داشت؟

بحث فرد نیست. نمی‌شود که من جایی باشم و ببینم که زیرمجموعه‌ام در حال از بین رفتن است. بین اینکه باشگاه ضعیف باشد یا فدراسیون یا تیم ملی تفاوتی وجود ندارد و اگر تصمیم بر این گرفتیم که فوتبال را از بین ببریم به ما هم بگویند تا بدانیم و سیاستمان را تغییر دهیم اما اگر توقع بر توسعه فوتبال، رفتن به جام جهانی و حضور موفق باشگاه‌های ما در آسیاست باید به ما کمک کنند چراکه در غیر این صورت فوتبالمان نابود می‌شود.

تسنیم: به‌نظر شما تهدیدهای شیخ سلمان برای مسئولان صدا و سیما مهم است؟

نمی‌دانم. اگر مهم باشد که وزارت ورزش باید در دولت از حقوق فوتبال دفاع کند، مگر آنکه نخواهند.

تسنیم: وزارت ورزش می‌خواهد؟

قطعاً باید بخواهد. وزارت ورزش حامی فوتبال و حرفه‌ای شدن است. در مورد 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس که بخش مهمی از فوتبال ما هستند شاهد بدهی‌های مالی سنگین آنها هستیم. حتی در لیگ قهرمانان آسیا پرسپولیس توانایی دادن هزینه تیم میهمانش را نداشت و این برای باشگاه ما بد است که برای پرداخت پول هتل و غذا مشکل مالی داشته باشد. بازیکنان و کادرفنی هم تا جایی بدون پول بازی می‌کنند. اگر هزینه زیاد است باشگاه‌ها باید تعدیل کنند اما حق آنها هم باید پرداخت شود.

تسنیم: نایب‌رئیسی شما در AFC هم قطعی شده، این مسائل حاشیه‌ای تا چه‌اندازه به شما اجازه کار می‌دهد؟

این انتخاب نتیجه 7 سال حضورم در فدراسیون فوتبال و شناخت خوبی است که ایجاد شد. در آسیا هم ایران را به‌عنوان قدرت اول قبول دارند. ما هم تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در همه جا از حقوق فوتبال ایران دفاع کنیم اما اگر کاری را نتوانیم انجام دهیم دیگر قادر نخواهیم بود بگوییم که آن را انجام داده‌ایم. این سمت به‌خاطر من نیست بلکه به‌دلیل ثبات مدیریت فدراسیون و وجهه فوتبال ایران در آسیاست و باید از این فرصت به‌نفع فوتبالمان استفاده کنیم.

تسنیم: این انتخاب خلأ نداشتن کرسی بین‌المللی را برای فوتبال ما پر خواهد کرد؟

قطعاً همین‌طور خواهد بود. این خلأ پر خواهد شد و در کمیته‌های کارشناسی هم حتما باید افراد خودمان را معرفی کنیم تا بتوانیم از حقوق فوتبال ایران دفاع کنیم.

مهر 94 آغاز فضای انتخابات ریاست فدراسیون

تسنیم: در فدراسیون فوتبال می‌مانید؟

هستم. مگر قرار است بروم؟

تسنیم: گفته می‌شد که قرار است تا اردیبهشت 94 که نایب رئیسی شما قطعی می‌شود بمانید و بعد کنار بروید؟

اینکه بعضی گفتند و نگفتند تنها استنباط افراد است. دوران ریاست من اسفندماه سال 94 به پایان خواهد رسید و اگر مجمع برای برگزاری انتخابات تاریخی را مشخص کند آن وقت مجمع است که تصمیم خواهد گرفت چه فردی بیاید یا نیاید. بهتر است ما هم تمکین و احترام مجمع را حفظ کنیم. مجمع ترکیبی از فوتبال کشور و مسئولان ورزش کشور است. من هم حق رای در مجمع را ندارم و این اعضای مجمع هستند که تعیین می کنند چه فردی انتخاب شود. به طور قطع از مهرماه سال آینده تلاش خواهیم کرد فضای برگزاری انتخابات را فراهم کنیم تا افراد بیایند و کاندیدا شوند.

سورپرایز انتخاباتی کفاشیان

تسنیم: شما هم کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال می‌شوید؟

باید دید شرایط چگونه می‌شود.

تسنیم: یک بار گفته بودید می‌آیید، یک بار هم گفتید قطعی نیست، بالاخره چه تصمیمی می‌گیرید؟

می‌خواهم این موضوع برای آینده سورپرایز باشد.

تسنیم: گفته شده دفتر نایب رئیسی شما در تاشکند است و برای انجام همزمان کارهای خود در فدراسیون و آسیا دچار مشکل می‌شوید؟

نایب رئیسی چه در آسیا و چه در فیفا اعتباری است و مانند سمت دبیرکل اجرایی نیست. ضمن اینکه اصلا نمی‌دانم این داستان دفتر تاشکند از کجا آمده و دفتری در ازبکستان نداریم. دفتر و مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی است و اگر نشستی هم باشد در این کشور خواهد بود. حتی ریاست AFC هم اجرایی نیست و تنها دبیرکل است که باید حضور دائمی داشته باشد و تنها در جلسات کمیته‌ها که یک روزه و برای تصمیم‌گیری‌های اساسی است و باید نتیجه آن در اختیار نواب رئیس قرار بگیرد، حضور خواهیم داشت.

تسنیم: به بحث مجمع بازگردیم آیا مجمع با شماست؟

مجمع را باید با آخرین دوره آن که برگزار شده تست کرد. حالا با توجه به آخرین مجمعی که برگزار شد نظر شما چیست؟ آیا با من است؟

تسنیم: بعد از آن مجمع گفته شد که قدرت را هنوز در دست دارید اما در ادامه تغییراتی رخ داد که معادلات را برهم زد.

تغییرات که از قبل مشخص بود و اعضای هیئت رئیسه خواهان این تغییرات شده بودند. بحث نایب رئیس و دبیرکل بود که در مجمع مطرح شد و برای دو نایب رئیس معرفی شده فعلی هم در مجمع رای‌گیری خواهیم کرد که اگر مجمع رای بدهد آنها به کارشان ادامه خواهند داد. در مورد مجمع انتخاب رئیس هم باید بگویم اعضای مجمع افراد را بررسی خواهند کرد، شاید فردی که در این یکی، دو سال خودش را نشان داده بیاید و بگوید که امکاناتی با خود خواهد آورد و شاید از کفاشیان خوش تیپ‌تر باشد و موهای بور داشت و مجمع هم تصمیم خواهد گرفت که به او رای بدهد یا نه.

تسنیم: نظرتان را درباره اینکه مجمع با شما است یا را نگفتید.

مجمع الان با من است اما در آینده آنها با بررسی کاندیداها تصمیم خواهد گرفت.

مجمع فوق العاده شاید اردیبهشت 94

تسنیم: با این شرایط آیا مجمع فوق العاده امسال برگزار خواهد شد؟

ما به طور کامل بحث ابهام مالی را رد کردیم. روز گذشته (یکشنبه) با حسابرس فدراسیون تماس گرفتم، او قول داده که در همین هفته گزارشش را به فدراسیون بدهد، بعد از آن با هیئت رئیسه جلسه خواهیم داشت تا اگر صلاح بود مجمع را در اسفندماه برگزار کنیم، در غیر این صورت آن را در فروردین یا اردیبهشت سال 94 برگزار خواهیم کرد.

تسنیم: البته برخی اعضای مجمع مانند درودگر معتقدند ابهامات مالی هنوز حل نشده است.

آنهایی که چنین حرف‌هایی می‌زنند نه به مسائل فدراسیون آگاه هستند و نه اساسنامه را می‌دانند. در اساسنامه، تکلیف مجمع برعهده ما گذاشته شده است. این هیئت رئیسه فدراسیون است که در مورد مسائل مالی تصمیم می‌گیرد. هیئت رئیسه یکسری از مسائل مالی را حل کرده و یکسری را هم ماموریت بررسی داده است. الان هیچ ابهامی در فدراسیون وجود ندارد اما حسابرس باید این مسئله را بررسی و به صورت کتبی اعلام کند چراکه حسابرس نماینده مجمع است نه نماینده فدراسیون. بعد از تایید حسابرس جلسه هیئت رئیسه برگزار خواهد شد و سپس مجمع را تشکیل می‌دهیم.

تسنیم: پس این بار ابهام مالی در مجمع طرح نخواهد شد؟

قبلا هم نبوده است. شبهاتی بود که به وجود آوردند، به عنوان مثال یکی از مسائلی که مطرح است رقمی در حدود 3-4 میلیارد برای باشگاه‌هایی است که باید ظرف 20 سال گذشته حق ورودی خود را می‌دادند اما ندادند. این حساب‌ها به دلیل آنکه بخشیده نشده، باز مانده است. الان هیئت رئیسه تصمیم گرفته آن بخشی که مربوط به تیم‌های منحل شده است را ببخشد و آن بخشی که قابل دریافت است را از باشگاه‌ها دریافت کنیم که باید به آنها مهلت دهیم.

تسنیم: سرنوشت ساختمان 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس چه شد؟

هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت این 2 ساختمان به عنوان اجاره در اختیار استقلال و پرسپولیس باقی بماند.

تسنیم: صحبت‌های شما در معرفی اسلامیان به عنوان جانشین مناسب تفسیرهایی مبنی بر احتمال پروسه جانشینی تدریجی او برای ریاست فدراسیون را طرح کرد.

من کسی را سفارش نمی‌کنم اما اسلامیان فردی علاقه مند و آشنا به فوتبال است. سابقه خوبی در این رشته داشته و او یا سایر افراد مثل تاج یا دیگر اعضای هیئت رئیسه هم این شانس را دارند که برای ریاست فدراسیون کاندیدا شوند. افراد زیادی هم هستند که در فدراسیون یا خارج از آن زحمت می‌کشند و توانایی کاندیدا شدن را دارند.

تسنیم: گویا گفته‌اید برخی هم قصد دارند صندلی ریاست را از زیر پای شما بکشند.

این را من نگفتم و تفسیر رسانه بوده است.

تسنیم: چنین حسی ندارید؟

7 سال است که این حس را دارم و همیشه عده‌ای می‌خواستند در این فدراسیون افرادی را عوض کنند.

تسنیم: صندلی را از زیر پای زیردستان شما که رابطه خوبی هم با آنها داشتید، کشیدند ولی هنوز به شما نرسیدند.

آن بحث هم هست اما هنوز نتوانستند چراکه سخت‌تر است و ابزارش مجمع خواهد بود.

تغییراتی برای جلب اعتماد وزارت ورزش

تسنیم: گفته می‌شود که شما پای زیرمجموعه خود از جمله آیت اللهی و نبی و قبل از آنها بهروان نماندید و با وزارت ورزش برای تغییرات وارد معامله شدید.

وقتی در مورد بهروان یا نبی یا آیت اللهی ما به این تصمیم می‌رسیم که تغییراتی ایجاد کنیم به این دلیل است که آن را برای توسعه و آینده فوتبال مفید می‌دانیم نه اینکه نظر من باشد. حتی اگر برای ادامه و بقای فوتبال به این نتیجه برسیم که کفاشیان نباشد، نباید من باشم. پیش رفتن فوتبال مهم است. گاهی ممکن است وزارت ورزش به ما بگوید که باید در بخش‌های اجرایی خود تغییراتی بدهید و اگر این کار را انجام ندهیم شاید استنباط آنها این باشد که ما تخلف کرده و برخلاف نظر آنها عمل می‌کنیم. باید این تغییرات را بدهیم تا اعتماد آنها جلب شود. تغییرات همیشه بد نیست و گاهی حتی لازم است این تغییرات در برخی بخش‌ها انجام شود.

این تغییرات خواسته هیئت رئیسه فدراسیون هم بود و اگر به یاد داشته باشید، هیئت رئیسه 2 نامه به من زد که دبیرکل و نایب رئیس را عوض کنید. نایب رئیس را من نمی‌توانستم عوض کنم و خود آیت اللهی کناره گیری کرد و نایب رئیس بانوان هم در مجمع تغییر کرد. بنابراین این خواسته هیئت رئیسه بود که تغییرات ایجاد شود. 2 بار هم نامه نوشتند و به شدت پیگیری کردند.

تسنیم: در زمان عباسی خواسته وزارت را دور زدید و رای آوردید اما این بار خواسته وزارت ورزش عملی شد.

وزارت ورزش را دور نزدم و اتفاقا از عباسی برای کاندیدا شدن اجازه گرفتم اما آنها توقع داشتند که زمان انتخابات به نفع کاندیدای مورد حمایت وزارت ( حسین قریب) کنار بروم. من  گفتم کنار نمی‌روم اما به مجمع می‌گویم و این کار را هم صادقانه انجام دادم و گفتم نظر وزارت روی قریب است اما مجمع رای دیگری داد که مقصر آن من نبودم. در مورد این تغییرات هم شاید نظر من این است که فردی باشد اما هیئت رئیسه می‌گوید که نه و با توجه به مسائل بیرونی و درونی بهتر است که آن فرد نباشد و من هم تنها یک رای در هیئت رئیسه دارم و باید نظر اعضا را تامین کنم.

تسنیم: چند وقت است با وزیر ورزش صحبت نکرده‌اید؟

7- 8 ماه است وزیر را ندیده‌ام. بارها درخواست ملاقات داشتیم اما دیداری نداشتیم.

تسنیم: در این مدت با وزیر ورزش حرف هم نزدید؟

نه، فقط چند وقت پیش همدیگر را دیدیم و فقط سلام و علیک کردیم.

تسنیم: نباید این ارتباط تنگاتنگ‌تر باشد؟

ما با معاون قهرمانی وزارت ورزش در ارتباط هستیم. شاید وزیر هم با نایب رئیس فدراسیون در ارتباط باشد و قطعا در جریان مسائل قرار می‌گیرد.

تسنیم: رابطه شما با عباسی و سعیدلو هم اینگونه بود؟

خیر، من آنها را هر روز می‌دیدم و با آنها تماس داشتم.

تسنیم: برای خودتان این سؤال پیش آمده است که چرا ارتباط این‌گونه است؟

وزیر ورزش از ما ناراضی است.

تسنیم: چرا؟

این را از وزیر ورزش سؤال کنید.

تسنیم: اینکه برخی اعضای هیئت رئیسه ارتباطات نزدیکی با وزارت ورزش دارند و مخالف شما هستند را تایید می‌کنید؟

قبلا ارتباطاتی داشتند و حتی به من ارتباطات خود با وزیر ورزش و وزارتخانه را می‌گفتند. براساس همان ارتباطات هم آن  2 نامه از سوی هیئت رئیسه نوشته شد.

تسنیم: یعنی نامه برکناری نبی و آیت‌اللهی با هماهنگی وزیر ورزش بوده است؟

نمی‌گویم وزیر ورزش، شاید با هماهنگی مجموعه‌ها و معاونت‌های دیگر وزارتخانه بوده اما براساس همان، 2 نامه تهیه شد. آنها هم به این نتیجه رسیده بودند که باید تغییرات شود، این تغییر را هیئت رئیسه به من ابلاغ کرد و من هم اجرا کردم.

تسنیم: البته سناریوی دیگری هم هست که شما اسلامیان را با توجه به ارتباطات او با اسحاق جهانگیری آوردید تا رابطه مستقیم با دولت را ایجاد کنید.

من اعتقادی به ایجاد رابطه میان فدراسیون و دولت ندارم. اصلا در طول دوران مدیریتم و این 30 و چند سالی که در ورزش بودم همواره به سلسله مراتب اعتقاد داشتم. نایب رئیس فدراسیون باید فردی باشد که به رئیس کمک کند و من هم با شناخت چندین ساله‌ای که از اسلامیان دارم و مشورت‌های خوبی که در فوتبال به ما می‌داد، تصمیم گرفتیم از حضورش استفاده کنیم. قطعا اگر دولت هم بخواهد کمکی به ما کند آن کمک را از طریق وزارت ورزش انجام خواهد داد.

تسنیم: آیا کسی را واسطه بهبود رابطه با وزیر ورزش کرده‌اید؟

خیر، البته شاید کسانی هم وساطت کرده باشند اما نمی‌دانم چرا به نتیجه نرسیده است.

تسنیم: حتی در بحث تیم امید کاشانی برای گرفتن وقت اقدام کرده بود اما گویا وزیر به زیر مجموعه شما هم وقت ملاقات نمی‌دهد.

ما با سجادی ارتباط مداوم داریم. در بحث تیم امید و کرانچار هم وزیر اختیار جلسه را به سجادی داد و مسئولان حقوقی و حراست هم حضور داشتند. از من هم دعوت شد که گفتم، کاشانی هم حضور داشته باشد اما گفتند نظرات کاشانی را می‌دانیم. ما با تمام معاونین وزارت ورزش ارتباط مداوم داریم.

 

فوتبال اصفهانی نداریم

تسنیم: تا زمان حضور آیت اللهی بحث فوتبال شیرازی مطرح بود، اکنون با آمدن اسلامیان شائبه فوتبال اصفهانی مطرح شده و اینکه مدیرانی چون رحیمی و افشارزاده با نظر او در فوتبال پست گرفتند یا حتی به رابطه خوب او با تاج و ساکت اشاره می‌شود.

بحث شهر نیست. برخی افراد تجربیات خوبی دارند. به عنوان نمونه ساکت در مدیریت باشگاه، بخش خصوصی و دولتی، حتی ریاست هیئت استان موفق بوده و خوب است از وجود او استفاده کنند. اصفهان هم جزیی از این کشور است که زمانی سهم زیادی در انقلاب و جنگ داشته اما بحث اصفهانی بودن نیست و ما براساس شناخت افراد آنها را انتخاب می‌کنیم. انتخاب اسلامیان هم ارتباطی با اصفهانی بودنش ندارد.

تعلیق فوتبال ایران مورد پسند دادکان است؟

تسنیم: دادکان مدتی قبل در مصاحبه‌ای گفته بود چه ایرادی دارد وقتی کفاشیان مورد قبول جامعه فوتبال نیست، برود.

بحث رفتن یک کلمه است. ما نباید بگوییم برود، بلکه باید بگوییم که بعدش چه می‌شود. اینکه من امروز بروم و بعدا چه اتفاقاتی می‌افتد نیاز به طراحی و کشیدن نقشه راه دارد. این نظر شخصی دادکان است اما اگر این رفتن، رفتنی باشد که منجر به تعلیق یکی، دو ساله فوتبال ایران شود آیا مورد پسند دادکان است؟ یا رفتنی باشد که مجمع تشکیل شود و من به اعضای مجمع بگویم که وزارت ورزش من را نمی‌خواهد و انتخاب زودتر از موعد بگذاریم که این یک راه حل است. یا اینکه من بروم و یکی از اعضای هیئت رئیسه سرپرستی فدراسیون را تا زمان انتخابات برعهده بگیرد. کدام یک از این مسائل به سود فوتبال است، این را باید ببینیم. من اینجا نیامده‌ام خواسته شخصی افراد را انجام دهم، بلکه اینجا هستم تا خواسته مجمع را اجرا کنم. هر تصمیمی مجمع بگیرد تن می‌دهم. اینکه به خانه بروم، دوباره انتخاب شوم یا تعلیق شویم؛ خودمان باید راه را انتخاب کنیم.

AFC می‌داند که در ایران حق پخش داده نمی‌شود یا فیفا و بلاتر درباره ورود بانوان به ورزشگاه صحبت می‌کنند بنابراین آنها کاملا از همه چیز خبر دارند و به آنها اطلاعات می‌دهند. ما نمی‌توانیم سرنوشت فوتبالمان را به خواسته‌های شخصی گره بزنیم. خودم هم خیلی دوست دارم که بروم اما تا زمانی که خواست مجمع و به نفع فوتبال ایران باشد، هستم و هر زمان که به نفع فوتبال و خواست مجمع نبود می‌روم و می‌گویم «بای - بای.»

تسنیم: مورد قبول اهالی فوتبال هستید؟

اهالی فوتبال یعنی چه کسانی؟ افرادی که شما با آنها مصاحبه می‌کنید یا افرادی که موافق هستند و نظراتشان را نمی‌نویسید؟ بالاترین اهالی فوتبال اعضای مجمع هستند، مدیران، باشگاه ها و کسانی که در فوتبال کار می‌کنند.

تسنیم: به انتخابات زودهنگام برای سال آینده فکر کردید؟

نه، دیگر نمی‌رسیم. تا سر بجنبانیم سال 94 تمام شده است. انتخابی المپیک و جام جهانی در پیش است و باید به فکر حل کردن مشکل باشگاه‌هایمان در لیگ حرفه‌ای باشیم. وگرنه کفاشیان برود و «حسین» بیاید، فرقی ندارد.

انتخاب میزبان جام ملت‌ها فعلا از دستور کار خارج شد

تسنیم: حل موانع میزبانی جام ملت‌ها هم هست.

می‌دانید چه اندازه برای میزبانی جام ملت‌ها زحمت کشیدم؟ 7 کشور کاندیدا بودند و اکنون تنها ما و امارات باقی ماندیم که این یک افتخار است. نامه‌هایی که با چه بدبختی از وزارتخانه‌های دولت قبل و مراجع گرفتیم. امروز هم جلسه هیئت رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیاست که من رایزنی کردم تا بحث انتخاب میزبان از دستور جلسه خارج شود. قرار است عید 94 بار دیگر ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران و امارات بیایند و بعد با هیئت رئیسه جلسه خواهند داشت که آن موقع دیگر خودم هم در هیئت رئیسه حضور دارم.

تسنیم: زمان دقیق جلسه انتخاب میزبان جام ملت‌های آسیا چه تاریخی است؟

به جلسه هیئت رئیسه AFC بستگی دارد اما به احتمال زیاد این موضوع در نشست بعد از انتخابات اعضای جدید در اردیبهشت سال 94 برگزار خواهد شد که خودم در هیئت رئیسه حضور دارم.

تسنیم: صحبتی بود که شیخ سلمان به طور قطع امارات را میزبان جام ملت‌ها اعلام کرده است.

خیر، صحبت شیخ سلمان دقیقا این بود که «من منتظر ارائه گزارش هستم» و مهمترین بحث هم برایش حق پخش و درآمدزایی بود. WSG به عنوان اسپانسر AFC گزارش خواهد داد که میزبانی در ایران درآمد بیشتری برای کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد داشت یا امارات. این مقایسه و گزارش بین دو کشور در روز تصمیم نهایی روی صفحه نمایش قرار خواهد گرفت و با توجه به این شرایط اعضای هیئت رئیسه تصمیم خواهند گرفت.

تسنیم: یکی از موارد بحث اساسنامه AFC در مورد ورود بانوان به ورزشگاه است و اینکه این قانون اجازه تفکیک بانوان خارجی یا ایرانی را نمی‌دهد.

خیر، چنین چیزی نیست. در آسیا کشورهای مسلمان زیاد هستند و شرایط مشابهی با ما دارند. بحث نظر بلاتر یک بحث دیگر است اما این یکی از مسائل پایانی است. ما اعلام کردیم که بانوان خارجی می‌توانند بیایند. به AFC هم اعلام کردیم طبق قوانین کشورمان ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه ممنوع است حال اگر در آینده تصمیم دیگری گرفته شود یک بحث دیگر است اما فعلا ممنوع است. ضمنا بعدا به ما خواهند گفت که کدام آیتم‌ها سبب شده میزبانی را به ما بدهند یا ندهند. من از الان هشدار می‌دهم که یکی از آیتم‌ها همین بحث حق پخش است.

تسنیم: بحث دیگر هم مراودات مالی کشورهای حاضر در جام ملت‌هاست که با توجه به تحریم ایران مشکل خواهد بود.

معتقدم این مسئله در آینده بسیار نزدیک حل خواهد شد و مشکلی نیست. هم اکنون صرافی‌ها این کار را انجام می‌دهند و البته باز هم تاکید می‌کنم این مشکل به زودی حل خواهد شد.

تسنیم: به نظر شما در نهایت شانس ایران برای میزبانی بیشتر است یا امارات؟

من توانمندی و پتانسیل ایران را می‌دانم اما این اطلاعات را در مورد امارات و پیشنهادهایی که داده، ندارم. شاید آخرین لحظه امارات هم کنار برود و تنها ایران باقی بماند. در مجموع در این بحث چندان با سرکال رئیس فدراسیون امارات ارتباط ندارند و بخش دیگری در این کشور موضوع میزبانی را پیگیری می‌کند. ما ورزشگاه و امکانات خوب میزبانی را داریم و همین موضوع را هم به شیخ سلمان گفتیم. به او گفتیم که دادن میزبانی به کشوری که همه امکاناتش آماده است فایده‌ای ندارد اما دادن میزبانی به ایران سبب توسعه امکانات فوتبال ما می‌شود.

طاقت اتریشی‌ها تمام می‌شود؟

تسنیم: برگزاری دیدار ایران و شیلی به دلیل پرداخت نشدن پول کمپ اتریش قطعی نیست و شاید بازی لغو شود.

بله هنوز برگزاری این بازی قطعی نشده است و مشکلات مالی داریم اما سعی خواهیم کرد که پول را واریز کنیم.

تسنیم: تا چه زمانی برای واریز پول فرصت دارید؟

نمی‌دانم، تا هر زمان که آنها تحمل کنند. این بازی هنوز در ابهام است اما بازی ایران و سوئد به دلیل آنکه هزینه‌ها را آنها پرداخت خواهند کرد، قطعی شده است.

تسنیم: در مورد بازی با ایتالیا هم در مورد درخواست 5 میلیون دلاری آنها صحبت شده بود.

رقم درخواستی آنها 5 میلیون دلار نیست. آنها هنوز مبلغی به ما نگفته‌اند و بلکه از ما خواسته‌اند که بگوییم چه رقمی را می‌توانیم به آنها پرداخت کنیم. رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا علاقه زیادی دارد که این بازی در ایران انجام شود. امکان دارد کشور ثالثی به عنوان مثال به ایتالیا 100 تا بدهد و ما 20 تا، آن زمان طبیعی است که ایتالیا به آن کشور برود اما اگر این رقم از طرف ما 80 باشد آن وقت ایتالیایی‌ها با توجه به علاقه برای بازی با ایران به کشورمان خواهند آمد. آنها در رده‌های سنی دیگر هم با ایران بازی می‌کنند و ما هم بحث این بازی را به کمیته بازاریابی سپردیم اما تنها بخشی که می‌توانیم بر روی آن حساب کنیم، تبلیغات محیطی و بلیت فروشی است چراکه تلویزیون به ما حق پخش نمی دهد که به آنها پرداخت کنیم.

تسنیم: یعنی برای چنین بازی بزرگی هم صدا و سیما حق پخش نخواهد داد؟

بله نمی‌دهند.

مقدس هیچ‌گاه از فدراسیون منتفع نشده است

تسنیم: در مورد هوشنگ مقدس دچار مشکل نشدید، مواردی که از سوی رسایی و مجلس مطرح شده بود.

خیر هیچ مشکلی وجود نداشت. از ما سؤالاتی کردند که به تمامی آنها پاسخ دادیم. همواره مقدس از ما طلب داشته و اکنون هم اولین پولی که دستمان بیاید طلب او را پرداخت خواهیم کرد. در واقع مقدس هیچ‌گاه از فدراسیون فوتبال ایران منتفع نشده مگر در حد اینکه برای او در سفرهایی که همراه تیم است بلیت تهیه کنیم. در سفر استرالیا برای گرفتن پول از سفارت این کشور آنها اعلام می‌کردند که حساب ارزی یا کارت بین المللی به ما بدهید. ما که هیچکدام چنین چیزی نداشتیم، مقدس این پول را دریافت کرد و تحویل بازیکنان داد که اسناد دریافت و امضای همه بازیکنان هم موجود است. ضمن اینکه خزانه‌دار هم همراه او بوده و در واقع مقدس کار «بانک سیار» ما را انجام داده است.

تسنیم: گویا مطالبات کی‌روش و دستیارانش هم از محل پول ایران در فیفا پرداخت شده است؟

بله، پرداخت شده و فعلا بدهی به او نداریم.

تسنیم: پرداخت مالیات کی‌روش با فدراسیون فوتبال است یا خودش؟

پرداخت مالیات کی‌روش با فدراسیون است و ما هم هر سال مالیات او را پرداخت کردیم. اکنون هم در حال مکاتبه با وزارت دارایی و اداره مالیات هستیم تا مالیات او را پرداخت کنیم.

تسنیم: گفته می‌شود که رقم مالیات کی روش یک میلیارد تومان است؟

قطعا مالیات او چنین رقمی نیست و ما از اداره مالیات خواستیم رقم مالیاتش را برای ما مشخص کند.

تسنیم: با وینگادا هم تسویه حساب کردید؟

پول وینگادا از طریق فیفا پرداخت شد و بدهی به او نداریم.

تسنیم: شایعه‌ای هم بود که بدهی استقلال به رودریگو توزی هم از محل سهم باشگاه‌ها از پول جام جهانی به این بازیکن پرداخت شود؟

در این مورد هیچ مکاتبه‌ای با فدراسیون نشده و چنین اطلاعی ندارم.

تسنیم: بحثی هم در مورد تلاش هدایتی برای آوردن تیم ملی اسپانیا به ایران وجود داشت؟

چنین بحثی نبوده اما هدایتی همواره به فدراسیون کمک کرده و اگر چنین کاری انجام دهد استقبال می‌کنیم و از خدایمان است.

کی‌روش باید در ماجرای آزمون و جهانبخش قانع شود

تسنیم: کی‌روش امروز (دوشنبه) وارد ایران شد، چه مطالبی در جلسه با او مطرح خواهد شد؟

قطعا در مورد خواسته‌های کی‌روش برای تیم ملی و موضوع تیم امید صحبت خواهیم کرد و به امید خدا سه شنبه بعد از آنکه خستگی‌اش در رفت با هم جلسه خواهیم داشت.

تسنیم: جلسه مشترک با کی‌روش و خاکپور چه زمانی خواهد بود؟ گفتید که آزمون و جهانبخش را به تیم امید خواهید داد.

در دیدار با کی‌روش زمان آن جلسه را هم مشخص می‌کنیم. این 2 بازیکن باید برای تیم امید بازی کنند و کی‌روش هم باید قانع شود. درست است که بازی تدارکاتی داریم اما صعود تیم امید به مرحله بعد بسیار مهمتر است.

روحیه و خنده است، پول نیست

تسنیم: نقطه ضعف فدراسیون را در چه چیزی می‌دانید؟

بی‌پولی.

تسنیم: فقط بی‌پولی؟

بله، روحیه و خنده که هست و فقط بی‌پولی می ماند.

تسنیم: اما لبخندتان کمرنگ‌تر شده است؟

پیر که می‌شوید کم کم انگیزه لبخندها هم کم می‌شود.

تسنیم: بخاطر انتقادها نیست؟

از روز اول که به فوتبال آمدم انتقاد بوده است.

تسنیم: در مورد 2 بازیکن عراقی علا عبدالزهرا و جاسم کرار گویا خواستار حضور آنها در ایران و پاسخگویی انضباطی‌شان شده‌اید؟

در مورد عبدالزهرا به دنبال آن هستیم تا از طریق مراجع قانونی به دلیل بحث دوپینگش محکوم و تنبیه شود. در مورد جاسم کرار هم باشگاه استقلال اعلام کرده که او متنبه شده و قصد بازگشت دارد که ما بحث او را هم به کمیته انضباطی فدراسیون دادیم و هر تصمیمی بگیرند اجرا خواهیم کرد.

شوخی‌ام سبک افشارزاده نیست

تسنیم: شما شوخی سبک افشارزاده ندارید، او با این شوخی جهانی شد.

بله، ضربه‌ای که به آن بنده خدا زد را دیدم. افشارزاده کلا علاقه زیادی به این شوخی دارد و من هم که کنارش می‌ایستم مواظب هستم که به من ضربه نزند. شوخی‌های من حرفی است و دستی نیست.

تسنیم: بحث دیدارهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال در سال 94 به کجا رسید؟

بحث بازی با ایتالیا و ازبکستان هست، ضمن اینکه کی‌روش باید برنامه‌هایش را برای انتخابی جام جهانی اعلام کند تا طبق آن تقویم را تعیین کنیم. به هر صورت روزهای فیفا زیاد نیستند و ما باید طبق آن برنامه‌ریزی کنیم.

تسنیم: موضوعی هم از سوی نماینده شرکت آل‌اشپورت در مورد بازی با کویت اعلام شده بود که این شرکت نقشی در مورد این بازی ندارد و از سوی دیگر اینکه فدراسیون فوتبال برای تمدید قرارداد با این شرکت در مورد البسه تیم ملی تمایل دارد.

فکر کنم قرارداد ما با آل اشپورت تا حدود مردادماه سال آینده باشد و تا زمان پایان قرارداد از البسه این شرکت استفاده می‌کنیم بعد از آن هم باید پیشنهادات را بررسی کنیم که آیا پیشنهاد بهتری وجود دارد یا نه و قطعا بهترین پیشنهاد را انتخاب خواهیم کرد اما در مورد بحث بازی با کویت هیچ بحثی نشده و در جریان این مسئله که عنوان شده نیستم. انتخاب بازی‌های ما با نظر سرمربی تیم ملی و فدراسیون است نه جای دیگر.

تسنیم: با مدیریت کلان ورزش در دولت گذشته رابطه بهتری داشتید، آیا تغییر دولت در مناسبات شما با وزارت ورزش تاثیر داشته است؟

رابطه خوب با وزارت ورزش به سود فوتبال است و الان هم اقدامات را برای بهبود روابط انجام خواهیم داد. در مجموع خود را تابع دولت و وزارت ورزش می‌دانیم و جدا از آنها به نتیجه نخواهیم رسید.

تسنیم: در انتخابات فیفا به چه کسی رای می‌دهید؟

با توجه به افرادی که حضور دارند، بلاتر از سایرین بهتر است و ما هم به بلاتر رای می‌دهیم.

تسنیم: مهرعلیزاده در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده بود که برکناری هاشمی طبا از کمیته بین المللی المپیک براساس یک «بده بستان سیاسی» با یک کشور خارجی بوده است. شما به عنوان عضوی در کمیته المپیک چه اندازه در جریان این موضوع هستید.

از این مسئله اطلاعی ندارم اما هاشمی طبا 7،8 سال رئیس سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک بود و وقتی معرفی شد به دلیل توانایی‌اش این سمت را گرفت. اینکه به کشور دیگری چیزی داده باشند بعید می‌دانم صحت داشته باشد و در جریان این موضوع نیستم.

کی‌روش و سفر به کره ماه!

تسنیم: رکورد ریاست شما در فدراسیون دو رقمی می‌شود؟

من که نباید بگویم، مجمع باید بگوید. اگر من بگویم باز هم عده‌ای حساس می‌شوند.

تسنیم: بلاتر هم می‌خواهد مانند شما رکورد بزند؟

شاید البته او سنش خیلی بالاست.

تسنیم: آیا خواسته‌های مدنظر کی‌روش را فراهم خواهید کرد؟

به هر صورت ما سیاست‌ها و برنامه‌هایی داریم که کی‌روش باید از آن پیروی کند. اگر یک زمان او بگوید که می‌خواهم به کره ماه بروم اما من بگویم سفینه ندارم باید چه کار کرد، باید همین جا بماند دیگر.

تسنیم: البته هر زمان که بحث قرارداد کی‌روش است سیل پیشنهادها هم از راه می‌رسد، این بار ژاپن و کوئینز پارک رنجرز.

ما به قراردادمان فکر می‌کنیم و اینکه او 4 سال با ما قرارداد دارد.

تسنیم: اگر کی‌روش قبل از این 4 سال بخواهد قطع همکاری کند باید به ایران خسارت دهد؟

بله قطعا باید خسارت دهد.

تسنیم: ممکن است در ایام عید به عید دیدنی وزیر ورزش و جوانان بروید؟

تا چهارم فروردین که ایام شهادت زهرا است اما بعد از آن اگر دعوت کنند حتما خواهم رفت.

تسنیم:  نظر خود را در مورد اسامی زیر بگویید.

محمود گودرزی: وزیر ورزش فعال، پرکار و ورزشی

محمد دادکان:رئیس فدراسیونی که زمان خودش واقعا زحمت کشید و یک مقدار هم در حقش اجحاف شد.

هادی آیت اللهی:نایب رئیسی که دوستش داشتم.

مهدی محمد نبی: دبیرکل پرکاری که به اجبار رفت.

محمد علی آبادی:رئیس سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک؛ همیشه پر سر و صدا

هوشنگ مقدس: آش نخورده و دهان سوخته

کارلوس کی‌روش: انشاالله اخلاقش را خوب کند.

سپ بلاتر:نمی‌دانم تا کی می‌خواهد ریاست فدراسیون جهانی را ادامه دهد.

گفت‌وگو از: میلاد حجت الاسلامی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon