ظریف: درباره تحریم‌ها و نامه نمایندگان کنگره با کری گفت‌وگو کردم

ظریف: درباره تحریم‌ها و نامه نمایندگان کنگره با کری گفت‌وگو کردم

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه کشورمان در پایان نشست خود با کری گفت: در این نشست درباره موضوع تحریم‌ها، نامه نمایندگان کنگره، و راه‌های حل مسائل باقی مانده گفت‌وگو کردیم.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العالم، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پایان نشست خود با کری گفت: در این نشست درباره موضوع تحریم‌ها، نامه نمایندگان کنگره، و راه‌های حل مسائل باقی مانده گفت‌وگو کردیم.

یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز گفت: در نشست وزیر خارجه ایران و آمریکا پیشرفت حاصل شده است.

همچنین «محمدجواد ظریف» امروز  پس از پایان 5 ساعت مذاکرات هسته ای مقامات سیاسی - فنی ایران و آمریکا  در لوزان سوییس در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: لازم است تا روز جمعه با همه طرف ها مذاکره کنیم تا اینکه ببینم در نهایت به چه نتایجی منجر می شود.

وی افزود: در برخی موارد به راه حل نزدیکتر هستیم و بر همین اساس می توان گفت که" راه حل ها در دسترس هستند، اما همچنان در برخی موارد فاصله داریم".

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا در این جلسه برای تحریم ها چشم اندازی لحاظ شد، گفت: درباره همه مسائل چشم اندازی وجود دارد .

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اختلافات باقی مانده میان طرف های مذاکره کننده بحث اصلی مذاکرات امروز بود و در جلسه درباره موضوعات بسیاری از تحریم ها گرفته تا نامه اعضای کنگره بحث و گفتگو شد، خاطرنشان کرد: اگر چه ما نامه کنگره را یک حرکت سیاسی می دانیم اما لازم است که موضع گیری دولت آمریکا در باره نامه نیز برای ما مشخص شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه  بعد از ظهر امروز راهی بروکسل می شوم تا به دعوت خانم موگرینی،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه درباره پرونده مذاکرات هسته ای گفتگو کنم، گفت: اما آقای صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی  امروز  همچنان جلسه را در سطح فنی با طرف آمریکایی ادامه خواهد داد.

عراقچی: بحث‌ها در نشست امروز بیشتر عمل گرا و اجرایی بود

عضو ارشد هیات مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: در نشست امروز  بیشتر بحث ها عمل گرا و اجرایی بود و با این روند شاید بتوان به راه حل ها نزدیک شد.

سید عباس عراقچی امروز  پس از  پایان نشست دوجانبه میان ایران وآمریکا در لوزان  سوییس در  گفتگو با خبرگزاری صداو سیما با بیان اینکه نشست امروز در مجموع راضی کننده بود، گفت: روال کار کاملا مشخص است، بایددر  همه موارد راه حل هایی پیدا  و بعد همه راه حل ها باجزئیات کامل مکتوب شود. دراین صورت است که می توان گفت به توافق نزدیک شدیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که شما درباره غربی ها که از  امروز درباره یادداشت مشترک یا تفاهم سیاسی لفظی  تاپایان 31مارس صحبت می کنند،چه نظری دارید، تصریح کرد: این عبارت هیچ اهمیتی ندارد . تنها هدف کم کردن اختلافات  و رسیدن به راه حل است.

وی تاکید کرد: تا قبل از این هدف، هیچ تاریخی نداریم و برای ماقابل پذیرش نیست.

عراقچی در ادامه نشست دوجانبه امروز دوطرف را فشرده و سنگین ارزیابی کرد و گفت : در دو دور گذشته موفق شدیم به پیشرفت هایی دست پیدا کنیم و امیدواریم بتوانیم در این دوره هم این پیشرفت را ادامه دهیم ، هرچند همچنان فاصله هایی وجود دارد زیراجزئیات مفصل و پیچیده است.

عضوارشد تیم هسته ای ایران افزود: هم در بحث فنی و هم در بخش سیاسی، شکاف هایی وجود دارد اما مسائل فنی می تواند به بحث های سیاسی کمک کننده باشد و در نهایت این تصمیم گیری های سیاسی است که به رسیدن به توافق نهایی کمک می کند.

عراقچی با بیان اینکه همه هیاتها در این دوره تا روز جمعه وقت خواهند گذاشت، تصریح کرد: وزیران خارجه ایران و آمریکا تا روز جمعه در لوزان هستند و امیدوارم راه حل ها  در همین چند روز  برای کم کردن فاصله ها راهگشا باشند.

صالحی: جلسات امروز رو به جلو بود

رییس سازمان انرژی اتمی ایران مذاکرات امروز  در لوزان را رو به جلو توصیف کرد.

دکتر «علی اکبر صالحی» پس از پایان جلسه دوجانبه ایران و آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با تاکید براینکه جلسات همواره بخش های فنی و سیاسی دارد، گفت: جلسه فنی ما با طرف آمریکایی از دیروز بعدازظهر آغاز شد و احساس می کنم هر بار که دراین جلسات شرکت می کنیم مقداری توانسته ایم به جلو برویم که همین به نوبه خود نشانه مثبتی است.

صالحی با تاکید براینکه همچنان مطالبی وجود دارد که دوطرف به نقطه مشترکی برسند،تصریح کرد در جلسه امروز  مسائل فنی و تحریم ها میان دوطرف مطرح شد و درتلاش هستیم تا در این چند روز  به یک جمع بندی عمومی برسیم.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای از روز یکشنبه با دیدار معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا و همچنین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در لوزان سوئیس آغاز شد.

مذاکرات امروز صبح با دیدار جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف آغاز شد.

در این نشست علاوه بر اعضای تیم مذاکراتی دو کشور، حسین‌ فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور، علی‌اکبر صالحی، و ارنست مونیز حضور داشتند.

مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 به مراحل نهایی خود نزدیک می شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت