بیانیه لوزان آغاز راه هسته‌ای ایران است


بیانیه لوزان آغاز راه هسته‌ای ایران است

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بیانیه لوزان آغاز راه هسته‌ای ایران است و باید در ۳ ماه آینده تلاش‌های بسیاری برای دفاع از حقوق هسته‌ای ایران صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، علاءالدین بروجردی دقایقی پیش در جشن بزرگ روز ملی فناوری هسته‌ای در نطنز اظهار داشت: بیانیه لوزان آغاز راه است و 3 ماه آینده بسیار حساس بوده و این بیانیه نه الزام‌آور و نه لازم‌الاجرا است بنابراین ما باید بتوانیم در سه ماه آینده از حقوق خود دفاع کنیم.

وی افزود: در جریان این مذاکرات اتفاقات مختلف صورت گرفت، مانند راکتور اراک که باید در تمامی مراحل دارای استاندارد شود و تأییدیه آژانس را دریافت کند و مسئله مهم این است که صدها ساعت مذاکره فقط برای آب سنگین اراک انجام شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در یک مذاکره فشرده علمی، همه طرح‌های 6 کشور رد شد و طرحی مصوب شد تا راکتور آب سنگین اراک با تغییرات جزئی به فعالیت خود ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: بیانه‌ای که در لوزان سوئیس قرائت شده، از نظر اینکه در آن حق غنی سازی اورانیوم در ایران و تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای در آن برای ایران به رسمیت شناخته شده است دارای اهمیت بالائی است.

بروجردی گفت: در صورتی که بیانیه لوزان به توافقی جامع و نهائی تبدیل شود، به‌فضل الهی می‌تواند به یک جهش بزرگ و جدید در صنعت هسته‌ای ایران مبدل شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: در مذاکرات شاهد آن بودیم که 6 قدرت برتر دنیا با ایران سر یک میز می‌نشستند و این مذاکرات شامل معدود مذاکراتی بود که آمریکا ده‌ها ساعت به رایزنی و تبادل نظر با یک کشور می‌پرداخت که این موضوع نشان از آن دارد که دنیا پذیرفته است که ایران یک کشور قدرتمند در منطقه و جهان است.

وی در ادامه سخنان خود به عدم اجازه ایران برای استفاده از تنها 20 سانتریفیوژ در سالیان پیشین اشاره کرد و افزود: حدود 10 سال پیش بود که کشورمان در مذاکرات بود و وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس برای بحث هسته‌ای به تهران آمدند و در آن زمان بود که وزیر خارجه ما از آنها خواست که 20 سانتریفیوژ برای تحقیق دانشمندان در ایران بماند.

بروجردی گفت: وزیر امور خارجه وقت انگلیس که جک استراو بود، با این موضوع مخالفت کرد و بعد از مدت زمانی، چند ماه پیش بود که وی در مجلس انگلیس به‌عنوان رئیس پارلمان دوستی ایران و انگلیس به ایران آمد و من آن موضوع را به وی یادآور شدم و در ادامه به او گفتم: "اگر آن روز اجازه استفاده از 20 سانتریفیوژ را به ما ندادید، امروز ایران اسلامی 19هزار سانتریفیوژ دارد" که جک استراو تنها سکوت کرد.

وی بیان کرد: پیرامون موضوع هسته‌ای ایران، کشورهای 1+5 با صدور 6 قطعنامه و وضع تحریم‌های مختلف ظالمانه، قصد داشتند تا ایران را به زانو در بیاورند ولی با مقاومت مثال زدنی مردم ایران، کشورمان از موضع ضعف به موضع قدرت رسید و باعث شد که بعد از مقاومتی مثال زدنی حق خود را مبنی بر غنی سازی اورانیوم در کشورمان به جهانیان ثابت کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به تصویب فوریتی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و تصریح کرد: با تصویب طرحی در مجلس، این امکان وجود دارد که اگر خلاف بیانیه لوزان اقدامی انجام شد، تمام معادلات و توافقات لغو شود.

وی افزود: به همه دنیا اعلام می‌کنیم که موشک‌های بالستیک ما در مذاکرات خط قرمز ما است و اصلاً قابل مذاکره نیست و باید به جهانیان گفت موشک‌های ما برای بازدارندگی است و هیچ‌گاه در مذاکرات قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام/ج*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon