نگاهی به "قانون بازبینی متمم هسته‌ای" سنای آمریکا درباره توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۵

نگاهی به "قانون بازبینی متمم هسته‌ای" سنای آمریکا درباره توافق احتمالی ایران و گروه 1+5

خبرگزاری تسنیم: قانونگذاران عضو کمیته روابط خارجی سنا طرحی را تصویب کردند که در صورت پذیرش توسط سایر سناتورها لغو تحریم‌های ایران را منوط به پذیرش توافق هسته‌ای احتمالی در کنگره آمریکا خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم ــ روز گذشته (سه‌شنبه) کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در یک رأی‌گیری مخفیانه با آرای مثبت تمام 19 سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات، طرح موسوم به "قانون بازبینی متمم هسته‌ای" را تصویب کرد که بر اساس آن سنا لغو تحریم‌های ایران در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 را تا 52 روز به‌منظور بررسی و رأی‌گیری به تعویق می‌اندازد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کنگره، و سناتور بنجامین ال. کاردین، عضو برجسته اقلیت دموکرات سنا، درباره مصالحه‌ای برای تغییر برخی قیودی که کاخ سفید به‌شدت با آنها مخالفت کرده بود، به توافق رسیدند.

با تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنا، جان کورنین، سناتور ارشد جمهوری‌خواه از احتمال رأی‌گیری در مورد طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران، در صحن اصلی سنا در هفته آینده خبر داد. مجلس نمایندگان نیز اعلام کرد پس از تصویب طرح در سنا، فوراً درباره آن رأی‌گیری خواهد کرد.

مفاد اصلی قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران چیست

بر اساس این طرح باراک اوباما موظف خواهد بود طی پنج روز از زمان دستیابی به توافق هسته‌ای نهایی بین ایران و گروه 1+5 آن را برای بررسی و تصویب به کنگره ارجاع دهد. وی در زمان 30 الی 52روزه‌ای که توافق در کنگره به سر می‌برد نمی‌تواند تحریم‌های ایران را لغو کند.

در یک ماه زمانی که کنگره فرصت دارد توافق احتمالی را بررسی کند، اوباما می‌تواند تحریم‌های اعمال شده دولت آمریکا علیه ایران را لغو کند اما تحریم‌های کنگره تا پایان بررسی توافق با تهران همچنان باقی خواهد ماند.

کورکر در طرح پیشنهادی خود خواهان ممنوعیت لغو تحریم‌ها برای 60 روز بود اما یکی از موارد مصالحه بین وی و دموکرات‌ها کاهش این بازه زمانی 60روزه به 30 روز است. پس از 30 روز کنگره آمریکا توافق هسته‌ای را تصویب یا رد خواهد کرد. در صورتی که توافق هسته‌ای رد شود اوباما 10 روز فرصت خواهد داشت مصوبه آنها را پذیرفته و یا وتو کند. اگر اوباما مصوبه کنگره را وتو کند، نمایندگان 12 روز فرصت خواهند داشت که بار دیگر درباره آن رأی‌گیری‌ کنند و در صورتی که دوسوم مجموع سناتورهای آمریکایی بار دیگر به آن رأی دهند وتوی اوباما بی‌اثر خواهد شد.

بر اساس طرح اصلاحی که سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر آن توافق کردند، رئیس جمهور آمریکا باید هر 90 روز به کنگره گزارش دهد که تهران به توافق هسته‌ای پایبند است.

اما برخی سناتورهای آمریکایی خواهان اعمال متمم‌های دیگری در این طرح بودند، برای مثال جان باراسو، سناتور جمهوری‌خواه، خواهان تأیید "عدم‌دخالت ایران در اقدامات تروریستی" علیه این کشور بود که به‌شدت با مخالفت کاخ سفید مواجه شده و بالاخره با 13 رأی مخالف در برابر تنها 6 رأی موافق ناکام ماند.

دیگر متمم را مارکور روبیو، یک سناتور جمهوری‌خواه دیگر، قصد داشت ارائه کند. وی در این متمم پذیرش توافق نهایی هسته‌ای را منوط به "به رسمیت شناخته شدن موجودیت اسرائیل توسط ایران" کرده بود. روبیو در نهایت با اعلام اینکه از لحن طرح راضی است از ارائه این متمم خودداری کرد.

اوباما قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران را امضا می‌کند

پس از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنا، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت دولت آمریکا برای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی سنا روشن کرده‌ است که رئیس جمهور مایل به امضای طرح پیشنهادی خواهد بود.

وی گفت: "از مصوبه‌ای که رئیس جمهور قصد وتوی آن را داشت به مصوبه‌ای رسیده‌ایم که اصلاحات ملموسی در آن اعمال شده و اکنون در طرح مورد سازش رئیس جمهور مایل به امضای آن است. مسلماً این بهتر از طرح قبلی است".

ایران و کشورهای گروه 1+5 پس از هشت روز مذاکرات فشرده و حساس در شهر لوزان سوئیس، سرانجام 13 فروردین (دوم آوریل) درباره چارچوب توافق نهایی به تفاهم دست یافتند.

هر دو طرف تلاش می‌کنند تا تاریخ 10 تیر که پیشتر به‌عنوان آخرین ضرب‌الاجل تعیین شده بود، به یک توافق نهایی دست یابند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان