عزت الدوری، صدام دوم با پرونده قطوری از جنایت

عزت الدوری، صدام دوم با پرونده قطوری از جنایت

خبرگزاری تسنیم: اخبار مربوط به هلاکت عزت ابراهیم الدوری در حالی منتشر و تأیید شده است که وی به‌عنوان شخصیت شماره دو حکومت صدام حسین معروف به «مرد سبیل‌قرمز» جنایت‌های زیادی را در پرونده خود ثبت کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شخصیت شماره دو رژیم صدام معروف به سبیل‌قرمز یا همان ابراهیم عزت الدوری در حالی به هلاکت رسید که در پرونده خود جنایت‌های زیادی از جمله شیعه ستیزی و اعدام و تبعید شیعیان جنوب عراق، سرکوب و کشتار کُردها و استفاده از سلاح شیمیایی را به ثبت رساند.

عزت ابراهیم کیست؟

عزت ابراهیم الدوری در سال 1942 میلادی در روستای «الدور» واقع در حومه شهر «تکریت» زادگاه صدام به دنیا آمد.

الدور همان روستایی است که صدام، هنگام دستگیری در حفره‌ای در آن مخفی شده بود.

عزت، کودک سرخ‌روی با موهای زرد بود که همواره میان دوستانش مورد تحقیر و تمسخر قرار می‌گرفت و از کودکی کینه‌جویی از مردم را سرلوحه رفتار خود قرار داده بود.

او همراه پدر خود به شغل ساده یخ‌فروشی اشتغال داشت و خانواده او که بسیار فقیر بودند به‌علت تنگدستی بیش از حد، به بغداد نقل مکان کردند.

به‌گفته رهگذرانی که در آن زمان معمولاً از محله «الرصافه» در بغداد رفت و آمد می‌کردند، عزت تا پیش از کودتای جولای 1968 میلادی، در همین محله به یخ‌فروشی مشغول بود، اما معلوم نست ناگهان چه شد که پس از کودتا، پله‌های ترقی را پیمود و در نهایت به یکی از نزدیکان صدام تبدیل شد.

عزت ابراهیم پس از به‌عهده گرفتن مناصب متعدد در حزب بعث و دولت پس از کودتای جولای 1968 از جمله وزارت کشاورزی و وزارت صنایع، به مراتب بالای سیاسی در این حزب رسید و به‌عنوان معاون صدام در ریاست شورای رهبری انقلاب و نفر دوم حکومت عراق انتخاب شد.

خونخواهی صدام

عزت ابراهیم الدوری در واکنش به اعدام صدام حسین، آمریکا، انگلیس، اسرائیل و ایران را عامل اعدام او دانسته و خونخواهی از صدام را خواستار شد. او چند روز پس از اعدام صدام از سوی طرفداران حزب بعث عراق به‌عنوان رهبر جدید حزب بعث معرفی شد.

وی در سال‌های 2012 و 2013 دو پیام ویدئویی منتشر کرده و تمام نیروهای ملی اسلامی عراق را به ائتلاف با یکدیگر و مقاومت در مقابل دولت بغداد فراخواند.

شیعه‌ستیزی

الدوری یک بار گفته بود: همه ما وظیفه‌اى بر دوش داریم و آن دشمنى علیه شیعیان و غرب است. مقاومت ما مى‌تواند به پیروزى نهایى یا همان بهشت موعود منجر شود.

مردم عراق الدوری را به‌عنوان مردی با روحیه نظامی خشن می‌شناسند و شیعیان جنوب،‌ او را با شکنجه‌های وحشیانه و افراطی و کشتارهای وسیع به یاد می‌آورند.

در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991 میلادی، روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرد الدوری به کُردهای عراق هشدار داده که اگر بخواهند برای حکومت مرکزی دردسرساز شوند، خاطره حملات شیمیایی به حلبچه در سال 1988 و کشته شدن هزاران کُرد دوباره زنده خواهد شد.

سرکوب کُردها و اعدام شیعیان جنوب عراق

او خود در سرکوب و انتفاضه شعبانیه در سال 1991 که از سوی شیعیان و کردها سازماندهی شده بود، حضور فعال داشت و در طول جنگ عراق با ایران نیز عامل اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی و نیز فرایند تبعید و اعدام ساکنان شیعه جنوب بود.

الدوری در سال 1999 میلادی برای درمان بیماری سرطان خون عازم اتریش شد اما به‌ناچار به‌سرعت به بغداد بازگشت زیرا متوجه شد پلیس بین‌الملل در صدد است او را به‌علت ارتکاب جنایات جنگی و ضدبشری دستگیر کند.

بت صدام

روزنامه الشرق‌الاوسط درباره علت انتخاب وی به این دو منصب از سوی صدام می‌نویسد: هنگامی که از رئیس‌جمهور معدوم عراق پرسیده شد راز انتخاب عزت ابراهیم به این مناصب چیست، او با صدایی بلند و لحنی نیشدار جواب داد: «انتخابش کردم زیرا او یک بت است».

ستایش از داعش

وی حدود یک سال پیش در یک نوار صوتی گروه تکفیری داعش را ستود. او در این نوار ضبط‌شده 15دقیقه‌ای ضمن توصیف تروریست‌های داعش و القاعده به‌عنوان قهرمان از حملات و اشغالگری‌های این گروه تروریستی تقدیر کرد.

وی در این نوار گفت: مایه افتخار و مباهات است که به این گروه‌ها و رهبران آنها سلامی ویژه عرض کرده و مراتب دوستی و قدردانی خود را به آنان ابراز داریم.

گفته می‌شود عزت الدوری که در زمان حمله آمریکا به عراق معاون صدام بود، سرکرده گروه شورشی "جیش رجال الطریق النقشبندی" و یا همان "طریقت صوفیه نقشبندیه" است که از دیرباز به‌عنوان گروهی افراطی نظیر داعش شناخته می‌شد.

پس از دستگیری صدام حسین در دسامبر سال 2003، الدوری به مهمترین شخصیت حکومت سابق عراق در فهرست افراد تحت تعقیب ارتش آمریکا تبدیل شد.

ادعای انقلاب مردمی سوریه و تمجید از آن

در پی آغاز ناآرامی‌ها در سوریه الدوری که از نگاه‌ها پنهان شده بود، ناگهان مقابل دوربین نشسته و با خواندن بیانیه‌ای در حمایت از سلفی‌ها و وهابیون تندرو به جمهوری اسلامی ایران و شیعیان حمله و از آنچه آن را "انقلاب مردم سوریه" نامید، تمجید کرد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت