هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید در سیاست خارجی‌ آرمان ندارم/ نباید فقط به نظارت اکتفا کنیم

هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید در سیاست خارجی‌ آرمان ندارم/ نباید فقط به نظارت اکتفا کنیم

خبرگزاری تسنیم: کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: یکی از مشکلات مفاسد اقتصادی و اخلالهایی که در عرصه اقتصاد بوجود می‌آید، سلبی است و اینها را اگر بخواهیم حل کنیم، نباید فقط به شیوه های نظارتی اکتفا کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی در برنامه تلویزیونی پاسخ به 3 کارشناس که ساعت 18:10 از شبکه چهارم سیما پخش شد، در پاسخ به این سوال که برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم در منطقه خاورمیانه که ابعاد سیاست آن ابعاد فرامنطقه‌ای دارد، چه ظرفیت‌هایی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برای سیاست خارجی ما وجود دارد، گفت : سیاست خارجی هر کشوری اصول، اهداف، ارزش‌ها، حقوق و منافعی دارد؛ دستگاه سیاست‌خارجی و سایر دستگاه‌های کشوری که در کار سیاست‌خارجی هستند باید یک درک دقیقی از اینها داشته باشند.

وی با اشاره به وجود این اصول در هر کشوری، افزود: این را با مطالعه می‌گویم که در صحنه بین‌المللی نزدیک به دویست کشور وجود دارند. ما با کشورهای بسیار زیادی نقاط بسیار مشترک جدی داریم که ‌می‌تواند برای ما تولید فرصت کند. یکی از اشکالات در سیاست خارجی این بوده که وقتی بحث از سیاست خارجی شده، عده‌ای  نگاه ‌به سه- چهار کشور یا چند کشور معدود مثل غربی‌ها که اتفاقاً با ما بیشترین اختلافات را داشتند در اصول، اهداف و ارزش‌‌ها داشتند، نگاه می‌کنند. بر همین اساس از بسیاری از کشورها غافل می‌شدند و یا حداقل در اولویت قرار نمی‌دادند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اگر با این نگاه که نقاط مشترک بین کشورها می‌تواند تولید فرصت کند و این نقاط فرصت می‌تواند آن نقاط تعامل را ایجاد کند، نقاط فرصت‌مان در سیاست خارجی بیشتر از نقاط تهدید هست، اظهار داشت: اما باید این رویکرد جدی باشد، یعنی باید دستگاه سیاست خارجی ما و بخش‌های مربوط به سیاست‌خارجی در دستگاههای دیگر همچون وزارتخانه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی نگاهشان معطوف باشد به آن چند کشوری که اتفاقاً با ما تعامل بیشتری دارند؛ اگر این باشد یک ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد و فرصت‌های زیادی وجود دارد برای تعامل و همکاری و گسترش روابط در صحنه خارجی که منافع زیادی برای ما به دست می‌آورد.

جلیلی در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در زمانی که معاون اروپا -آمریکای وزارت خارجه بودم، همین نگاه را انجام دادیم و دیدیم در حوزه آمریکای لاتین با اینکه از ما خیلی دور هستند، اما با ما نگاههای بسیار مشترکی در سیاست خارجی دارند. به عنوان مثال در ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و اکوادور با ما بسیار نقاط مشترک داشتند؛ به لحاظ سیاسی چند بار اینها به جد از ما دفاع کردند. در شورای حکام، ونزوئلا به آن قطعنامه‌ای که می‌خواست علیه ما باشد رأی مخالف داد.

وی ادامه داد: همین بحث را در مسائل اقتصادی داریم. ما با ونزوئلا زمانی نزدیک به یازده میلیارد دلار قرارداد امضاکردیم که تا چهار پنج میلیارد دلار آن اجرایی شد و اکثرش هم صادرات ما بود؛ این موضوع برای ما تولید فرصت می‌کند. چرا ما این ظرفیت را نگاه نکنیم؟

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری به ذکر مثالی دیگر پرداخت و اظهار داشت: از چند کشور اروپایی واکسن به قیمت بین چهار تا پنج دلار وارد می‌کردیم که آنها فن‌آوری‌اش هم به ما نمی‌دادند اما کوبا در این بحث واکسن پیشرفت کرده بود و این واکسن را به قیمت زیر نیم دلار به ما فروختند. این درحالی بود که آن چند کشور اروپایی گاها برای ما بازی درمی‌آوردند. الان این ظرفیت در اطراف ما نیز هست و ما می‌توانیم الان با عراق و افغانستان صادراتمان را با توجه به نیازهایی که این دو کشور الان دارند، افزایش دهیم.

جلیلی در پاسخ به این سوال که مدل سیاست خارجی شما واقع‌گرایانه است یا آرمان‌گرایانه یا ترکیبی از این دو، تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید در سیاست خارجی‌ام آرمان ندارم، زیرا همه کشورها اهداف دارند که اهداف همان آرمان است. این اهداف را باید بر اساس تحولات محیطی و اقتضائات موجود محقق کنید؛ در خلاء‌ که اهداف محقق نمی شود، یعنی اگر می‌بینید کشوری با شما تقابل دارد و می ‌خواهد بر شما فشار بیاورد، اولویت را به آن کشوری می‌دهید که با شما این تنش را ندارد و از آن استفاده می‌کنید.

وی در پاسخ به این سوال که برای اصلاح ساختارهای اقتصادی آیا طرح تحول را ادامه خواهید داد؟ شما در برنامه‌هایتان یک طرح دوازده گام برای تحقق جهاد اقتصادی مطرح کردید آیا آن نسبتی با طرح تحول دارد یا خیر یا کار دیگری قرار است که در تحول ساختارهای اقتصادی انجام بشود؟ اظهار داشت: اصولا معتقدم اگر دولت بخواهد اهداف خودش را محقق کند که همان قوانین و رهنمودها هست، برنامه‌های پنج ساله و سند چشم‌انداز بیست ساله وجود دارد. اگر اینها بخواهد محقق بشود، اول از همه باید یک طرح تحول ساختاری و اداری در دستگاههای دولتی شکل بگیرد، زیرا علیرغم زحمات زیادی که کارمندان دولت می‌کشند، خود آنها نگران و گلایه‌مند هستند که‌ این میزانی که وقت می‌گذارند، نتیجه و آن کارآمدی لازم را ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری مشکل اصلی را متوجه سازو کار و ساختار اداری دانست و گفت: در بحث اقتصادی باید توجه کنیم که یکی از مشکلات به اصطلاح مثل مفاسد اقتصادی و اخلالهایی که در عرصه اقتصاد بوجود می‌آید، سلبی است. اینها را اگر بخواهیم حل کنیم، نباید فقط به شیوه های نظارتی اکتفا کنیم. یا اینکه مثلا دستگاههای اطلاعاتی و قضایی بروند یک مفسدی را بگیرند، بررسی و پیگیری کنند. اول از همه باید خود دولت مدعی این بحث باشد. راه این مساله هم این است که یک سازوکارهایی در ادارات و بخشهای اقتصادی و بخصوص بانک‌ها تعریف کنیم که اگر کسی خدایی نکرده خواست اخلالی یا فسادی انجام بدهد،امکانش را نداشته باشد.

" این تجربه‌ای است که خیلی از کشورهای دنیا هم دارند، یعنی مساله بعیدی نیست؛ پس یک بحث اساسی این است که خود دولت باید مدعی بشود، اما این هم کافی نیست. چون اینکه در یک دستگاه فساد اقتصادی انجام نشده است، کافی است. حالا باید کارآمدی‌اش در شکل حداکثری باشد و باز باید دولت یک سازوکارهایی داشته باشد که کارآمدی این دستگاه‌ها به حداکثر ممکن برسد تا نتیجه‌اش این شود که ارباب رجوع، کشاورز و صنعتگر، نگران نباشد که چگونه هفت خان رستم دستگاه دولتی را بگذراند، بلکه باید این احساس را داشته باشد که این دستگاه دولتی یک ملجا و مرجع و پشتیبانش است".

جلیلی با طرح این پرسش که چرا باید هفتاد هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته باشیم، گفت: این برای آن است که در سیستم بانکی دچار مشکل هستیم. باید با یک سازوکارهایی جلوی این را بگیرند. چرا ما باید معوقات مالیاتی و یک ناهمگونی در پرداخت مالیاتها داشته باشیم؟ میزان مالیاتی که کارگر و کارمند می‌دهد را مقایسه کنید با کسانی که دهها و بلکه صدها بلکه هزارها برابر آن درآمد دارند و اندازه آن هم مالیات نمی‌دهند. ما در دوازده گام حماسی که برای حماسه اقتصادی تعریف کردیم، یکی همین بحث است که باید یک شفافیت اقتصادی داشته باشیم، یعنی بانکهای اطلاعاتی باید به گونه‌ای شکل بگیرد و با هم اطلاعاتشان تقاطع داده بشود که مانع بسیاری از مفاسد باشد و همیشه نشان بدهد که وضعیت اقتصادی برای تصمیم‌گیریهای بهتر و سالم‌تر و دقیق‌تر ما چیست؟

وی با اشاره به جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درخصوص تصویب بانک‌های اطلاعاتی، تصریح کرد: الان شما می‌بینید فردی با اسم خودش و با اسم‌های دیگر دهها خانه می‌گیرد، دهها شرکت ثبت می‌کند و کارت بازرگانی به اسم یک پیر‌زن در یک روستا می‌گیرد و برایش جنس وارد می‌کند؛ اگر مجموعه اینها ساماندهی بشود و در یک بانک اطلاعاتی باز در کنار هم قرار بگیرد، بسیاری از این چیزها بدون اینکه شما بخواهید سازوکار اطلاعاتی داشته باشید، رو می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه در دوازده گام حماسی بنده اینگونه نیست که اول باید گام اول برداشته شود، گفت: اینها اکثر‌ا همزمان می‌تواند شروع بشود؛ اتفاقا ما زمان زیادی نداریم برای این بحثها. بنابراین باید جدی پای این کارها بیاییم و این کارها را انجام بدهیم. به عنوان مثال شفافیت اقتصادی و حمایت از تولید و حمایت از محصولات کشاورزی و همین پالایش دستگاههای اداری گامهایی است که تایید شده است.

به گفته جلیلی، برخی از این گام‌ها ممکن است در شش ماه انجام بشود و برخی در یک سال. مثلا آن بانکهای اطلاعاتی که موجب شفافیت مالی می‌شود، حداکثر ظرف شش ماه به پایان خودش می‌رسد و این بانکها شکل می‌گیرد و این تقاطع دنبال می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکردی که در سیاست خارجی‌تان دارید، فکر می‌کنید برای معرفی هرچه بهتر الگوی فرهنگی انقلاب اسلامی به دیگر کشورها چه برنامه‌هایی و راهکارهایی در دستور کار دولت‌تان قرار دارد؟ اظهار داشت: در سیاست‌خارجی، یکی از ظرفیتها و منابع قدرتمان همین محصولات فرهنگی ماست، یعنی قدرتی که امروز برای ما ایجاد شده است به خاطر زرادخانه‌های نظامی ما نیست، چون آنها که ده‌ها برابر ما زرادخانه دارند؛ این به خاطر پیام و آن نرم‌افزاری است که ما تبلیغش را کردیم و توانستیم با آن در قلوب ملتهای منطقه جا پیدا کنیم و آن ظرفیت ها را ایجاد کنیم.

"ما باید دو کار اصلی برای دولت آینده انجام دهیم؛ در این سی و چهار سال گذشته اگرچه کم کاری‌هایی بوده، اما بازهم تولیدات بسیار خوبی داشتیم؛ آقای محمود الزهار از رهبران حماس همراه با وزیر ارشاد دولت حماس ایران آمد. خود آقای محمود الزهار آدم هنری هم بود و سناریو و فیلمنامه می‌نوشت.در بحث کار هنری و فیلم و اینها که صحبت می‌کردم گفتم فیلم "بازمانده" مرحوم سیف الله داد که از کارهای بسیار ارزشمند است را شما دیدید؟ آنها اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند کدام فیلم؟ این در حالی بود که از تولید این فیلم نزدیک به بیست سال می‌گذرد. برای من قابل سوال بود که چطور بعد از بیست سال که ما یک فیلم خوب تولید کرده‌ایم، نتوانسته به مهمترین مخاطب خودش که فلسطینی‌ها باشد، برسد".

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری از توزیع خوب این محصولات و انتقال آن به مخاطبانش گفت و اظهار داشت:ما الان یک تجربه سی و چهار ساله داریم؛ بعد از بیداری اسلامی، بسیاری از کشورهای منطقه در مراجعه به ایران می‌گویند که محتاج تجارب ما هستند. این تجربه در شکل هنری یعنی خاطره، داستان، فیلم  و رمان از شخصیت‌های مثل شهید چمران، شهید شهریاری و شهید احمدی روشن.

جلیلی با بیان اینکه می‌توان در موضوعات اساسی که ما در انقلاب همچون 15 خرداد و دفاع مقدس داریم، فیلم ساخت، ادامه داد: اینها در دنیایی که مشتاق این آثار هستند، ظرفیت‌های ماست که هم پیام ما را می‌برد و هم پشتوانه قدرت ما و نفوذ ما می‌شود و حتی به لحاظ اقتصادی برای تولیدکنندگان می‌تواند یک مبنا برای صادرات فرهنگی باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در ادامه گفت‌و‌گوی سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با کارشناسان در شبکه چهار، وی در پاسخ به اولویتش در حوزه فرهنگ، گفت: باید صادرات محصولات فرهنگی یک بحث اساسی در دستور کار دولت قرار بگیرد، البته این فقط به وزارت ارشاد مرتبط نمی‌شود و تمام دستگاه‌های مربوطه باید در این قضیه فعال شوند، یعنی اگر می‌گوییم توزیع درست و حسابی، باید وزارت‌خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت ارشاد فعال شود.

وی با بیان اینکه همین مساله نیز در داخل کشور صادق است، افزود: متاسفانه در داخل کشور هم همین مشکل را داریم و بسیاری از محصولات خوب فرهنگی که تولید شده، توزیع مناسب ندارد؛ به عنوان مثال بعضی اوقات روبه‌روی دانشگاه تهران که برای خرید کتاب می‌روم، یک کتابی خیلی توجهم را جلب می‌کند؛ وقتی بررسی می‌کنم متوجه می‌شوم که کتاب هشت سال پیش چاپ شده است و من بعد از هشت سال آن هم اتفاقی با آن مواجه می‌شوم.

"این نشان می‌دهد ما در توزیع هم زیاد قوی نیستیم؛ این باید دوسویه باشد تا هم توزیع خوب شود و هم آن کسی که ظرفیتی را دارد آن را به خوبی شناسایی کنیم و باز دوباره توزیع آن را توزیع کنید تا این استعداد در همان محدوده باقی نماند. ما چقدر نویسنده‌های قوی، چقدر شاعر، فیلمنامه‌نویس و هنرمند داریم؟ این افراد باید پشتیبانی واقعی شوند، یعنی اگر لازم است وامی داده بشود، اگر لازم است بیمه‌ای بشوند، اگر لازم است حتی تامین شغلی لازم را داشته باشند زیرا اگر می‌خواهیم کار را جدی بگیریم، باید نگاه حرفه‌ای داشته باشیم؛ اگر کسی واقعاً شاعر خوبی است، باید تامین بشود و این یک ظرفیت برای کشور شود".

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر به عنوان رییس‌جمهوری از سوی مردم انتخاب شدید تا چه میزان از نیروهای انسانی مستعد و شایسته که از جناح شما نباشند، در کابینه‌تان استفاده کنید، گفت: در مناظرات یک عده می‌گفتند مثلاً اصولگراها که به قدرت رسیدند، اصلاح‌طلب‌ها را کنار گذاشتند و بالعکس؛ من یک بحث مطرح می‌کنم که آیا واقعاً نیروهای کارآمد متعهد معتقد و ارزشمندی که در عرصه‌های مختلف در کشور وجود دارند، منحصر هستند در کسانی که این در این دو قالب فعالیت می‌کنند؟

جلیلی ادامه داد: من این اعتقاد را ندارم و باورم این است که در شهرستان‌ها ظرفیت‌های بسیار خوب، ارزشمند و بسیار کارآمد است. این ظرفیت‌ها باید شناخته و استفاده شوند؛ ما نباید فقط بگوییم آیا شما از این جناح یا آن جناح هستد.

به گفته وی، اکثریت جامعه افراد دلسوز، معتقد به نظام و ولایت هستند ولی متاسفانه کنار گذاشته شدند؛ باید از اینها استفاده کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه  تعبیر تیم امروزه بیشتر باند شده که مثلاً یک کسی می‌آید یک افرادی را دارد، تصریح کرد: به نظر من کسی که در یک چنین مسئولیتی قرار می‌گیرد باید بنایش این باشد که هر نیرویی که بتواند بهتر از همه با تعهد و شایستگی وظیفه‌ای را انجام دهد، این کار را انجام دهد.

"برای برخی از دستگاه‌ها افرادی را می‌شناسم که واقعاً صالح و هم شایسته‌اند و اگر در کار قرار بگیرند، می‌توانند کار را جلو ببرند ولی الان نمی‌دانم این افراد به چه کسی رای می‌دهند. به نظر من باید از این افراد استفده شود ولو آنکه به یک برادر دیگری هم رأی بدهد".

جلیلی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای اجرای این اظهارات وجود دارد، اظهار داشت: دولت مقتدر، دولتی نیست که دستگاههای پلیسی امنیتی زیاد داشته باشد؛ دولتی مقتدر است که نیروهایی که در آن دور هم جمع می‌شوند با یک همدلی و با ارزش‌های مشترک کار کنند.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس هیچگاه دو فرمانده گردان با هم رقابت نمی‌کردند؛ کسی آن زمان نمی‌گفت گردان من جلو برود که گردان دیگر عقب بماند؛ حتی اگر آن گردان عقب می‌ماند گردان دیگر به آن کمک می‌کرد و دستش را می‌گرفت.

به گفته این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، وقتی کابینه‌ مقتدری خواهیم داشت که اعضای هیئت دولت اینگونه باشند، یعنی بنای هر وزارتخانه این باشد که نه تنها کار خودش را انجام دهد بلکه تا جایی که ممکن است موجب هم افزایی سایر دستگاهها شود؛ اگر این سازو کارها تعریف شود، دولت مقتدر و کارآمد و شایسته شکل خواهد گرفت.

جلیلی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی نیمی از جمعیت کشور مهاجر شده‌اند، برنامه شما در بحث آمایش سرزمین چیست؟ گفت: ظرفیت‌های بسیار بزرگی در کشورمان وجود دارد که منحصر به فرد است؛ ما می‌توانیم در بخش کشاورزی محصولات متنوعی را تولید کنیم و روستاها باید موتور حرکت، توسعه و پیشرفت کشور باشند.

وی با اشاره به سفرش به یکی از کشورهای اروپایی که یک چهلم ایران مساحت و بیش ازچند برابر صادرات نفتی و غیر نفتی کشورمان صادرات دارد،اظهار داشت: در این کشور که عمده صادراتش محصولات کشاورزی بود، روستاها تفاوتی با پایتخت نداشت. این مسئله محصول بها دادن به کشاورزی و روستا است. ما این ظرفیت‌ها را داریم و باید به سمت یک اشتغال مولد و پایدار در روستاها برویم، می‌توانیم بسیاری از صنایع کوچک را در روستاها مستقر کنیم به شرط این که از روستایی و تولیدش حمایت صورت گیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه بسیاری از صادرات کشورها به کشورمان در روستاها تولید می‌شود، تصریح کرد:  اگر تولید در روستاها افزایش یابد مهاجرت معکوس خواهد شد.

جلیلی در پاسخ به سوال درخصوص دیدگاهشدرباره فعالیت‌های هسته‌ای، تصریح کرد: ینکه دشمن با تمام توانش مانع تحقق انرژی هسته‌ای می‌شوند نشان از این دارد که انرژی هسته‌ای بحث ارزشمندی برای کشور است و می‌تواند یک ظرفیت و یک فرصت باشد. علاوه بر این انرژی هسته‌ای نیاز ما است و ما از سر لجبازی انرژی هسته‌ای را ادامه نمی‌دهیم.

وی به ماجرای نیاز کشور به سوخت 20 درصد اشاره کرد و افزود: در سوخت 20 درصد و ایزوتوپ‌های دارویی که برای 850 هزار نفر از بیمارانمان نیاز است، سال 88 گفتند که این سوخت 20 درصد را به ما نمی‌دهند. ما این داروها را با سوخت 20 درصد تولید کردیم. بنابراین پافشاری ما براساس نیازمان بود، البته به دلیل عمر 6 ساعته این محصول و مشکلات آن برای حمل و نقل نمی توانیم آن را وارد کنیم.

"نکته سوم اینکه انرژی هسته‌ای حق کشورمان است و حقوق حاکمیتی قابل اغماض نیست؛ اینکه ما بگوییم اروند رود مگر چقدر مساحت دارد که ما با صدام جنگیدیم و 500 هزار شهید و جانباز به‌خاطر آن دادیم؟ ملت ما به خاطر حق حاکمیتی خود، با قدرت از آن دفاع کرد، طوری که ما تنها از اروند دفاع نکردیم و آن عملی که انجام دادیم باعث این شد که 25 ساله آنها فهمیدند که دیگر چشم طمع به تهدید نظامی علیه خاک ما نداشته باشند. امروز در حق هسته‌ای نیز همین بحث است و آنها باید بفهمند که دیگر فقط بحث دفاع از حقوق هسته‌ای نیست بلکه همه حقوق ما مدنظر است و آنها نمی‌توانند حقوق ما را پایمال کنند و ایران در حق خودش جدی است و امروز اگر حق هسته‌ای را از دست بدهیم فردا حقوق دیگری را از ما مطالبه می‌کنند.

کاندیدای ریاست جمهوری به مذاکرات ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: روند گفت‌و گوها در مسیری که پیشرفته موفق بوده است؛ آنها یک زمانی به ما می‌گفتند که اصلاً نباید سانتریفیوژی داشته باشید، اما امروز هر تعداد سانترفیوژی که بخواهیم می‌توانیم تولید کنیم و با شتاب این مسیر را دنبال می‌کنیم و از این سانتریفیوژها برای زندگی‌مان در تولید برق، کشاورزی و موارد بسیاری استفاده می‌کنیم.

جلیلی با اشاره به ایجاد ظرفیت‌هایی که مانع طی مسیر زیاده‌خواهی دشمنان شد، افزود: اینکه بعضی‌ها می‌گویند گفت‌‌و‌گوهای 1+5 چه فایده‌ای دارد، این است که ما در سال 88 با آنها مذاکره می‌کردیم، آنها می‌گفتند حالا که شما به سوخت 20 درصد نیاز دارید، بایستی مطالبات ما را انجام دهید تا ما این سوخت را به شما بدهیم، اما امسال که سال 92 است آنها به ما می‌گویند که ما حاضریم برخی خواسته‌های شما را انجام دهیم تا شما این سوخت 20 درصد را ادامه ندهید. بنابراین همه چیز برعکس شده است.

وی با انتقاد از کسانی که می گویند در مذاکرات بیانیه می‌خوانیم و اعلام موضع می‌کنیم، تصریح کرد: آیا با اعلام موضع معادلات اینگونه می‌شود؟ اینکه در سال 88 بگویند اگر سوخت 20 درصد می‌خواهی باید خواسته‌های ما را برآورده کنی، امروز می‌گوید غنی‌سازی 20 درصد را ادامه نده تا حقوقت را بدهم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری جلیلی در پاسخ به این سوال که چگونه ما باید حرکت کنیم که هزینه‌ها را کاهش بدهیم، گفت: تهدیداتی موضوع هسته‌ای، چه بود؟ آنها می‌خواستند مانع پیشرفت ما بشوند؛ این هنر دیپلماسی نیست که اگر فشار سیاسی وارد شد، آن را به بخش فنی انتقال بدهد.

به گفته وی، نکته دیگر این است که آنها به لحاظ حقوقی می‌خواستند ایران را متهم به عدم پایبندی لازم بکنند، اما در این 5 سال یکی از کارهای اساسی که صورت گرفت این بود که به آژانس گفتیم شما هرآنچه سوال دارید، بگویید و ما آنها را برایتان برطرف می‌کنیم و آنها در مدالیته 6 سوال مطرح کردند و ما تمام سوالات را پاسخ دادیم و این عملاً آنها را خلع سلاح کرد. وقتی که خلع سلاح شدند،سراغ مدالیته رفتند که این تهدیدزدایی است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه وقتی آنها فهمیدند که موضوعی باقی نمانده، رفتند سراغ مسائل ادعایی، که  آنجا بحث کردیم؛ ما گفتیم مدالیته باید در چارچوب مشخص باشد؛ یکی از محورهایی که در پنج به علاوه یک تعریف کردیم همین بود؛گفتیم اگر شما می‌خواهید ما همکاری فراتر از آن همکاری با ان پی تی داشته باشیم باید ما به ازا برایش تعریف بشود؛ شما چه به ازائی می‌دهید در همکاری‌هایی که ما داریم؟ این می شود تهدیدزدایی و فرصت‌ها را گرفتن.

جلیلی با اشاره به تاکید آمریکا بر اجرای قطعنامه‌ها برای حضور در مذاکرات، اظهار داشت: پس از ژنو، آمریکا هم پای میز مذاکره آمد.

وی ادامه داد: از سال 87 تا الان، آنها یک قطعنامه علیه ما صادر کردند؛ در بیانیه تهران آنها را خلع سلاح کردیم. ما با آقای اردوغان و لولا نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور برزیل از 7 صبح تا 1 بامداد بیانیه تهران را نوشتیم و وقتی که بیانیه را سه کشور امضاء کردند مشاهده کردند که ایران با یک بلوک جدیدی از قدرت حاضر شده است؛ در بیانیه تهران ما مطالب غیر منطقی را حذف کردیم و تمام خواسته‌هایمان در آن بود. آیا این پیروزی نیست؟

به گفته مسئول پرونده هسته‌ای کشورمان، اینکه آنها به تحریم‌ها یک جانبه می‌پردازند به این دلیل است که در گفت‌و گوها نتوانستند موفق عمل کنند اما اینکه چرا تحریم یک جانبه را انجام می‌دهد این است که امریکا از روز اول علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است، وقتی که قطعه هواپیمای مسافربری و دارو را تحریم می‌کند، نشان می‌دهد که یک موضوعی که اینگونه دارد برای جمهوری اسلامی ایران ظرفیت ایجاد می‌کند اینگونه آن را دنبال می‌کنند.

جلیلی با اشاره تحریم های دارویی و قطعات هواپیما از جانب آمریکا، تصریح کرد: وقتی آنها دارو و قطعات هواپیما را تحریم می‌کنند طبیعی است که در مسائلی که برای ما در عرصه فنی‌، حقوقی و سیاسی ظرفیت ایجاد می‌کند تحریم اعمال کنند.

وی ادامه داد: اگر ما فقط در گفت‌و‌گوها اعلام مواضع می‌کردیم، می‌توانستند همان جا پاسخ ما را بدهند در حالی که در آلماتی گفتند باید به کشورهایمان برویم و بعد پاسخ دهیم. این مسئله مدیون شهدا و نه گفت‌و‌گو کننده ماست.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه پیروزی ما به خاطر  شهید شهریاری، دانشمند اهل نماز شب  بود که بدون آنکه یک ریال پول از جمهوری اسلامی بگیرد صفحات سوخت 20 درصد را به سرانجام رساند، اظهار داشت: بیشترین پیشرفت ما در جاهای اتفاق افتاده که بیشترین فشار را بر ما وارد کرده‌اند. به عنوان مثال با توجه به بیشترین پیشرفت ما در حوزه دفاعی، بیشترین فشار را در بحث هسته‌ای اعمال کردند که ما از نظر هسته‌ای قدرتمند شدیم.

جلیلی با این پرسش که چرا کشوری که نفت‌خیز است باید تهدید به تحریم بنزین شود؟ گفت: آقای میرکاظمی (وزیر نفت اسبق) با دیدگاه جهادی نگذاشت آن‌ها بتوانند ایران را از لحاظ سوخت تحریم کنند.در بحث کشاورزی هم به جای آن که 11 میلیارد واردات، اگر این مبلغ را به کشاورزان بدهیم، تولید کشور پاسخگو خواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه عملی ما بر اساس راهبرد صنعتی وزارت صنعت و معدن و مصوبات برنامه پنج ساله و مصوبات شورای عالی امنیت ملی است، تصریح کرد: باید برای اجرا آن مشابه سفرهای استانی، سفرهای وزارت خانه را آغاز کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به واردات کالا از کشورهای جنوبی خلیج فارس به ارزش حدود 14 میلیارد دلار گفت: این کشورها تولید کننده نیستند و صادرات مجدد انجام می‌دهند؛ ما اگر کالا را وارد می‌کنیم مستقیماً آن را به چابهار و سواحل خودمان وارد کنیم که برای این مطلب برخی زیرساخت ها لازم است، الان تنها برای اجرای آن اراده لازم است چرا که برخی منافعشان ایجاب می‌‌کند که این مطلب صورت نپذیرد.

جلیلی در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعیت سینمای کشور و راهکارهای رسیدن به سند مهندسی فرهنگی اظهار داشت: قدرت جمهوری اسلامی ایران بر پیام آن است؛ هر چه این پیام هنرمندانه‌تر ارائه شود، عمق و نفوذ بیشتری خواهد داشت؛ در این رساتا سینما بهترین ابزار برای تاثیرگذاری است، به عنوان مثال همین فیلم های تبلیغاتی از مصاحبه کاندیداها موثرتر است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon