فروش سیم‌کارت‌های جعلی شایع شد

فروش سیم‌کارت‌های جعلی شایع شد

خبرگزاری تسنیم: شیوه کلاهبرداری کهنه شده "خط اعتباری مشابه سیم‌کارت شما موجود است"، این روزها مجددا رایج شده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، فروش سیم‌کارت‌های موبایل به صورت تلفنی یکی از رایج‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری از مردم است که علی‌رغم بارها تذکر نسبت به امتناع از خرید چنین سیم‌کارت‌هایی، باز هم سر مردم کلاه گذاشته می‌شود.

ممکن است برای شما هم تماسی شکل گرفته باشد که در آن ترغیب به خرید سیم‌کارت مشابه خط دیگرتان شوید؛ به عبارتی دیگر شما یک خط موبایل در دست دارید که فرضا همراه اول است اما کسی که به شما زنگ می‌زند می‌گوید که همان خط‌تان را در شبکه ایرانسل هم دارد و با فلان قیمت می‌فروشد.

نکته جالب در این تماس‌ها این است که خود را نماینده فروش اپراتورها معرفی می‌کنند تا اعتماد مردم جلب و نهایتا منجر به خرید شود؛ با توجه به اینکه شماره تلفن افراد نیز نوعی احراز هویت تلقی می‌شود بنابراین کم نیستند کسانیکه ترجیح می‌دهند شماره خود را در شبکه تمامی اپراتورها داشته باشند و به نوعی خط خود را منحصر به فرد کنند.

فرد تماس گیرنده که خود را نماینده فروش اپراتوری خاص مطرح می‌کند آنقدر به حرف‌ها و آپشن‌های سیم‌کارت فروشی خود آب و تاب می‌دهد که گویی سیم‌کارت در دست وی تافته جدا بافته شبکه ارتباطی یک اپراتور بوده است.

بنابراین در همان ابتدای مکالمه متوجه می‌شویم که فرد تماس گیرنده شیاد و دروغ‌گویی بیش نیست زیرا در ایران نه امکان تماس تصویری با سیم‌کارت وجود دارد نه تعرفه شبکه اپراتورها برای سیم‌کارت‌ها مختلف است.

با توجه به اینکه بیشترین فروش تلفنی سیم‌کارت‌ها مربوط به سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل می‌شود، چندی پیش اپراتور دوم ارتباطی به تسنیم گفت: ما اصلا فروش تلفنی نداریم و کسانیکه در تماس‌های خود ادعای نمایندگی ما را می‌کنند، از طرف ما نیستند.

اپراتور دوم همچنین این را هم گفت که برای صحت ادعای کسانیکه می‌گویند نماینده هستند می‌توان به سایت ایرانسل قسمت توزیع و فروش و از آنجا به لیست نمایندگان مراجعه کرد.

با این حال باز هم بسیاری از مردم گول حرف‌های قشنگ و امکانات وجود نداشته یک سیم‌کارت را می‌خورند.

با توجه به اینکه فروش تلفنی سیم‌کارت‌ها با قیمتی بیشتر از نرخ رایج اپراتورها صورت می‌گیرد، اخیرا چندین بار پیش آمده که مردم سیم‌کارتی را با شماره‌های یکسان خط دیگرشان البته از اپراتوری دیگر خریداری کرده‌اند اما هنگام بازگشایی پاکت سیم‌کارت متوجه شده‌اند که یک شماره با خط خود اختلاف دارد و دیگر دست‌شان به جایی بند نبوده است.

فروشندگان تلفنی سیم‌کارت‌ها معمولا از طریق تلفن‌های ثابت تماس می‌گیرند اما بعد از انجام معامله از دسترس خارج می‌شوند و نمی‌توان به تلفن آنها زنگ زد. اغلب این فروشندگان حاضر نیستند در حالیکه خود را نماینده فروش یک اپراتور مطرح می‌کنند، جای خود را برای مراجعه حضوری به مردم بگویند و روال کار آنها به این شکل است که سفارش مشتری را پیک می‌کنند.

این نوع رفتار نیز حاکی از نوعی تقلب در فروش یا ریگی به کفش داشتن است.

اتفاق عجیب دیگری که ممکن است برخی مردم با آن مواجه شده باشند، این است که سیم‌کارت مشابه خود را تحویل می‌گیرند اما خطشان به هیچ عنوان فعال نمی‌شود و با مراجعه حضوری به دفتر امور مشترکان اپراتور مربوطه متوجه می‌شوند که سیم‌کارت فروخته شده قبلا استفاده و به دلیل تخلف مسدود شده است.

از دو سال گذشته نیز پلیس آگاهی برخورد با این شیوه کلاهبرداری را آغاز کرده و حتی در یکی از گزارشات خود عنوان کرد زن و مردی که با سوء استفاده از شماره تلفن‌های همراه کدهای یک و دو، با بهانه در اختیار قرار دادن شماره اعتباری مشابه از صاحبان این سیم‌کارت‌ها کلاهبرداری می‌کردند، دستگیر شدند.

پلیس در مصداقی از نحوه برخورد با این دست کلاهبرداری‌ها به فردی اشاره کرد که با مراجعه به کلانتری 122 نبرد به مأموران اعلام کرد: چند روز پیش خانمی در تماس تلفنی با شماره تلفن همراهم خود را نمایندگی یکی از اپراتورهای تلفن همراه اعتباری معرفی کرد و در اظهاراتش مدعی شد که سیم‌کارت اعتباری مشابه سیم‌کارت همراه اول مرا در اختیار دارد و این سیم‌کارت را به مبلغ 600 هزار ریال واگذار می‌کند؛ لذا ضمن موافقت بر سر قیمت فروش سیم‌کارت و پس از گذشت نزدیک به سه ساعت، یک پیک موتوری به درب منزل من مراجعه کرد و بسته پستی حاوی سیم‌کارت اعتباری مشابه با شماره من را تحویل داد و مبلغ 600 هزار ریال را دریافت کرد که پس از تحویل بسته متوجه شدم که از من کلاهبرداری شده است؛ حتی من مبلغی را هم تحت عنوان انعام به راننده پیک موتوری پرداخت کردم.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "کلاهبرداری" و به دستور شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ناحیه یک تهران، پرونده در اختیار پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

شاکی پس از حضور در پایگاه یکم پلیس آگاهی در خصوص نحوه اطلاع از کلاهبرداری به کارآگاهان گفت: پس از تحویل سیم‌کارت، بلافاصله اقدام به استفاده از آن کردم اما در کمال تعجب متوجه شدم که شماره تلفن اعتباری خریداری شده شماره‌ای کاملا متفاوت از شماره تلفن همراه خط 0912 بنده است؛ برای اطمینان به نمایندگی مجاز شرکت سیم‌کارت اعتباری مربوطه مراجعه کردم و در آنجا به من اعلام شد که شماره سیم‌کارت خریداری شده شماره‌ای غیر از شماره مندرج بر روی آن است و برچسب مربوط به شماره درج شده بر روی سیم‌کارت نیز جعلی بوده و ارزش واقعی این خط اعتباری تنها 22 هزار تومان است.

در همان تحقیقات اولیه کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی اطلاع پیدا کردند که این شیوه و شگرد کلاهبرداری به صورتی گسترده در خصوص تعداد زیادی از دارندگان خطوط تلفن همراه 0912 بویژه دارندگان کدهای یک، 2 و 3 انجام شده است اما غالب این افراد به علت پائین بودن مبلغ کلاهبرداری (نزدیک به 40 هزار تومان) از طرح شکایت خودداری کرده‌اند.

با آغاز تحقیقات جهت شناسایی و دستگیری متهمان پرونده، کارآگاهان موفق به شناسایی یک واحد تجاری در خیابان استاد معین شدند که متهمان با تأسیس دفتری در آن محل اقدامات خود را در آنجا انجام می‌دادند؛ پس از شناسایی محل،‌ بلافاصله مالک واحد تجاری شناسایی شد و پس از حضور در پایگاه یکم پلیس آگاهی اظهار داشت: ملک خود را به فردی به نام "رضا . هـ"  و به مدت یک سال اجاره داده بودم و ایشان به تازگی ملک را تخلیه کرده و به محل نامعلومی نقل مکان کرده است.

در ادامه رسیدگی به پرونده، کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ با انجام اقدامات پلیسی موفق به شناسایی محل دفتر فعلی رضا . هـ در خیابان جمهوری – خیابان باستان جنوبی شدند و در تحقیقات نامحسوس خود اطمینان یافتند که این شخص ( رضا . هـ ) کماکان به همان شیوه و شگرد ( جعل سیم‌کارت‌های اعتباری ) اقدام به فروش سیم‌کارت می‌کند؛ لذا بلافاصله هماهنگی‌های لازم قضایی انجام شد و دو متهم به نام‌های رضا . هـ ( 27 ساله ) و طاهره . ن ( 25 ساله ) دستگیر و در بازرسی از محل دفتر آنها نیز آلات و ادوات جعل برچسب‌های سیم‌کارت‌های اعتباری و همچنین تعداد قابل توجهی اوراق مربوط به فروش سیم‌کارت بدست آمد.

متهم "رضا . هـ" که اعتیاد بسیار شدیدی به مصرف موادمخدر صنعتی از نوع شیشه داشت، در همان تحقیقات اولیه به کلاهبرداری میلیونی از طریق فروش صدها سیم‌کارت و فعالیت در طول دو سال گذشته اعتراف کرد و در ادامه عنوان داشت: در ابتدای فعالیتم با کمک طاهره . ن و به صورت کاملاً تصادفی با شماره تلفن‌های رند خطوط 0912 بویژه کدهای یک، دو و سه تماس گرفتم و مدعی داشتن خط اعتباری نزدیک و کاملاً مشابه شماره‌های آنها می‌شدیم؛ پس از گرفتن سفارش خرید سیم‌کارت اعتباری مربوطه از سوی مالباختگان، شماره‌های مورد نظر را بر روی سیم‌کارت‌های اعتباری جعل و سیم‌کارت را از طریق پیک موتوری به نشانی آنها ارسال و مبلغ 60 هزار تومان را از طریق پیک موتوری دریافت می‌کردیم و هر بار نیز پس از چند ماه فعالیت در یک محل، محل دفتر را تغییر داده و دفتر جدیدی را اجاره می‌‌کردیم.

رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به تحصیل مال نامشروع میلیونی از سوی متهمان پرونده، با اعلام این خبر گفت: با توجه به گستردگی اقدامات متهمان ناشی از  عدم پیگیری و شکایت تعداد زیادی از مالباختگان ( به علت رقم پائین کلاهبرداری در هر مورد فروش سیم‌کارت جعلی )، از کلیه مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت طرح شکایات خود به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان نیاوران – سه راه یاسر مراجعه کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک