برخی در انتخابات شورای شهر لیست‌فروشی کردند/ می‌گویند "۵۰ میلیون بده یک خط بیا بالا"

برخی در انتخابات شورای شهر لیست‌فروشی کردند/ می‌گویند "50 میلیون بده یک خط بیا بالا"

خبرگزاری تسنیم: رئیس ستاد ائتلاف خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت گفت: اصطلاحاتی چون "یک خط بیا بالا ۵۰ میلیون بده!" در این انتخابات وجود دارد که فاجعه بزرگی برای کشور محسوب می‌شود و علت آن هم ضعف قانون انتخابات شوراهاست.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم پرویز سروری رئیس ستاد ائتلاف خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت در نشست خبری که در خبرگزاری‌ فارس انجام شد، با بیان اینکه نظرسنجی‌ها در مورد شورای شهر واقعی نیست، اظهار داشت: در این دوره احتمال رأی‌آوری افراد مشهور خیلی بیشتر است.

وی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری نظرسنجی نشان از مشارکت بالای 70 درصد را دارد، افزود: این در حالی است که خارج نشینان پس از رد صلاحیت هاشمی و مشایی مشارکت زیر 50 درصد را پیش‌بینی کرده بودند.

رئیس ستاد ائتلاف خدمتگزاران  آبادانی و پیشرفت ادامه داد: در این دوره شاهد مظلومیت انتخابات شورا‌های شهر هستیم، چرا که همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری شور و حال انتخابات شورای شهر را گرفته است. البته این همزمانی دارای نکات مثبت و منفی است.

سروری تصریح کرد: مجلس باید در این زمینه تجدید نظر کند، اما فکر می‌کنیم مشارکت بیشتری نسبت به انتخابات شورای شهر قبلی شاهد باشیم و این انتخابات شورای شهر پرمخاطب‌ترین انتخابات شورای شهر خواهد بود.

وی گفت: تلاش کردیم که فضای خدمتگزاری در شورای شهر رنگ سیاست به خود نگیرد و یکی از دغدغه‌های ما نیز همین موضوع بود. چرا که انتخابات ریاست جمهوری آثار خود را در لیست‌های شوراهای شهر نشان می‌دهد و به‌نوعی تقابل بین کاندیداهای ریاست جمهوری به فضای تقابلی بین کاندیداهای شورای شهر تبدیل شده است.

رئیس ستاد ائتلاف خدمتگزاران  آبادانی و پیشرفت ادامه داد: امیدواریم بعد از 24 خرداد کرکره رقابت‌های سیاسی در شورای شهر پایین بیفتد و با نگاه تخصص‌گرایانه به شورای شهر نگاه شود.

سروری اظهار داشت: در لیستی که خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت ارائه داده است، سعی کردیم سلایق مختلف اصولگرایی را در لیست بگنجانیم و نمایندگانی از سلایق مختلف اصولگرایی حضور داشته باشند چرا که به‌نوعی می‌خواهیم تمرین تعامل در عین تفاوت را داشته باشیم.

وی در پاسخ سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم که "آیا لیست ائتلاف شما مورد حمایت یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری است یا خیر؟"، گفت: پوستری که برای خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت منتشر شده پوستری است که از آن آقای ولایتی، جلیلی، حدادعادل و قالیباف حمایت کردند و از طرفی افرادی چون آقایان پناهیان، طائب و کوثری حمایت خود را از آن اعلام کردند یعنی به‌نوعی رقبایی که در عرصه ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند، در این لیست تعامل می‌کنند.

رئیس ستاد ائتلاف خدمتگزاران  آبادانی و پیشرفت افزود: خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت از این افراد نام برده و برای نمایش تعامل و وحدت در پوستر خود استفاده کرده است.

سروری در پاسخ به سؤال از نظرش درباره پول‌هایی که در زمینه حضور در یک لیست خرج می‌شود و از بین یک میلیون تا 50 میلیون تومان گزارش شده است، تصریح کرد: این موضوع نگرانی برای آینده سیاسی کشور ایجاد کرده است و این بداخلاقی هم اکنون خودش را به فضای سیاسی کشور تحمیل می‌کند. البته باید گفت لیست‌هایی که بسته می‌شود مخارجی هم دارند و همه افرادی که در لیست هستند، باید مشارکت داشته باشند. اما اتفاق موجود کاسب‌کارانه برخورد کردن است و برخی‌ها لیست می‌نویسند که پول دربیاورند.

وی تصریح کرد: متأسفانه اصطلاحاتی چون "یک خط بیا بالا 50 میلیون بده!" در این انتخابات وجود دارد که فاجعه بزرگی برای کشور محسوب می‌شود و علت آن هم ضعف قانون انتخابات شوراهاست که نگرانیم به فضای انتخابات مجلس هم کشیده شود.

رئیس ستاد ائتلاف خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت ادامه داد: افرادی که تمکین می‌کنند و پول می‌دهند، احتمال زیادی دارد که در فضای شهر به اشکال دیگر این اخلاق را بروز دهند. البته معتقدم برخی گروه‌های ارزشی زیر بار این اتفاق نرفتند، اما متأسفم که می‌گویند وجه قالب، نوع کاسب‌کارانه است و نباید ساده‌انگارانه از کنار آن رد شد، بلکه باید با صدای بلند آن را عنوان کرد تا دستگاه‌های نظارتی را حساس کرد.

سروری تصریح کرد: اگر جلوی این پدیده زشت گرفته نشود، چشم‌انداز بسیار بدی برای انتخابات آینده می‌بینم که متأسفانه با آن برخورد نشد و امروز شاهد این‌گونه برخوردها هستیم. لذا مجلس باید قانون منضبط و منظمی برای جلوگیری از این اتفاق تصویب کند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر این بود که برخی لیست‌های غیرمشهور افراد مشهور را بدون اطلاع وارد لیست خود می‌کردند که این هم ضعف قانون است و هیئت نظارت تا قانون اصلاح نشود نمی‌تواند کاری انجام دهد.

رئیس ستاد ائتلاف خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت درباره هزینه بالای برخی از کاندیداهای شورای شهر در زمینه تبلیغات نیز خاطرنشان کرد: ابتدا باید بگوییم که در تبلیغات ریاست جمهوری فضای سالم تبلیغاتی را شاهد بودیم و این نشان می‌دهد که مردم به بصیرت رسیده‌اند، اما در انتخابات شورای شهر که حدود 1600 نفر در تهران حضور دارند و رسانه ملی هم نمی‌تواند برای تبلیغات آنها کاری انجام دهد لذا آنها برای معرفی خود باید دست به اقدامات تبلیغاتی شخصی بزنند.

سروری ادامه داد: اما متأسفانه شاهد هزینه‌های بسیار بالایی هستیم که خیلی طبیعی نیست و برخی نامزدهای شورای شهر هزینه‌های غیرقابل باوری را می‌کنند که احتمالاً به اسپانسری متصل است.

وی تصریح کرد: متأسفانه احزاب کارآمد در کشور کم وجود دارد و در این حالت است که شبکه‌های غیررسمی صاحب ثروت و قدرت وارد کار می‌شوند و زمینه‌های وامدار کردن افراد را ایجاد می‌کنند. البته همه هم این‌گونه نیستند.

رئیس ستاد ائتلاف خدمتگزاران  آبادانی و پیشرفت در خصوص مدیریت یک‌پارچه شهری نیز یادآور شد: ام‌المعضلات کلان‌شهرهای کشور به‌ویژه تهران جزیره‌ای بودن نهادهای اجرایی است و علت اساسی که نتوانسته‌ایم به مدیریت واحد شهری برسیم تنش‌های سیاسی بین دولت و شهرداری است. یعنی از زمانی که شورای شهر شکل گرفته یک مشکل اساسی بین دولت و شهرداری وجود دارد که هرکدام دیگری را رقیب خود می‌دانند و تا این اصلاح نشود و تنش سیاسی از مدیریت شهری برداشته نشود مدیریت واحد شهری شکل نمی‌گیرد.

سروری گفت: ما در برنامه چهارم و پنجم توسعه پیش‌بینی‌هایی کرده بودیم، اما محقق نشد و امیدوارم در شورای شهر چهارم این موضوع مدیریت شود.

وی تصریح کرد: ادامه روند موجود برای شهر تهران پرهزینه است و سرعت خدمات‌رسانی را کاهش می‌دهد که یکی از راه‌حل‌های موجود حضور شهردار در هیئت دولت است که البته این موضوع ناظر به نیاز دولت است تا نیاز شهرداری.

رئیس ستاد ائتلاف خدمتگزاران  آبادانی و پیشرفت گفت: این‌گونه نیست که شهرداری نیازی به حضور دولت داشته باشد، بلکه از نظر من این موضوع به‌عکس است. از طرفی وقتی شهردار در دولت حاضر می‌شود ارتباط‌ها بیشتر می‌شود و کاهش تنش‌ها را شاهد خواهیم بود.

سروری در پایان گفت: شورای شهر دوم و سوم به‌خصوص در شورای شهر سوم که افراد سرشناسی از اصلاح‌طلبان هم حضور داشتند با هم همکاری کردند و معتقدم که می‌شود نگاه سیاسی را از شورای شهر حذف کرد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon