موزه فرش استان گلستان راه‌اندازی شود


موزه فرش استان گلستان راه‌اندازی شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: استان گلستان با دارا بودن موزه فرش می‌تواند توانمندی‌های خود را در این زمینه نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حمید کارگر ظهر امروز در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن گلستان در سازمان جهانی مالکیت معنوی(ویپو) اظهار داشت: وقتی داشته فرهنگی یا تاریخی ما را سرقت می‌کنند آه و ناله سر می‌دهیم اما وقتی خومان برای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی خود گام بر می‌داریم ارزش آن را نمی‌دانیم.

وی افزود: تاکنون 40 منطقه جغرافیایی فرش ایران به ثبت ملی رسیده و در سال 93 نیز 10 منطقه به ثبت جهانی رسید که گلستان نیز یکی از این مناطق است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به ثبت جهانی 5 منطقه فرش در سال 92 تصریح کرد: در شرایطی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم که شاه بیت آن فرش دستباف است و یکی از حربه‌هایی که دشمن سعی می‌کند در آن مخربانه عمل کند حوزه‌ای است که در آن دانش بومی نداشته باشیم اما حوزه فرش دستباف حوزه‌ای است که در همه جای کشور، عشایر و روستاها دانش بومی آن را داریم.

به گفته وی، در همه مناطق کشور دانش و مهارت فنی قالیبافی وجود دارد و دشمن جایی می‌تواند آسیب برساند که در مواد اولیه وابسته به خارج باشیم اما همه مواد اولیه فرش در کشور تولید می‌شود.

کارگر تاکید کرد: در حوزه فرش با حداقل سرمایه ایجاد شغل می‌شود که در همه فصول سال به عنوان شغل مکمل و در فصولی که کشاورزی و دامداری کمرنگ می‌شود به عنوان شغل نجات بخش از آن یاد می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: مرکز ملی فرش ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت به تنهایی متولی حوزه فرش نیستند و فرش دستباف را می‌توان فرهنگ، هنر، تاریخ و سرشار از پیامدهای اجتماعی دانست که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان فنی و حرفه‌ای، صداوسیما، گمرک، بانک‌ها و دیگر مراکز نمی‌توانند به فرش دستباف بی‌اعتنا باشند.

کارگر اظهار کرد: بسیاری از نهادها باید درگیر این اتفاق باشند و فرش را رو به پیشرفت و تعالی ببرند و در استان گلستان نیز انتظارات ما حمایت، همراهی و هم‌افزایی است که از سوی استانداری اتفاق بیفتد.

وی افزود: ایجاد و تشکیل خانه فرش حمایت داخلی در استان گلستان را می‌طلبد و خانه ملی فرش و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتبارات محدودی که دارند را در استانی تزریق می‌کنند که حمایت استانی داشته باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: به عنوان متولی فرش دستباف از حوزه‌های مختلف آموزش، تولید و صادرات فرش  حمایت می‌کنیم و انتظار داریم که استان نیز منابعی را در اختیار بگذارد.

انتهای پیام/ ب

اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon