افغانستان و مسائل امنیتی منطقه؛ محور مذاکرات ظریف و مقامات هندی در دهلی‌نو

افغانستان و مسائل امنیتی منطقه؛ محور مذاکرات ظریف و مقامات هندی در دهلی‌نو

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های هندی گزارش دادند که افغانستان و مسائل امنیتی منطقه محور گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه کشورمان و مقامات دهلی‌نو، در جریان سفر ۳ روزه «محمد جواد ظریف» به هند خواهد بود.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، تهران و دهلی‌نو در جریان سفر هفته آینده «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان، تلاش خواهند کرد تا همکاری‌های سال 1990 میلادی خود در مورد افغانستان را از سر گیرند.

سفر 3 روزه جواد ظریف به هند در حالی از 23 مرداد قرار است آغاز شود که پس از توافق هسته‌ای ایران، مقامات عالی‌رتبه دهلی‌نو با هدف از سرگیری همکاری‌های تجاری، اقتصادی و ترانزیتی با کشورهای غرب آسیا به تهران سفر کرده بودند.

به گزارش رسانه هندی «دِ تلگراف ایندیا»، اوضاع امنیتی منطقه‌ و ظهور داعش محور اصلی گفت‌وگوهای وزیر امور خارجع کشورمان و مقامات هند است.

یکی از استادان دانشگاه «جواهر لعل نهرو» در هند معتقد است که ایجاد روابط اقتصادی، امنیتی و دوجانبه با ایران برای کشورش مهم می‌باشد و سفر وزیر امور خارجه ایران به دهلی‌نو فرصت خوبی برای تحکیم روابط دوجانبه تهران و دهلی‌نو محسوب می‌شود.

«نیتین گادکاری» وزیر حمل و نقل، کشتیرانی و بزرگراه های هند، در سفر ماه آوریل خود به کشورمان تفاهمنامه توسعه بندر چابهار را به امضا رساند.

همچنین هند تمایل دارد تا در راهروی بین‌المللی شمال به جنوب شرکت کند. این راهرو یک مسیر تجاری می‌باشد که بندر عباس را  از طریق آسیای مرکزی به روسیه متصل می‌کند که با پیوستن هند به این راهرو کانتینرهای این کشور قادر خواهند بود تا به این بنادر دسترسی داشته باشند.

علاوه‌براین تیمی متشکل از مقامات وزارت صنایع پتروشیمی هند در ماه آینده به تهران سفر خواهند کرد تا در مورد «برنامه مشترک همکاری» در بندر چابهار با ارزش تقریبی 800 میلیون دلار گفت‌وگو کنند.

«آجیت دوال» مشاور امنیت ملی و «اس جی شنکر» معاون وزیر امور خارجه هند، چندی قبل به تهران سفر کرده بودند و با مقامات کشورمان در مورد مسائل امنیتی و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کرده بودند.

هند در ماه جولای، روزانه حدود 215400 بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد که نسبت به ماه ژوئن، 24 درصد کاهش داشت.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان