استاندار اصفهان از پیگیری‌ها برای دستگیری اسیدپاش و شناسایی ۲ مظنون می‌گوید


استاندار اصفهان از پیگیری‌ها برای دستگیری اسیدپاش و شناسایی 2 مظنون می‌گوید

خبرگزاری تسنیم: رسول زرگرپور به‌عنوان استاندار اصفهان عنوان می‌کند که پیگیری‌های مجموعه مدیریت استان برای دستگیری اسیدپاش به‌حدی است که شاید نتوان این حجم از پیگیری‌ها را بر زبان آورد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، رسول زرگرپور بعد از هفته‌ها کش و قوس، سرانجام روز یکشنبه 31 شهریور سال 92، به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد.

وی پیش از این مسئول ستاد جهاد سازندگی شهرستان سمیرم اصفهان، مسئول کمیته عمران جهاد سازندگی استان اصفهان، مسئول جهاد سازندگی استان اصفهان، معاون برنامه ریزی وزارت جهاد سازندگی، معاون امور عمرانی وزارت کشور، قائم مقام شورای اسلامی شهر تهران، رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه کشور، رئیس شورای عالی حمل و نقل و ترافیک کشور بود.

زرگرپور همچنین سابقه معاونت امور آب وزارت نیرو، ریاست کمیته ملی سدهای بزرگ کشور، ریاست کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران، مشاوری وزیر نیرو و عضو هیات مدیره شرکت مدیریت پژوهش‌های نیروگاهی ایران را در کارنامه خود داشت.

عضویت در شورای پول و اعتبار، عضویت در شورایعالی بانکها، عضویت در ستاد طرحهای مهم انقلاب، عضویت در ستاد بسیج اقتصادی، عضویت در کمیسیون شورای اقتصاد، عضویت در شورای عالی ترابری کشور، عضویت در شورای برنامه ریزی مسکن و شهرسازی در برنامه دوم توسعه و عضویت در شورای عالی اقیانوس شناسی نیز از جمله مسئولیت‌های استاندار اصفهان به شمار می‌رفت.

وی که در ششمین دهه زندگی خود راهی اصفهان شده بود، به شهر خود بازگشت تا بسیاری از مشکلات این استان پهناور که تا پیش از آن به کلاف سردرگمی تبدیل شده بود را برطرف کند. بسیاری در بدو حضور او به استان اصفهان، از کار دشوار استاندار اصفهان در این استان سخن گفتند، موضوعی که خود زرگرپور نیز بر آن صحه می‌گذارد و در بخشی از صحبت‌های خود با تسنیم می‌گوید که "وقتی تصمیمم برای قبول این مسئولیت را اعلام کردند، بسیاری گفتند که شما متوجه نیستید به کجا می‌روید"!

زرگرپور در دو سال گذشته نیز اتفاقات بسیاری را برای استان اصفهان رقم زده و فارغ از مسئله آب که یکی از مهم‌ترین موضوعات دوران مدیریتی وی بر استان اصفهان به شمار می‌رفت، در حوزه‌های دیگر استان اقدامات خوبی را به نام خود ثبت کرده که امروز همه درباره تلاش‌های صورت گرفته در این باره اتفاق نظر دارند.

البته انتقادات مختلفی نیز به استاندار اصفهان مطرح می‌شود که او همواره حاضر است درباره این انتقادات صحبت کند و در واقع زرگرپور، دانستن را حق مردم می‌داند و به گفته خودش، تلاش می‌کند هر ماه یک نشست خبری با خبرنگاران برگزار کند.

مهمترین محورهای صحبت‌های رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در بخش چهارم و پایانی این گفت‌وگو از این قرار است:

  • نگاه دنیا در یوم‌الله 22 بهمن به میدان نقش‌جهان اصفهان و آزادی تهران است.
  • قهرمانی دو تیم اصفهانی در مسابقات، نشانه نتیجه‌بخش بودن برنامه‌ها بود.
  • باید بگویم دولت من را انتخاب نکرد تا مشکل آب اصفهان را برطرف کنم، بلکه من به اصفهان آمدم تا مشکل سیاست را برطرف کنم.
  • تالاب گاوخونی برای منطقه ما برکات بسیار زیادی دارد، در ارتباط با ایجاد یک تعادل زیست محیطی و اکولوژیکی که در منطقه به وجود می‌آورد برای ما اهمیت دارد.
  • احیای حوضه آبریز زاینده‌رود بدون احیای تالاب گاوخونی معنا و مفهومی ندارد و یک کار ابتر است زیرا آن هدف را پیگیری می‌کنیم باید برای تالاب هم فکری شود.
  • ما باید چاه‌های غیرمجاز را در درجه نخست در بستر و حریم رودخانه و در بقیه نقاط را متوقف کنیم و باز هم برداشت‌های مازاد بر مجاز را نیز با نصب کنتورها متوقف کنیم.
  • پروژه‌هائی مانند مصلی و ورزشگاه نقش جهان را می‌توان در 2 فاز اجرا و به بهره‌برداری رساند.
  • ما نمی‌خواهیم مصلی را ناقص افتتاح کنیم بلکه می‌خواهیم آن قسمت‌هائی از مصلی را که قابل بهره‌برداری است و مردم می‌توانند در یک شرایط مناسب‌تری به عبادت بپردازند، این شرایط را برای مردم فراهم کنیم.
  • در شهریور ماه 5 رام و 25 واگن وارد ‌اصفهان‌ می‌شوند.
  • باید بگویم در بحث مترو بیش از اینکه مشکل منابع مالی باشد، مشکل مدیریتی است زیرا نباید مدیریت مترو آن‌قدر وقت خود را صرف تضاد با میراث فرهنگی می‌کرد.
  • شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در ابتدا مشکل حقوقی داشت زیرا 60 درصد از سهام آن در اختیار بازنشستگان استانداری و جاهای دیگر بود.
  • کارخانه ریسباف اصفهان موقعیت بسیار خوبی دارد و دارای سالن‌هائی است که جزو میراث ثبت شده استان به شمار می‌رود و پس از موافقت با مالک، این کارخانه در اختیار موزه بزرگ اصفهان قرار می‌گیرد.
  • امسال فاز نخست موزه دفاع مقدس اصفهان به افتتاح می‌شود زیرا این پروژه هم از مدت‌ها قبل بر زمین مانده و با مشکلاتی مواجه است.
  • من در شروع کار، 2 نفر را به عنوان معاون سیاسی معرفی کردم زیرا منش اعتدالی مد نظر من سبب می‌شد که نتوانم از نیروهای سیاسی صرف در این زمینه استفاده کنم. آن زمان می‌خواستم آدم‌هائی در این سمت باشند که با منش این دولت و با روش اعتدالی این دولت هماهنگ باشند.
  • در واقع من در این مدت هم معاون سیاسی بودم و هم استاندار و دلیل این بود که من مقداری از مسائل مختلف نگران بودم.
  • نکته جالب اینکه بسیاری از جریان‌های سیاسی اصفهان تا زمانی که حکم آقای عقدائی زده شده بود در جریان نبودند که گزینه جدید معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان چه کسی است.
  • روز اولی که به اصفهان آمدم، به شوخی گفتم که "من با یک دوچرخه می‌آیم و با یک دوچرخه هم می‌روم و دوچرخه من هم ترک ندارد".
  • امیدوارم روزی بتوان گفت که نیروهای امنیتی و انتظامی چه حجم وسیعی از کارها را برای شناسائی ‌فرد اسیدپاش انجام دادند و اگر این اتفاق صورت گیرد، شاید مردم حجم عظیم پیگیری‌ها برای دستگیری وی را باور نکنند.

استاندار اصفهان در یکی از روزهای تابستانی سال 94، میهمان خبرنگاران تسنیم بود که مشروح این گفت‌وگوی 3 ساعته را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: رسول زرگرپور از ابتدای حضورش در اصفهان بر این نکته تأکید داشته که این استان، مدت‌هاست از جایگاهش دور افتاده است. اعتقاد شما در این زمینه هنوز هم همان است؟

رسول زرگرپور: من باوردارم که استان اصفهان استان تراز اول کشور است و اگر اکنون در این جایگاه قرار نگرفته، به دلیل ظلمی است که به آن شده است. اعتقاد من این است که استان ما تمام شرایط و ظرفیت‌ها را برای اینکه استان تراز نخست کشور باشد، دارد زیرا 2 دهه قبل این تراز اولی را داشته است. اصفهان با سبقه 5 هزار ساله و فرهنگ غنی ، بلوغ سیاسی سیاسی اجتماعی بالای این استان بر می‌گردد و دنیائی از ظرفیت‌ها و مزیت‌ها در آن وجود دارد.

تسنیم: البته همین موضوعات سبب شده که اصفهان لفظ برخوردار را به خود اختصاص دهد، کلمه‌ای که مردم اصفهان از آن چندان راضی نیستند.

زرگرپور: گاهی اوقات دوستان از عنوان کردن لفظ "برخوردار" به اصفهان ناراحت هستند زیرا بر این اعتقاد هستند که ما مشکل داریم اما باید بگویم که اصفهان استانی برخوردار به شمار می‌رود که به هیچ یک از حقوق خود نرسیده است.

بیشترین غم و غصه من این است که چرا اصفهان از این تراز اول بودن خودش فاصله گرفته است و باید چه طرح و برنامه و نقشه‌ راهی باید داشت که به تراز اولی در کشور برسد. این فقط دیدگاه ما نیست وقتی که وزیر اوکراین به اصفهان می‌آید و من او سئوال می‌کنم که چرا شما اول به جای تهران به اصفهان آمدید، می‌گوید به دلیل اینکه اصفهان قلب تپنده ایران است و می‌گویند اگر می‌خواهیم بفهمیم که در ایران چه خبر است باید دید اصفهان چه خبر است.

نگاه دنیا در یوم‌الله 22 بهمن به میدان نقش‌جهان اصفهان و آزادی تهران است

یادم می‌آید روزی مدیرکل سابق صدا و سیمای اصفهان به من گفت زمانی که یوم‌الله 22 بهمن می‌شود، رسانه‌های دنیا و شبکه‌های خارجی تنها دو جا را نشان می‌دهد که این 2 مکان میزان‌الحراره است که یکی میدان آزادی تهران و دیگری میدان امام اصفهان است. به همین دلیل وقتی رئیس‌جمهور به اصفهان می‌آید بیشتر از جاهای دیگر برایش اهمیت دارد که در اصفهان چه استقبال و برخوردی می‌کنند و وقتی می‌بیند آن حماسه خلق می‌شود، با دلی گرم از اصفهان خارج می‌شود.

قهرمانی دو تیم اصفهانی در مسابقات، نشانه نتیجه‌بخش بودن برنامه‌ها بود

امسال وقتی که 2 تیم فوتبال اصفهانی قهرمان شدند، به دوستان گفتم که در ورزش در حال گذر به سمت پیشرفت هستیم و این موضوع نشان می‌دهد که برنامه‌ها جواب داده است. با این حال در همین ورزش 2 سال قبل تمام اخبار روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در ورزش، دعواهای افراد بود.

شرایط ورزش اصفهان به حدی بود که برای نخستین بار در جلسه معارفه مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفتم که من به جامعه ورزش اخطار می‌دهم تا دست از حاشیه‌سازی بردارند. نمی‌گویم که در حال حاضر این اتفاق افتاده ولی حداقل می‌توان گفت آرامش و امنیت فراهم شده در ورزش سبب شده که 2 تیم اصفهانی موفق شوند.

تسنیم: برخی می‌گویند اصفهان ستیزی زیادی در سطح کشور وجود دارد و به همین دلیل است که استان ما به جایگاه اصلی خود نمی‌رسد.

زرگرپور: ببینید، اگر ما هدفگذاری اصلی داشته باشیم که استان اصفهان در 2 دهه گذشته حداقل نتوانسته تراز اولی خود را حفظ کند، اکنون آنچه اهمیت دارد رسیدن اصفهان به جایگاه اصلی است. باید بگویم در این مبحث بحث اصفهان هراسی و اصفهان‌ستیزی را قبول نداریم زیرا من خودم سال‌ها در تهران حضور داشتم و دیدگاه من این است که اصلا این حرف‌ها وجود ندارد.

به اعتقاد من ما به عنوان یک استان سیاسی و سیاسی‌ترین استان کشور، رقابت‌های سیاسی جای خود را به تنازعات سیاسی داده است و تنازعات سیاسی بستر توسعه را از استان گرفته و تا زمانی که ما این تنازعات سیاسی را به رقابت تبدیل نکنیم، این وضعیت درست نمی‌شود.

آنچه اصفهان را در گردونه رقابت‌ها در بحث تراز اول بودن عقب انداخته، بحث اصفهان ستیزی و عقب افتادن بودجه و این گونه حرف‌ها نیست، بلکه برمی‌گردد به آن عاملی که بستر توسعه را از اصفهان گرفته و آن عامل عبارت است از رقابت‌های سیاسی به نزاع‌های سیاسی تبدیل شده است و به جای اینکه مکمل باشد، شکاف ایجاد می‌کند.

بخش عمده مسائل استان اصفهان استانی نیست بلکه ملی است

بسیاری از موضوعات ما در اصفهان ملی است و اصلا استانی نیست، صنعت، گردشگری، کشاورزی و حمل و نقل استان ملی است  به همین دلیل هم خیلی از مشکلات ما ملی است و رسانه ملی می‌توان این معضلات و چالش‌ها را که شأمن ملی دارند را در سطح ملی مطرح کنیم وقتی ما نمی‌توانیم آنها را در سطح ملی مطرح کنیم در سطح استان مطرح شود.

باید بگویم که مردم به دولت امید دارند و باید در رسانه‌ها سعی شود که مسئولان را کمک کنند که امید برقرار باشد و مسئولان نیز این امید را تقویت کنند. مردم هم قدرشناس هستند و می‌فهمند که چه کسی دارد کار انجام می‌دهد، چه کسی سیاسی بازی می‌کند، چه کسی مشکلاتشان را رفع می‌کند، وقتی این موضوع را می‌فهمند در حل مشکلات و مسائل مشارکت و کمک می‌کنند.

تسنیم: اجازه دهید از موضوعی صحبت کنیم که در روزهای نخستین حضور شما در استان اصفهان بارها بر سر زبان‌ها افتاد. وقتی نام شما به عنوان استاندار اصفهان مطرح شد، بسیاری می‌گفتند که رسول زرگرپور به این دلیل راهی اصفهان شده تا با توجه به تجربه او در زمینه معاونت امور آب وزارت نیرو و تجربه‌های دیگر، به وضعیت استان اصفهان در موضوع آب سر و سامان بدهد. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد شما هرگز آن را قبول ندارید!

رسول زرگرپور: باید بگویم دولت من را انتخاب نکرد تا مشکل آب اصفهان را برطرف کنم، بلکه من به اصفهان آمدم تا مشکل سیاست را برطرف کنم. بهتر است این طور بگویم که به هرحال کاندیدهای معرفی شده از سوی جناح‌های مختلف و افراد ذی‌نفوذ برای استانداری اصفهان مطرح بودند اما آنها در تهران به جمع‌بندی خاصی در این زمینه نرسیدند بنابراین قرار بر این شد کسی انتخاب شود که یک اجماعی بر روی آن باشد.

قبل از آن هم به من نگفتند که شما قرار است مسئله آب را حل کنید، بلکه در قضیه انتخاب استاندار، این طور بود که جناح راست برای خود کاندید خود را داشت و جناح چپ برای خود کاندید خود را داشت نمایندگان کاندیدهای خودشان را داشتند و امام جمعه محترم کاندیدای خودشان را داشتند.

در آن دوران تشکل‌های مختلف اقداماتی می‌کردند و البته من چون اصالتاً اصفهانی بودم، دورادور این موضوعات را دنبال می‌کردم، زیرا تا زمان مورد نیاز هم هیچ علاقه‌ای هم به این کار نداشتم اما نیاز به این موضوع احساس شد، وزارت کشور هم درخواست خود را مطرح کرده و فشار خود را شروع کرد.

ابتدا نمی‌خواستم استاندار اصفهان شوم

آنها می‌خواستند استانداری به اصفهان بیاید که روی او اجماعی وجود داشته باشد اما با توجه به اینکه من از 4 سال قبل بازنشسته شده بودم و در دانشگاه دفاع ملی دکترا تدریس می‌کردم، قرار نبود که یک موضوع را بعد از 16 سال تکرار کنم.  16 سال قبل وقتی دوره دوم مسئولیت آقای نوری در وزارت کشور بود، ایشان اصرار داشتند تا اصفهان بیایم اما معتقد بودم که یک نیروی اجرائی هستم و نیروی سیاسی نیستم که بخواهم وارد این مقوله شوم.

وقتی که شرایط مشخص شده و معلوم شد که این مسئله شاید تنها راه ممکن است، استخاره کردم و نتیجه آن خیلی خوب آمد. اما با این حال وقتی که نتیجه را اعلام کردم، همه تعجب کردند و بعضی می‌گفتند شما خیلی متوجه نیستید که کجا می‌روید!

ماجرای شرط زرگرپور برای تصدی پست استانداری اصفهان

تسنیم: اما بدون شک تخصص شما در اینکه همه گروه‌ها روی این موضوع اجماع پیدا کردند، تأثیرگذار بود، درست است؟

زرگرپور: اساسا در ابتدا بحث آب مطرح نبود اما وقتی من به این کار به صورت جدی‌تر ورود پیدا کردم، در جلسه هیئت دولت و پیش از رأی اعتماد بگیرم، موضوع آب را مطرح کردم.

یادم می‌آید صبح روزی قرار بود به هیئت دولت بروم، به خدمت معاون اول رئیس جمهور رفته و اعلام کردم تا زمانی که مصوبه‌ای برای آب اصفهان از هیئت دولت اخذ نکنم، به اصفهان نمی‌روم زیرا می‌دانم که اصلی‌ترین موضوعی که درباره اصفهان وجود دارد، مسئله آب است.
آقای جهانگیری گفتند نمی‌توانیم همزمان هم شما را معرفی کرده و هم برای اصفهان یک مصوبه دریافت کنیم اما قول این را دادند که تا 2- 3 ماه آینده طرح را مصوب کنند.

باید بگویم که در واقع شروع کار من با مسئله آب همراه شد اما انتخاب من به دلیل موضوع آب نبود. با این حال خوشحال هستم که امروز مسئله حوضه آبریز زاینده‌رود و 2 موضوع اساسی درباره بحث آب برطرف شده است.

تسنیم: راهکار شما برای حل مشکل آب، مطرح کردن بحث حوضه آبریز زاینده‌رود بود، لطفا درباره این موضوع صحبت کنید.

رسول زرگرپور: در 6 ماه نخستی که من برسرکار آمدم، همه برای رودخانه زاینده‌رود گریه و زاری می‌کردند و همه از بهبود وضعیت این رودخانه ناامید بودند. به خوبی به یاد دارم که همه به جای آنکه به دنبال رفع و راه‌حل رفع مشکل باشند، نامید بودند، اما اکنون با اجرای طرح احیای حوضه آبریز زاینده‌رود، همه باور کردند که می‌شود طرحی داشت و می‌شود رودخانه زاینده‌رود را نجات داد.

احیای حوضه آبریز زاینده‌رود امروز برای همه باورکردنی شده است

خوشحال هستم امروز همه باور کرده‌اند که این طرح در قالب 9 ماده‌ای قابل اجرا بوده و به حق و به درست و به توصیه خود من عملیات اجرائی این مصوبات را دنبال می‌کنند و سئوال می‌پرسند که این مسئله بسیار مهمی است.

باور اینکه حوضه آبریز زاینده‌رود را می‌توان احیا کرد و باور اینکه می‌توان طرحی داشت و آن را اجرا کرد و باور اینکه این طرح اکنون به جائی رسیده است که مشکلات رفع شود، بسیار مهم بود. در همه بحث‌های همانند مسئله زاینده‌رود، مانند طرح احیای دریاچه ارومیه یا طرح‌های دیگر مطالعاتی بالغ بر 10 سال صورت می‌گرفت اما ما در مدت 3 ماه، طرح خود را به نام "اصفهان" به تهران برده و آن را در شورای عالی آب  تصویب کردیم. خوشحال هستیم که اکنون وزارت نیرو می‌گوید بحث مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود را به عنوان یک الگو در استان‌های دیگر و حوضه‌های دیگر مطرح می‌کنیم.

60  درصد از مصوبات 9 ماده‌‎ای شورای عالی آب برای حوضه آبریز زاینده‌رود اجرایی شد

تسنیم: آن زمان اعلام شد که می‌توان در مدت 2 سال این مصوبات را اجرایی کرد، آیا این اتفاق صورت گرفت؟ با توجه به انتقادات اخیر شما نسبت به موضوع برداشت‌های بی‌رویه آب در بالادست زاینده‌رود، به نظر نمی‌رسد این موضوع اجرا شده باشد.

زرگرپور: ما می‌گفتیم می‌شود در مدت 2 سال 100 درصد این طرح را اجرائی کرد اما اکنون می‌گوئیم در مدت 2 سال 60 درصد آن اجرائی شده است و درباره عدم اجرای 40 درصد باقی‌مانده گلایه‌مند هستیم. البته به دلیل تجربیاتی که در حوزه مدیریت آب در سطح کشور داشتم،

متوجه این مسئله هستم که مسائل آب، یک مسائل اجتماعی، امنیتی و سیاسی است و رفع بعضی از مسائل نیازمند به فرصت و زمان است. به هر حال بعد از اینکه مصوبه 9 ماده‌ای آب در شورای عالی آب تصویب شد، متوجه شدم که برخی در دانشگاه‌ها و اتاق بازرگانی انتقاداتی به این طرح دارند که من با آنها قراری گذاشتم که اگر کسی طرح دیگری دارد و یا بند یا ماده‌ای دیگری اضافه بر این ماده‌ها دارد، بگوید، اما کسی حرف جدیدی نزد و اکنون هیچ‌کسی بر روی طرح 9 ماده‌ای شکی ندارد.

رفتار حوضه آبریز زاینده‌رود، برای خیلی‌ها گنگ و مبهم بود

یکی از موضوعاتی که جز برای کارشناسان، برای دیگران قابل لمس نیست این موضوع بوده که قبل از این 2 سال، رفتار حوضه آبریز زاینده‌رود، میزان برداشت‌ها، ذی‌نفعان و اتفاقاتی که در این حوضه رخ می‌داد، برای خیلی‌ها گنگ و مبهم بود، اما اکنون میزان برداشت‌ها و اضافه برداشت‌ها دقیق اعلام می‌شود و وزارت نیرو صحت این موضوع را توسط بازرسان خود تائید می‌کند.

با این حال، 2 سال قبل این امکان نبود و در طول این 2 سال حجم عظیمی از فعالیت‌های نرم‌افزاری اتفاق افتاده که در درجه نخست الزام و مقدمات کار به شمار می‌رفت.

در درجه دوم در 2 سال قبل ما هرچه به میزان برداشت‌های اضافه در بالادست زاینده‌رود اشاره می‌کردیم، کسی قبول نمی‌کرد اما اکنون همه چیز دقیق مشخص است و وزارت نیرو آن را اعلام کرده است.

ورود معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرای باقیمانده مصوبه 9 ماده‌ای زاینده‌رود

اکنون برای نخستین بار در طول سده‌های گذشته حق‌آبه حق‌آبه‌داران، سهم‌آبه‌ها و اشتراکی‌های حوضه آبریز زاینده‌رود در این رودخانه تثبیت شده و دولت رسما آن را مصوبه و اعلام کرده است و ما در مرحله بعدی داریم به این سمت حرکت می‌کنیم که حق‌آبه‌ها برای هرکدام از افراد مشخص شود.

به هر حال این موضوعات حجم عظیمی از فعالیت‌ها است که شاید برای مردم قابل لمس نباشد اما من به عنوان یک متخصص آب متوجه می‌شوم که این اقدامات برابر 5 سال کار است که در طول یک سال انجام شده است و طرحی که می‌خواهد در شورای عالی آب ورود پیدا کند،

حداقل یک سال پشت دروازه شورا می‌ماند اما با قراری که با معاون اول رئیس‌جمهور گذاشتیم، طرح احیای حوضه آبریز زاینده‌رود یک هفته در شورای عالی آب مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد و در هفته بعد از آن در دستور کار قرار گرفت.

خوشحال هستم امروز از معاون اول درخواست کردیم که بررسی و ارزیابی مصوبه 9 ماده‌ای را برای نخستین بار در دستور کار شورای عالی آب قرار دهد که ایشان نیز موافقت کردند و دلیل این درخواست ما جلب توجه آنها به 40 درصد مشکلات باقی‌مانده است که باید در سطح معاون اول بررسی شود که این مسئله برای ما خیلی مهم است.

تسنیم: آقای استاندار ارتباطتان با مطبوعاتی‌ها و جامعه رسانه‌ای چگونه است؟

زرگرپور: باید بگویم من به شخصه به رسانه‌ها باور دارم و در مدتی که در تهران کار می‌کردم، با رسانه‌های ملی خیلی ارتباط داشته و با روحیات رسانه‌ها چه مکتوب و تصویری آشنا هستم. اکنون هم دوستان خوبی هم در رسانه‌ها دارم و با آنها ارتباط زیادی دارم؛ حتی در سال گذشته هم یک پایان‌نامه دکتری را استاد محور بودم که با عنوان نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران در کشور، که پایان‌نامه خیلی خوبی بود.

تسنیم: نگاه مسئولان به رسانه اکثرا منفی است. شما به کدام نقش رسانه در افکار عمومی بیشتر قائل هستید مثبت یا منفی؟

رسول زرگرپور:من واقعا رسانه‌ها را باور دارم و هم نقش مثبت و هم نقش منفی آنها که شامل نقش سازنده و نقش مخرب می‌شود، مورد توجه قرار می‌دهم، به همین دلیل است که سعی من همواره بر این بوده که با آنها ارتباط داشته باشم و ماهی یک بار نشست خبری را با اصحاب رسانه برگزار کنم و درباره مسائل مختلف توضیح ارائه کنم.

جالب این است که مردم هم از این موضوع تشکر می‌کنند و زمانی که اعلام شد من به سیستم بانکی کارت زرد نشان دادم، شاید خیلی موافق رسانه‌ای شدن آن نبودند اما اعتقادم این بود که مردم باید بدانند در راستای رفع مشکلات قدم برمی‌داریم.

نکته دیگر این است که من به شخصه به قشر جوان و ظرفیت‌های خارق‌العاده این قشر باور دارم. گاهی می‌بینم موضوعاتی که این قشر مطرح و تحلیل می‌کنند، از ما که فکر می‌کنیم در خیلی از موضوعات دستی بر آتش داریم، اساسی‌تر و گویاتر است

تسنیم: به نظر شما رسانه‌های اصفهان از نظر تراز اولی به جایگاه خود رسیده‌اند؟

رسول زرگرپور: من باور دارم که رسانه‌ها می‌توانند در رسیدن اصفهان به جایگاه مورد نظر خیلی موثر موثر باشند، من هر روز صبح تمام رسانه‌ها و روزنامه‌ها را ورق می‌زنم.

به هر حال وقتی ما می‌گوئیم استان تراز اول، یکی از شاخصه‌ها این است که رسانه‌های آن تراز اول باشند. من هفته اولی که آمدم، گفتم که ما باید رسانه ملی داشته باشیم، یکی از رسانه‌ها میزگردی را گذاشته بودن و می‌گفتند این حرفی که استاندار می‌زند چه معنی دارد.

اینکه ما می‌گوئیم استان اصفهان باید تراز اول باشد به این معنی است که رسانه‌‌های آن هم باید تراز اول باشد، اکنون در مشهد روزنامه‌های خراسان و قدس نیمی از کشور را پوشش می‌دهند و در جنوب کشور هم روزنامه جنوب را داریم و می‌توان از این مثال‌ها آورد اما سئوال اینجاست که چرا ما از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنیم زیرا ما هنوز در سطح استاندارد در استان هم نیستیم.

رسانه‌های اصفهان باید جایگاه خود را پیدا کنند

به نظر من اگر یک مجموعه در اصفهان مانند خبرگزاری و روزنامه را در اینجا سرخط آورد، کار مهمی نیست زیرا باید این کار انجام شود اما ما باید کاری کنیم که خبرنگاران ما بیش از هر زمان دیگری خبره و دقیق شوند بنابراین باید خبرنگاران جوان ما، جایگاه رسانه‌ای خود را پیدا کنند.

وقتی ما به دنبال جایگاه تراز اولی کشور هستیم جایگاه رسانه‌های استان خیلی مهم است اکنون خبرهای مربوط به خراسان، فارس و جنوب کشور به دلیل رسانه‌هایشان در سطح ملی پخش می‌شود اما باید این سئوال را پرسید که خبرهای اصفهان چقدر در سطح ملی پخش می‌شود.

تسنیم: یکی از افتخارات دوره مدیریت شما این است که آب پس از 10 سال به تالاب بین‌المللی گاوخونی رسید، سئوال اینجا است که  برنامه استان برای تداوم جریان آب در این تالاب و بازگشت به اکوسیستم طبیعی تالاب گاوخونی و احیای آن چیست و رویکرد شما برای مقابله با معضلات زیست محیطی از جمله ریزش ریزگردها از سمت تالاب گاوخونی به سمت اصفهان چیست؟ به نظر شما اقدامات صورت گرفته تا کنون چه نتایجی را در برداشته است؟

رسول زرگرپور: تالاب گاوخونی از ابعاد مختلف برای ما اهمیت دارد. اولاً این تالاب از جمله تالاب‌هائی است که در کنواسیون رامسر آمده و اهمیت دارد تا ما بتوانیم تعهدات بین‌المللی خود را اجرا کنیم. در درجه دوم احیای حوضه آبریز زاینده‌رود به مفهوم جاری شدن آب در بخشی از رودخانه نیست، بلکه از زردکوه تا تالاب یک جریان مستمر آبی را داشته باشیم. نکته سوم نیز این است که تالاب گاوخونی برای منطقه ما برکات بسیار زیادی دارد، در ارتباط با ایجاد یک تعادل زیست محیطی و اکولوژیکی که در منطقه به وجود می‌آورد برای ما اهمیت دارد.

تالاب گاوخونی عملکرد اکولوژیکی خود را از دست داده است

اگر در گذشته به تالاب می‌رفتید، شاید تعجب می‌کردید که اطراف تالاب برخی تپه‌های ماسه‌ای وجود دارد اما متأسفانه اکنون این تپه‌ها وجود خارجی ندارند و این موضوع نشان می‌دهد تالاب عملکرد اکولوژیکی خود را از دست داده است.

وقتی که جریان‌های فرسایش خاکی و گرد و غبارها از تالاب رد می‌شود، به دلیل رطوبتی که در این منطقه بود، این جریان‌ها در همان محل تالاب نشست کرده و تپه‌های ماسه‌ای را ایجاد می‌کرد؛ به همین دلیل گرد و غبارها به سمت اصفهان نمی‌آمد اما اکنون این تپه‌ها وجود ندارند زیرا دیگر تالاب این عملکرد خود را از دست داده است.

احیای حوضه آبریز زاینده‌رود بدون احیای تالاب گاوخونی معنا و مفهومی ندارد

در بخش مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب، بحث احیای تالاب گاوخونی مطرح شده که پیشنهاد آن از اصفهان بود، نه از سازمان محیط زیست. ما پیشنهاد کردیم که باید در سال 176 میلیون متر مکعب آب به تالاب وارد شود زیرا هیچ راهی جز اینکه برای احیای تالاب گاوخونی و وضعیت پایدار آن 176 میلیون متر مکعب آب را داشته باشیم، وجود ندارد.

در حال حاضر آن‌چیزی که به سمت تالاب می‌رود زهآب آب‌های کشاورزی بوده که 2 تا 3 متر مکعب به تالاب وارد می‌شود و تا زمانی که کشاورزی شرق رودخانه زاینده‌رود را داشته باشیم، می‌توان به برقراری این زهآب امیدوار بود.

آبی که در رودخانه زاینده‌رود رهاسازی می‌شود، حدود 4 تا 5 متر مکعب آب در اول رودخانه رها می‌شود اما در آخر رودخانه نیم متر مکعب بیشتر نیست که بقیه آن یا تجزیه و یا تبخیر می‌شود، بنابراین این آبی که با تالاب وارد می‌شود، آب تازه یا آب خام نیست، بلکه زهآب است و در حقیقت بعد از چند سال زاینده‌رود، زایندگی خود را شروع کرده است و این زایندگی سبب شده که این مقدار آبی را که گرفته در تالاب پس می‌دهد.

در واقع به نظر من احیای حوضه آبریز زاینده‌رود بدون احیای تالاب گاوخونی معنا و مفهومی ندارد و یک کار ابتر است زیرا آن هدف را پیگیری می‌کنیم باید برای تالاب هم فکری شود و بتوانیم این 176 میلیون متر مکعب آب را یا از طریق زهآب و غیره تخصیص دهیم.

با توجه به مشکلاتی که ما پیرامون برداشت‌ها در بالادست رودخانه داریم، پسآب تصفیه‌خانه شمال، جنوب و شرق را به سمت تالاب گاوخونی منتقل و هدایت کنیم و در حقیقت تالاب را از زهآب و پسآب استاندارد احیا کنیم.

در این زمینه 2 پروژه هم در حال اجرا بود اما مسائل اجتماعی سبب می‌شود که به راحتی نتوان این کار را انجام داد. هم‌اکنون از این پسآب‌ها استفاده کشاورزی می‌شود و شاید تنها راه درستی که می‌توان از طریق آن، جلوی این استفاده نادرست از پسآب‌ها را گرفت، این است که چنین کارکردی را برای این پسآب‌ها ایجاد کرد.

انتظار ما از رسانه‌ها این است که حمایت لازم را در این زمینه انجام دهند و وقتی راهکار و موضوعی در این زمینه مطرح می‌شود، توسط رسانه‌ها فضاسازی مناسب برای آن صورت گیرد.

تسنیم: به طور مشخص، شرط احیای زاینده‌رود، احیای تالاب گاوخونی است اما به نظر می‌رسد که برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجازی که در بالادست رودخانه و در پشت سر انجام می‌شود، سبب اختلافات مردمی بین 2 استان شده و از سوئی دیگر احیای تالاب را دچار اختلال می‌کند. تعامل بین 2 استان چگونه انجام می‌شود و برای احیا و تداوم حیات تالاب چه برنامه‌ای در نظر گرفته شده است؟

رسول زرگرپور: اگر حوضه آبریز زاینده‌رود احیا شود، تالاب گاوخونی هم احیا خواهد شد زیرا زایندگی رودخانه که اتفاق بیافتد، تالاب آب مورد نیاز خود را می‌گیرد.

ما در بالادست حوضه آبریز 3 نکته را در نظر داریم، اولا توسعه جدیدی اتفاق نیافتد زیرا اکنون چیزی در حدود 12 هزار هکتار توسعه وجود دارد که کمتر از 5 درصد آن در استان اصفهان و مابقی در استان مجاور قرار گرفته است. این توسعه‌ها فعلا متوقف شده اما باید به صورت کاملا پایدار متوقف شود.

کنترل هوشمند برداشت‌های صورت گرفته در بالادست زاینده‌رود

در درجه دوم، مسئله مهم توقف کامل برداشت‌های غیرمجاز است که آنها به طور کامل شناسائی شده و باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود. نکته سوم نیز توقف برداشت‌های مازاد بر مجاز است که برای این مورد بحث نصب کنتورها هوشمند در حال اجرا است و امسال قرار است که در استان اصفهان 7 هزار کنتور هوشمند نصب شود. مجموعه این اقدام‌ها می‌تواند در حوزه آب‌های سطحی در احیای حوضه آبریز زاینده‌رود و تالاب موثر باشد.

آب سطحی و آب زیرزمینی با یکدیگر تبادل دارند که ما باید چاه‌های غیرمجاز را در درجه نخست در بستر و حریم رودخانه و در بقیه نقاط را متوقف کنیم و باز هم برداشت‌های مازاد بر مجاز را نیز با نصب کنتورها متوقف کنیم که مجموعه این موارد می‌تواند شرایط جریان را برای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود و تالاب گاوخونی مناسب کند.

اما درباره تعامل با استان همجوار، آنچه اهمیت دارد قوانین، مقررات و مصوبات است که مبنای عمل 2 استان و استانداران باید باشد که تمام تلاش ما این است که این اتفاق رخ دهد.

تسنیم: بدون شک صدها پروژه نیمه‌تمام در استان اصفهان قرار گرفته و در این بین، چندین پروژه کلان در شهر اصفهان در انتظار بهره‌برداری است. آخرین شرایط کلان پروژه‌های نیمه تمام استان در چه وضعیتی است؟

رسول زرگرپور: باید بگویم که شأن مدیریت در استان اصفهان و شأن مردم اصفهان این نیست که پروژه‌هائی که البته می‌توان به آنها ابرپروژه هم گفت، در اصفهان بیش از 5 سال افتتاح آن به تاخیر بیافتد و انجام نشود. بعضی از پروژه‌ها مانند مترو زمان طولانی‌تری را می‌خواهد و مرحله به مرحله به بهره‌برداری می‌رسد اما پروژه‌هائی مانند مصلی و ورزشگاه نقش جهان را می‌توان در 2 فاز اجرا و به بهره‌برداری رساند.

البته هر کدام از این پروژه‌ها مشکلات و مسائل مربوط به خود را دارد که قدم نخست، شناسائی و آسیب‌شناسی دلیل رکود و توقف، قدم دوم پیداکردن راه حل برای رفع آسیب‌ها و قدم سوم اجرائی کردن آنها است.

نمی‌خواهیم مصلی را ناقص افتتاح کنیم

مصلی در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا کنون نزدیک به 400 میلیارد تومان هزینه در آن صورت گرفته است. در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که می‌توانیم نماز را در آن برگزار کنیم. البته همین برگزار کردن نماز عید فطر در مصلی به این راحتی نبود و دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود داشت.

برخی معتقد بودند که باید پروژه به صورت کامل به بهره‌برداری برسد اما من معتقد هستم که برای اینکه از این سرمایه‌گذاری بتوان استفاده کرد، در هر مرحله به بهره‌برداری رساند این به این معنا نیست که پروژه نیمه تمام را افتتاح کنیم و ما به این موضوع قائل نیستیم ولی می‌شود یک طرح را به چند پروژه تقسیم کرد و هر پروژه را در جای خود مورد بهره‌برداری قرار داد و از آن استفاده کرد.

حضور مردم در نماز عید فطر در مصلی سبب تسریع در تکمیل آن می‌شود

ما نمی‌خواهیم مصلی را ناقص افتتاح کنیم بلکه می‌خواهیم آن قسمت‌هائی از مصلی را که قابل بهره‌برداری است و مردم می‌توانند در یک شرایط مناسب‌تری به عبادت بپردازند، این شرایط را برای مردم فراهم کنیم.

باید بگویم حضور پرشور مردم در نماز عید فطر در مصلی سبب تسریع در تکمیل آن می‌شود. گرچه اکنون ما نه با مشکلات حقوقی مصلی مواجه هستیم و نه مشکلات فنی مهندسی و معماری را پیش‌رو داریم.

تسنیم: در بخش‌های قبلی صحبت‌های خود از موضوعات آب، تالاب گاوخونی و بخشی از پروژه‌های مهم اصفهان سخن گفتید، اجازه دهید درباره مترو صحبت کنیم. پروژه‌ای که گفته می‌شود پس از سال‌ها بالاخره در اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد.

رسول زرگرپور: مترو از داستان‌های پرغصه است؛ یادم می‌آید 16 سال قبل و زمانی که من معاون وزیر کشور بودم، مجوز احداث مترو اصفهان را صادر کردیم و اصفهان نخستین استانی بود که به صورت یک کار خلاقانه و ابتکاری این کار را آغاز کرد. متأسفانه اکنون در استان‌ها، استان سوم و چهارم هستیم که این پروژه را اجرا می‌کنیم.

باید بگویم در بحث مترو بیش از اینکه مشکل منابع مالی باشد، مشکل مدیریتی است زیرا نباید مدیریت مترو آن‌قدر وقت خود را صرف تضاد با میراث فرهنگی می‌کرد. اصلا دنیا به آخر نمی‌رسید که ما مترو را به جای چهارباغ از خیابان شمس‌آبادی عبور می‌دادیم ولی حداقل 7و 8 سال کار جلو می‌رفت.

ما در مرحله نخست کمیته‌ 5 نفره‌ای را با میراث فرهنگی ایجاد کردیم که مسائل و مشکلات موجود را برطرف کنیم و به جای آنکه مسئولان میراث، مترو و شهرداری از طریق رسانه‌ها با هم صحبت کنند، در قالب کمیسیون 5 نفره انجام شود.

در زمینه ایستگاه دروازه دولت، باید از 5 سال قبل عملیات اجرائی آغاز می‌شد و اکنون در دروازه دولت بحث این است که 100 متر جابه‌جا شود که کاخ جهان نما هم حفظ شود یا نشود، یا مجرای آب حفظ شود یا نشود.

سازمان مترو با وزارت کشور هم در ارتباط با واگن‌ها بحث‌هائی را داشت که تا 2 سال پیش برای مترو اصفهان نه واگنی آمده بود و نه واگنی سهمیه داشت اما اکنون در شهریور با ورود چند واگن دیگر به اصفهان، 5 رام و 25 واگن وارد شهر می‌شوند.

البته من به آقایان در اصفهان گفتم که ما نباید فقط امیدمان به وزارت کشور باشد و خودمان هم باید واگن بخریم. به همین دلیل خودمان 3 رام خریدیم و وزارت کشور 2 رام به ما داد. جالب این است که رام‌هائی که ما خریداری کردیم، وارد اصفهان شده است.

تکمیل ایستگاه‌های متروی اصفهان در 3 شیفت دنبال می‌شود

اکنون هیئت چینی در حال تست واگن‌ها هستند اگر این تست‌ها که جز الزامات است و باید انجام شود، هر زمان تمام شود ما می‌توانیم از میدان شهدا تا آخر خط یک را  در شمال راه‌اندازی کنیم و هرموقع هم که ایستگاه دورازه دولت و میدان انقلاب را راه‌اندازی کنیم، می‌توانیم تا کوه صفه پیش برویم. البته اکنون این 2 ایستگاه باید تکمیل شود و من به آقایان گفتم که به دلیل مسائل ترافیکی و محدودیتی در این 2 ایستگاه 3 شیفته کار شود.

باید بگویم که کار ساخت متروی اصفهان حتی یک دقیقه هم نباید تعطیل شود و من روزها وقتی در دفترم صدای کار کردن دستگاه‌های مترو را نمی‌شنوم، به سرعت دلیل این کار را پیگیر می‌شوم.

تسنیم: یکی دیگر از مشکلات استان اصفهان و پروژه‌هایی که شما همواره به تکمیل نشدن آن اشاره کرده‌اید، ورزشگاه نقش‌جهان به شمار می‌رود. بسیاری عنوان می‌کنند که ورزشگاه هنوز با کیفیتی که باید، مشغول ساخت نیست. نظر شما در این زمینه چیست؟

رسول زرگرپور: ورزشگاه بزرگ نقش جهان از طرح‌هائی است که در مرحله نخست برای من محرز شد که دولت نمی‌تواند آن را تکمیل کند. به هر حال دولت نه منابع آن را دارد و با توجه به مشکلات موجود، انگیزه لازم برای آن وجود ندارد. . در نخستین سفر معاون اول رئیس جمهور، من از او خواهش کردم که تصمیم‌گیری این کار را به استاندار محول کنند زیرا هر کسی یک حرفی می‌زد و اتفاقا در آن سفر گودرزی وزیر ورزش هم حضور داشتند که تصمیم‌گیری به استاندار محول شد.

آن زمان و پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که 2 نهاد دارای انگیزه لازم و بودجه مورد نیاز برای ورزشگاه هستند. فولاد مبارکه و شهرداری هر 2 این شرایط را داشتند. فولاد مبارکه اکنون تیمی دارد که هیچ‌گونه ورزشگاه خانگی در اختیار نداشته و و یکی از مطالبات اصلی تمام طرفداران تیمش، ورزشگاه است، ضمن اینکه این شرکت بضاعت مالی خوبی هم دارد.

از سوی دیگر گزینه شهرداری نیز به عنوان یک شهری که اگر ورزشگاه مناسب نداشته باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد، مطرح بود اما شهرداری نه تیمی برای استفاده داشت و نه با بضاعت مالی بالائی مواجه بود، به همین دلیل برای تکمیل این ورزشگاه، فولاد مبارکه را انتخاب کردیم.

تسنیم: برخی می‌گویند مدیرعامل شرکت فولاد به خاطر رودربایستی با شما این پیشنهاد را قبول کرد!

رسول زرگرپور: اینکه دکتر سبحانی به خاطر رودربایستی این موضوع را قبول کرد، بخش کمی از کار بود زیرا آنها به این ورزشگاه نیاز دارند.
در نهایت آنچه که در مرحله نخست برآورد شد، این بود که فولاد مبارکه با 10 میلیارد تومان فاز نخست را تکمیل کند و در مورد فاز 2 بعد تصمیم گرفته شود. اما پس از مواردی، تصمیم گرفته شد تکمیل فاز اول و دوم را با 30 میلیارد تومان به فولاد مبارکه داد.

امیدوارم ورزشگاه نقش‌جهان تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد

تسنیم: موضوع بودجه اختصاص یافته به این ورزشگاه نیز مسئله‌ای بود که همواره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. می‌گفتند این رقم همواره بالا و پائین شده و در نهایت خیلی کمتر از رقمی شده که مد نظر مسئولان بوده است.

رسول زرگرپور: به هر حال فولاد مبارکه گفت به جای 30 میلیارد تومان، می‌توانم با 20 میلیارد تومان هم تکمیل کنم؛ به هر حال بحث‌هائی که در آن زمان مطرح بود پیرامون اصل قضیه نبود بلکه درباره روند تکمیل بود.

ما امیدوار هستیم که تا پایان امسال این ورزشگاه به یک سامان برسد البته در آینده بازدیدی از آنجا انجام می‌شود و زمان بهره‌برداری را مانند مصلی اعلام می‌کنیم.

تسنیم: در کنار این پروژه‌ها، اصفهان چندین پروژه دیگر را نیز در دستور کار دارد. وضعیت این پروژه‌ها چگونه است؟

رسول زرگرپور: در کنار این 3 ابرپروژه، 3 پروژه ابرتر هم در اصفهان داریم که موزه بزرگ  اصفهان از این دست است. این موزه در طول 10 سال منتظر تصمیم‌گیری بود اما سرانجام ما دیدیم که کارخانه ریسباف با 7.5 هکتار زمین، برای این موضوع بسیار مناسب است.

این کارخانه موقعیت بسیار خوبی دارد و دارای سالن‌هائی است که جزو میراث ثبت شده استان به شمار می‌رود و پس از موافقت با مالک، این کارخانه در اختیار موزه بزرگ اصفهان قرار می‌گیرد.

مسابقه طراحی موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار می‌شود

در آینده نزدیک مسابقه طراحی موزه هم برگزار می‌شود زیرا موزه اصفهان باید این یک کار ماندگار و فاخر به شمار رود. این موزه باید پروژه‌ای باشد که اگر 400 سال بعد هم کسی آن را نگاه می‌کند، مثل نگاه ما به سازه‌های صفوی باشد.

در حال حاضر کارهای خوبی برای آن صورت می‌گیرد و باید بگویم آنقدر آثار فاخر و گران‌بها در پستوی خانه‌ها این استان است که اگر یک موزه داشته باشیم، می‌توانیم تمام این آثار را در آنجا ارائه کنیم زیرا من نگران ماندن این آثار در خانه‌ها هستم.

کلنگ نمایشگاه بین‌المللی اصفهان 2 ماه آینده زده می‌شود

پروژه دوم ما نیز نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به شمار می‌رود؛ نمی‌شود اصفهان در صنعت، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی حرف نخست را بزند ولی یک نمایشگاه بین‌المللی استاندارد نداشته باشد. این نمایشگاه در ابتدا مشکل حقوقی داشت و 60 درصد از سهام آن در اختیار بازنشستگان استانداری و جاهای دیگر بود.

اقدام ما این بود که این سهام را به شهرداری ارائه کردیم و در حال حاضر شهرداری و شرکت نمایشگاه‌ها در اینجا تصمیم‌گیرنده هستند و باتوجه به نقشه‌های اجرائی در مدت یک ماه آینده، کلنگ این نمایشگاه هم زده می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی 75 هزار متر مکعب مساحت دارد و حدود 30 هزار متر مربع آن مسقف می‌شود. در حال حاضر حدود 100 میلیارد تومان هزینه برای آن برآورد شده و دیوارکشی آن صورت گرفته و نقشه‌های اجرائی آن تائید شده که این یک کار بزرگ و ماندگاری برای اصفهان است.
آخرین مذاکرات در زمینه قطار سریع‌السیر اصفهان با طرف چینی در حال انجام است که آن هم کار بزرگی است و بیش از 3 سال بود که آن هم متوقف شده بود.

فاز نخست موزه دفاع مقدس پایان امسال افتتاح می‌شود

در مقابل 3 کار بزرگی که روی ریل تکمیل شده است، 3 کار بزرگ دیگر در استان شروع می‌شود و نمی‌شود برای اینکه بخواهیم از قافله پیشرفت و توسعه عقب نمانیم، باید این کارهای بزرگ انجام شود.

امسال فاز نخست موزه دفاع مقدس اصفهان به افتتاح می‌شود زیرا این پروژه هم از مدت‌ها قبل بر زمین مانده و با مشکلاتی مواجه است. طراحی آن کامل شده و از طریق شهرداری، فولادمبارکه و استانداری منابع آن تأمین شده که اگر مشکلی پیش نیاید فاز نخست آن را به بهره‌برداری برسانیم که آن هم کار بزرگی است.

چرا انتخاب معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان طولانی شد

تسنیم: در دوره‌ای که شما مدیریت استان را برعهده داشتید، اقدامات مختلف شما نشان داد ‌سعی مدیریت استان بر افزایش آرامش استان به شمار می‌رفته است. هرچند که در این مدت اتفاقات مختلفی نیز در اصفهان روی داد. یکی از موضوعاتی که منتقدان شما همواره بر آن تأکید داشتند، مسئله انتخاب معاون سیاسی – امنیتی استاندار، طولانی شدن زمان آن و در نهایت تغییر آن بود. لطفا در این باره توضیح دهید.

رسول زرگرپور: در بحث معاون سیاسی، بد نیست که شما مروری بر انتخاب معاون سیاسی وزارت کشور داشته باشید. باید بگویم دقیقا همان شرایط و مراحلی که در آنجا اتفاق افتاده، در اصفهان هم روی داد و می‌توان عنوان کرد که مفهوم این است که مسائل اصفهان، مسائلی است که به مسائل ملی خیلی نزدیک است و عواملی که در آنجا دخالت می‌کند در اینجا هم دخالت می‌کند و بخشی هم غیر قابل کنترل است.

نگاهی به روند انتخاب معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان

من در شروع کار، 2 نفر را به عنوان معاون سیاسی معرفی کردم زیرا منش اعتدالی مد‌نظر من سبب می‌شد ‌نتوانم از نیروهای سیاسی صرف در این زمینه استفاده کنم. آن زمان می‌خواستم آدم‌هائی در این سمت باشند که با منش این دولت و با روش اعتدالی این دولت هماهنگ باشند.

به هر دلیل، امکان قبول مسئولیت برای این 2 نفر فراهم نشد تا در رابطه با نفر سوم تصمیم‌گیری شود و رسول یاحی به این عنوان انتخاب شد. وی یکی از فرماندهان باسابقه جنگ و نیروهای ارزشی و شناخته شده بود که ما هم با امیدواری کامل این کار را انجام دادیم.

تسنیم: با این حال، این نیرو که شما همواره درباره او به خوبی صحبت می‌کردید، جای خود را به عقدایی داد. دلیل این موضوع چه بود؟

رسول زرگرپور: ‌بعد از مدتی من به این نتیجه رسیدم که ما در ارتباط با حوزه سیاسی و امنیتی خود نیازمند یک هماهنگی، هم‌فکری و انسجام بیشتری هستیم. آن زمان اعتقاد داشتم که در این زمینه نتوانسته‌ایم در حوزه سیاسی در داخل استان و خارج استان یک انسجام را فراهم کنیم و در ارتباط با مدیریت ارشد استان، هماهنگی به صورت کامل صورت نگرفت.

تسنیم: ‌در مراسم معارفه آقای یاحی عنوان کردید ‌از امروز من دیگر فقط استاندار هستم نه معاون سیاسی امنیتی. این موضوع نشان می‌دهد که حتی با وجود انتخاب یاحی، شما در دوره تصدی وی بر این معاونت، علاوه بر مدیریت استان، مسائل سیاسی را هم خود به دوش می‌کشیدید، درست است؟

رسول زرگرپور: در واقع من در این مدت هم معاون سیاسی بودم و هم استاندار و دلیل این بود که من مقداری از مسائل مختلف نگران بودم. نگرانی‌ام از این جهت بود که مسائل را خودم انجام بدم و با خود آقای یاحی به این جمع‌بندی رسیدیم که، مصلحت ‌فضای سیاسی استان در این است که تغییر و تحولی انجام شود و این کار خیلی راحت انجام شد.

در انتخاب معاون سیاسی هیچ‌گونه فشاری سیاسی وارد نشد

رویکرد من در انتخاب معاونان اول این بود که از خارج از سیستم استانداری باشند، با این حال، بعد از مدتی که بررسی شد رویکرد این شد که نیرو از داخل سیستم باشند. آن زمان سئوال این بود که در فرماندارها چه کسی می‌تواند مناسب‌تر باشند و روی آقای عقدائی متمرکز شدیم و به هیچ وجه هیچ‌گونه فشار سیاسی از چپ و راست به من وارد نشد.

حتی اگر هم فشار در این زمینه وارد می‌شد، من به آن توجهی نکرده و این فشار را روی کارهایم اعمال نمی‌کردم. آن زمان از وزارت کشور به من توصیه می‌کردند که معاون سیاسی را عوض کنید زیرا آنها هم معتقد بودند که این هماهنگی سیاسی در استان برقرار نشد ولی اینکه فشار باشد، به هیچ‌وجه نبود.

شرایط سیاسی استان به خاطر تحلیلی بود که من از حوزه سیاسی داشتم. آن زمان حتی این تحلیل را در رابطه با تک تک فرمانداران انجام دادم و دیدید که حتی امسال چند فرماندار هم عوض شدند. من اعتقاد داشتم که در یک بازه زمانی(کمتر در حوزه سیاسی) منطق حکم می‌کند که مدیرانی استفاده کنیم ‌بر اساس اهداف کار کنند و اگر کسانی که در اهدافی که در نظر گرفته شد، حرکت می‌کنند با قوت ادامه دهند و گرنه تغییر ایجاد شود. نکته جالب اینکه بسیاری از جریان‌های سیاسی اصفهان تا زمانی که حکم آقای عقدائی زده شده بود در جریان نبودند که گزینه جدید معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان چه کسی است.

تسنیم: شاید به همین دلیل است که جریان‌های سیاسی استان به شما نقدهایی وارد می‌کنند. جالب این است که هم اصول‌گراها و هم اصلاح‌طلبان شما را در طیف مقابل خود طبقه‌بندی می‌کنند.

رسول زرگرپور: به‌هر حال در این تغییرات، آنچه که اهمیت داشت صلاح و مصلحت استان و فضای سیاسی استان و در حقیقت لزوم هماهنگی و همکاری بیشتر بود. این موضوع حکم می‌کرد که ما تغییر و تحولی را در نه تنها در حوزه سیاسی بلکه در چند نفر از فرماندارها ایجاد شود، زیرا اصل بر عملکردها است. بدون شک در اصفهان آدم‌ها بدون گرایش سیاسی نیستند و افراد را تحلیل می‌کنند اما مهم این است که چه انتظاراتی از فرد داشته باشی و چه قرار هائی با فرد گذاشته باشی.

اصولگرایان می‌گفتند تند می‌روید و اصلاح‌طلبان می‌گفتند کند می‌روی!

اشکال ما این بود که تا با دوستان اصول‌گرا می‌نشستیم می‌گفتند چرا آنقدر تند می‌روید و تا با دوستان اصلاح‌طلب می‌نشستیم می‌گفتند چرا آنقدر کند می‌روید و من به هر دو می‌گفتم مشخص است که ما داریم درست حرکت می‌کنیم چون از برآیند شما چیزی عادی در می‌آید!

تسنیم: یکی از سئوالانی که همواره از مدیران شاخص استان مطرح است، استفاده از نیروهای آشنا و فامیل در پست‌های مختلف است. در دوره‌های قبل، انتقادات بسیاری به این موضوعات مطرح می‌شد اما شما بارها عنوان کرده‌اید ‌این اتفاق صورت نگرفته است. به نظرتان استفاده از نیروهای آشنا در بدنه مدیریتی استان برای مدیریت استان مُضر است؟

رسول زرگرپور: به‌هر حال برخی موارد برای یک مسئول ترک اولا به شمار می‌رود. یادم می‌آید در تمام 8 سالی که مسئول شهرداری‌های کشور بودم، پدرم می‌خواست خانه خود را در اصفهان بسازد اما من اجازه این کار را ندادم زیرا عقیده داشتم ‌اگر یک روز یکی از ماشین‌های شهرداری از آن‌جا رد شود، برخی مردم فکر می‌کنند که معاون وزیر، ماشین شهرداری را در اختیار پدرش قرار داده است.

اکنون هم این شایعات وجود دارد، بنابراین وقتی که معاونت را کنار گذاشتم به پدرم گفتم می‌توانی خانه‌ات را بسازی و من هم کمک می‌کنم. در مورد آشنایان و نزدیکان هم همین‌طور است زیرا ممکن است شما اقوامی داشته باشی که صلاحیت کار را داشته باشند ولی اجتناب از این مواضع ارزشمند است به همین دلیل هم اصلاً در تمام 35 سالی که مسئولیت داشتم، این کار را انجام ندادم.

با یک دوچرخه بدون ترک آمدم و با همان دوچرخه می‌روم

روز اولی که به اصفهان آمدم، به شوخی گفتم که "من با یک دوچرخه می‌آیم و با یک دوچرخه هم می‌روم و دوچرخه من هم ترک ندارد"

بنابراین هیچ‌کس نه تنها در تهران و نه در اینجا نیست که من بخواهم به خاطر نسبت فامیل با او، از آن در پست‌های مختلفی استفاده کنم. در به نظر من هر مسئولی نباید ترک اولا کند و در طول این 35 سال یک نفر را هم سراغ ندارید که با من اقوام بوده و وارد شده باشد.

تسنیم: اجازه دهید بخش پایانی این گفت‌وگو را به دغدغه مردم استان که در سال 93 واقعا آنها را نگران کرده بود، اختصاص دهیم از آخرین پیگیری‌های خود درباره پرونده اسیدپاشی اصفهان بگویید.

رسول زرگرپور: باید بگویم که مسئله اسیدپاشی یک پدیده بود که در اصفهان اتفاق افتاد. به‌نظر من باید به مردم اصفهان به‌خاطر اقدام شایسته آن‌ها در دوران حاشیه‌های پیرامون اسیدپاشی آفرین گفت زیرا آن‌ها خیلی خوب با این فضای مجازی، شایعه‌سازی‌ها و فضاهای سنگین تهدید مقابله کردند که باید تقدیر و تشکر کرد.

رسالت ما از ابتدا، پیگیری و دستگیری فرد اسیدپاش بود

ما از آن روز تا کنون رسالت خود را برای شناسائی این فرد خبیث و به اشد مجازات رساندنش می‌دانیم. پیگیری‌ها نشان داده که طرف مقابل ما انسان ساده‌ای نیست و تلاش می‌کند که خود را مخفی نگه دارد زیرا بعد از حادثه اصفهان، کار خود را تکرار نکرد تا امکان دستیابی به او کم شود.

تسنیم: برخی مردم عنوان می‌کنند مدیریت استان دیگر به قوت گذشته، پیگیری این پرونده را رسالت خود نمی‌داند.

رسول زرگرپور: اگر روزی به یاری خدا این فرد دستگیر شود و به سزای عمل خود برسد، خیلی حرف‌ها را می‌توان بر زبان آورد. امیدوارم روزی بتوان گفت که نیروهای امنیتی و انتظامی چه حجم وسیعی از کارها را برای شناسائی این فرد انجام دادند و اگر این اتفاق صورت گیرد، شاید مردم حجم عظیم پیگیری‌ها برای دستگیری وی را باور نکنند.

2 مظنون اسیدپاشی اصفهان شناسایی شدند

در حال حاضر 2 مظنون درباره حادثه اسیدپاشی اصفهان مد نظر است و دقیقا تحت کنترل هستند و به یاری خداوند در زمان مد نظر و در صورت مشخص‌شدن جرم آن‌ها، دستگیر می‌شوند.

تسنیم: یعنی این پیگیری‌ها هرگز نسبت به گذشته کم نشده است؟

رسول زرگرپور: باید بگویم پیگیری‌های استاندار و وزارت کشور نسبت به شناسائی این فرد با روز نخست تفاوتی نکرده است و هنوز اکیپ‌ها به صورت جدی بر روی آن کار می‌کنند. گاهی پیش می‌آید که در زمینه دستگیری فرد اسیدپاش، 99 درصد به قطعیت می‌رسیم اما آن یک درصد اشکال به‌وجود می‌آورد و دستگیری عقب می‌افتد اما مطمئن باشید که این موضوع هنوز هم اولویت دستگاه‌های استان اصفهان است.

گفت‌وگو از مسعود سعیدی و زینب کلانتری

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon