ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و رفت‌وآمد به خارج جامعه را با چالش مواجه کرده است


ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و رفت‌وآمد به خارج جامعه را با چالش مواجه کرده است

گستره ماهواره، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی و همچنین رفت و آمدهایی که به خارج از کشور صورت می‌گیرد، جامعه ما را با چالش‌های اجتماعی مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ تنها مسئول فرهنگی کشور نیست و ما برای مصون سازی و مقاوم سازی فرهنگی کشور بایستی از ظرفیت تمام دستگاهها کمک بگیریم و همه وظایف خود را درست انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی جنتی در برنامه نگاه یک، یاد شهیدان رجائی و باهنر را گرامی داشت و افزود: امیدواریم ادامه دهنده راه این شهیدان باشیم.


وی در ادامه به عملکرد و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: در طول این سه دهه گذشته افرادی که مسئولیت این وزارتخانه را داشتند گامهایی در جهت توسعه فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی برداشته اند اما در طول یکی دو سال گذشته آنچه که در سرلوحه فعالیتهای فرهنگی ما بود رهنمودهایی بود که مقام معظم رهبری داشتند و یکی دو نکته مهم نیز در این مدت مورد توجه ایشان بود.


جنتی در ادامه به تقویت جبهه فرهنگی انقلاب و نیروهای مؤمن در این حوزه اشاره کرد و گفت: ما در حوزه فرهنگی اعم از حوزه ادبیات ، سینما،‌تئاتر و موسیقی با سلیقه های مختلفی روبرو هستیم و عناصری داریم که دل در گرو انقلاب دارند و با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند آنرا تقویت می کنند.


وی افزود: گروهی دیگر هم هستند که شاید در این حد نیستند اما در عین حال در حوزه فرهنگی اعم از سینما ، تئاتر و موسیقی علاقمندند و در این جهت نیز تمام تلاشهای ما این است که در چارچوب قانون عمل کنیم و باید این محدودیتها را رعایت کنیم و می کنیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه البته ما فضا را برای فعالیت همه سلایق باز گذاشته ایم گفت: اعتقاد داریم در چنین فضایی فرهنگ رشد می کند و در حوزه تبادل نظر و تضارب آراء‌ افراد می توانند رشد کنند بخصوص که ما کشوری با فرهنگ دیرینه هستیم و بایستی تلاش کنیم این فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی را حفظ کنیم.


وی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ در عرض اقتصاد و سیاست نیست بلکه آنها در زیر فرهنگ تعریف می شوند.


جنتی گفت: در گذشته تلاش می شد فرهنگ دینی ما را مسخ کنند اما با انقلاب یک تحول بنیادین در این حوزه صورت گرفت.


مجری برنامه در ادامه به سیاستهای برنامه ششم توسعه اشاره کرد و پرسید: یکی از سیاستهای این برنامه مقاوم سازی فرهنگ است در این خصوص چه برنامه ای دارید؟ و چه اقداماتی صورت گرفته است؟ که وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: این وزارتخانه یکی از دستگاههای متولی فرهنگی محسوب می شود و یک دستگاه حاکمیتی است و برای انتشار کتابها،‌ اجرای موسیقی مجوز صادر می کند و در این خصوص تلاش ما بر این بود که غذای فکری در اختیار جامعه قرار گیرد که این غذا سالم باشد.


وی در ادامه به کتابهای منتشر شده اشاره کرد و گفت: ما در این مدت 72 هزار عنوان مجوز کتاب صادر کردیم که برخی در مرحله چاپ نخست ، برخی چاپهای دوم و سوم و برخی نیز چاپهای هفدهم بودند.


جنتی در ادامه به حوزه سینما اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز سعی شده است در اعطای مجوز به فیلمنامه ها دقت شود و در واقع شورای صدور پروانه نمایش دقت می کند که مطابق با قوانین و مقررات فیلمها ساخته شود و در واقع فیلمی ساخته شود که در راستای تحکیم بنیاد خانواده باشد.


وی افزود: البته وزارت فرهنگ و ارشاد تنها مسئول فرهنگی کشور نیست بلکه برای مصون سازی و مقاوم سازی فرهنگی باید از تمام ظرفیت دستگاهها و نهادهای فرهنگی کمک بگیریم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه البته همه دستگاهها باید وظایف خود را در این خصوص به درستی انجام دهند گفت: البته در دولت یازدهم در مجموع نسبت به گذشته هماهنگی بسیار خوبی با دیگر دستگاههای فرهنگی صورت گرفته است.


وی افزود: در شورای فرهنگی عمومی بیش از 30 دستگاه عضویت دارند و ما با بسیاری از آنها تفاهمنامه فرهنگی داریم و حتی در دولت یازدهم با بیش از 10 دستگاه دیگر تفاهمنامه امضا کرده ایم که چه نوع همکاریهایی با هم داشته باشیم.


جنتی ادامه داد: اکنون همکاری خوبی با سایر دستگاههای فرهنگی داریم.


وی در ادامه به مهمترین مشکلات فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: ما در کشور با ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی متعددی روبرو هستیم که اگر به ریشه های این چالشها بپردازیم راحت تر به نتیجه می رسیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دنیایی زندگی می کنیم که گسترش ارتباطات و تحولات به سرعت در آن رخ می دهد و با گستره ماهواره ، فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی و ارتباطی مواجه هستیم و همچنین رفت و آمدهایی که به خارج از کشور صورت می گیرد جامعه ما را با چالشهای اجتماعی مواجه می کند.


وی ادامه داد: احساس می کنیم خانواده ها با چالش روبرو هستند و حدود 4 ـ 5  ماه است بخش اصلی فعالیتهای خود را روی تحکیم خانواده ها گذاشتیم.


جنتی گفت: با پدیده جدید و زشت ازدواجهای سفید و ازدواجهای سیاه و یا هم باشی روبرو هستیم که دختران و پسران با هم در یک بازه زمانی زندگی می کنند بدون اینکه عقدی بخوانند.


وی افزود: این نوع ارتباطات یکی از چالشهای اساسی است که جامعه ما را تهدید می کند و همچنین تأثیراتی در زندگی و فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی می گذارد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز در شرایط جدیدی قرار گرفته ایم که کاملاً‌ این تحولات در سبک زندگی ما اعم از غذا خوردن ما و لباس پوشیدن ما تأثیر گذاشته است گفت: خطر جدی ای که در این حوزه احساس می کنیم انحطاط اخلاقی است که در بخشهای مختلف با آن مواجهیم.


وی افزود: رواج انحطاط اخلاقی در جامعه دینی بسیار خطرناک است به ویژه که امروز به بحث دروغگویی ، نقض عهد و شکستن پیمان کمتر توجه می کنیم.


وی ادامه داد: البته جلوگیری از انحطاط فرهنگی یک بعد سلبی و یک بعد ایجابی دارد.


جنتی گفت: ما اکنون کمیته تعیین مصادیق مجرمانه داریم که 13 عضو دارد و سه وزیر عضو این کمیته هستند و کار این کمیته این است که در حوزه مجازی آنچه برای فضای جامعه مضر است از انتشار آن جلوگیری کنند.


وی افزود: ما کاری که اکنون انجام می دهیم این است که از طرق مختلف جلوی این غذای مسموم را می گیریم که در اختیار جامعه قرار نگیرد و کار دیگر این است که کار ایجابی کنیم و اوقات فراغت جوانان را پر کنیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره اینکه متولی محتوای فضای مجازی وزارت ارشاد است یا وزارت ارتباطات؟ گفت: مسئول محتوا ما هستیم که در این خصوص مرکزی با عنوان مرکز فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال داریم و یکی از اقداماتی که در این مرکز صورت گرفته راه اندازی شبکه ملی فرهنگ است و در واقع اطلاعات ملی فرهنگی مفید در این شبکه  بار (وارد) می شود.


وی ادامه داد: در واقع مراکز دیجیتالی در همه استانها حتی به تدریج با گسترش اینترنت در روستاها ایجاد می شود و ما می توانیم این شبکه را به عمق روستاها ببریم.

 

جنتی درباره اینکه چرا مورد اقبال قرار نگرفته است؟ گفت: این شبکه حدود یک سال و نیم است که کار خود را شروع کرده و مجموعاً‌ حرکت خوبی در شهرستانها انجام شده است و بسیاری از شهرستانها در کنار کتابخانه یک مراکز دیجیتالی نیز ایجاد شده تا محتوای سالم در اختیار جامعه قرار دهد و نهادهای رسمی مثل سازمان تبلیغات اسلامی و مؤسسات خصوصی در آن عضو هستند.

نظارت بر امور فرهنگی باید مستمر باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظارت بر امور فرهنگی باید مستمر باشد نه اینکه هر حرکتی را به حال خود رها کنیم تا ترویج تفکر نامناسبی را اشاعه نماید.


علی جنتی با اشاره به ممنوعیت های اعمال شده بر فیلم رستاخیز سبب ممنوعیت اکران این اثر گردید گفت: اختلاف نظر بین علما و مراجع بر سر به تصویر کشیدن چهره ائمه را بیان کرد.


وی با بیان اینکه در سالهای اخیر فیلم فاخری نداریم گفت: اگر در زمینه های اجتماعی اثری ساخته شود که تأکید بر آموزندگی داشته باشد از آن استقبال خواهیم کرد و مورد حمایت کامل ما قرار می گیرد.


جنتی از راه اندازی فضاهای فرهنگی ـ‌ هنری (پردیسهای سینمایی) در سراسر کشور خبر داد و گفت: این اقدام جهت ترویج و تشویق مخاطب و آشتی دادن آنها با سینما صورت خواهد پذیرفت.


وی ادامه داد: عرضه و اکران یک اثر در جشنواره به معنای مورد حمایت وزارت ارشاد قرار گرفتن آن اثر نیست.


وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: بر خلاف سینما در تئاتر ظرفیت بالایی داریم اما متأسفانه تئاتر مظلومترین هنر نمایشی کشور است زیرا مراکز نمایشی کافی برای اجرای تئاتر وجود ندارد.


وی با بیان اینکه شهرداری در حال حاضر اقدام به ساخت پردیسهای تئاتر در مناطق مختلف تهران کرده است ادامه داد: در شهرستانها به منظور اجرای تئاتر فقر بسیاری به چشم می خورد که البته قصد داریم تسهیلات بهتری را به تئاتر ارائه دهیم.


جنتی با پرداختن به موضوع کتاب و قوانین مربوط به نشر و توزیع آن افزود: منکر آن نیستم که در بخش صدور مجوز به کتاب برخی از آثار از دستمان درمی رود و بدون نظارت به چاپ می رسد که البته در مراحل بعدی مورد جمع آوری از بازار قرار می گیرد و البته تعدادشان هم محدود است و برخی هم به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.


وی نظامند کردن مرزها را اقدامی مؤثر برای جلوگیری از ورود کتابهای نامناسب به کشور عنوان کرد و گفت: با این همه تعهدی وجود ندارد که عوامل سودجو تعدادشان به صفر برسد.


جنتی در ادامه افزود: هیئت نظارت بر امور صدور و چاپ کتب و سایر نشریات با متخلفینی که اقدام به توهین و یا هتک حرمت به مسئولان و مقامات کشوری و مقدسات نظام را دارند برخورد قاطع و قانونی داشته و دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon