پایان نبرد «الزبدانی» نزدیک است

پایان نبرد «الزبدانی» نزدیک است

یک منبع نظامی سوریه با تکذیب اخبار شبکه‌های اجتماعی مبنی بر آزادی کامل شهر الزبدانی واقع در حومه غربی دمشق پایتخت سوریه، اعلام کرد نبرد در این شهر همچنان ادامه دارد و به مرحله پایانی خود نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در دمشق، یک منبع نظامی سوریه در داخل شهر الزبدانی اخبار برخی رسانه‌های خبری درباره سیطره کامل ارتش این کشور بر الزبدانی را رد و تاکید کرد که عملیات همچنان در این شهر ادامه دارد.

این منبع نظامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در دمشق گفت که اخبار مربوط به کنترل کامل ارتش سوریه و مبارزان مقاومت اسلامی بر شهر الزبدانی مطلقا صحت ندارد و هیچ یک از گزارش‌های منتشر شده در این باره اطلاعات دقیق نیست بلکه سخنان کاربران در سایت‌های اجتماعی است.(اهمیت استراتژیک «الزبدانی»)

وی تاکید کرد که عملیات نظامی ارتش سوریه و مقاومت اسلامی همچنان در چندین جبهه در شهر الزبدانی ادامه دارد و گروه های تروریستی نیز در مساحت واقعا کوچک که حداکثر یک کیلومتر مربع است، محاصره شده اند.

این منبع نظامی سوریه همچنین گفت که تعیین زمان برای آزادی کامل شهر هرگز ممکن نیست و هر کسی که زمانی را برای آزادی این منطقه تعیین می کند نمی توان گفت که او فرد میدانی است زیرا شرایط میدانی به طور ناگهانی تغییر می کند و ابدا نمی توان گفت طی ساعات آینده یا تا دو روز دیگر آزادی منطقه الزبدانی اعلام شود.

وی افزود که برخی افراد مسلح پس از آنکه از رویارویی با ارتش و مقاومت ناامید شده اند، خود را تسلیم ارتش می کنند و فضای کنونی حاکی از سازش یا آتش بس قریب الوقوع در الزبدانی نیست.

بر اساس این گزارش، ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی همچنان به پیشروی در شهر الزبدانی ادامه می‌دهند و از چندین جهت عرصه را بر تروریست‌ها در این شهر تنگ کرده‌اند. عناصر تروریست در مناطق کوچکی از این شهر باقی مانده و تلفات انسانی زیادی متحمل شده‌اند.

اطلاعات میدانی نشان می‌دهد که این نبردها به پایان خود نزدیک شده‌اند به خصوص اینکه نبردها شدت گرفته و ارتش سوریه حملات خود را افزایش داده است که این مسئله می تواند تروریست ها را دچار سردرگمی کرده در حالیکه تعداد افراد مسلحی که خود را تسلیم ارتش کرده‌اند افزایش یافته و 8 تروریست از جمله دو تن از سران آنها دو روز پیش خود را تسلیم نهادهای مربوطه در سوریه کرده‌اند.

نبرد الزبدانی حدود یک ماه و نیم توسط ارتش سوریه و مقاومت اسلامی به منظور تکمیل نبرد بزرگ القلمون واقع در مجاورت مرزهای لبنان آغاز شد در حالیکه حدود 1500 فرد مسلح از نقاط کوهستانی القلمون فرار کرده و در الزبدانی کمین کرده بودند اما در آن زمان بسیاری از گزارش ها نشان می داد که نبرد الزبدانی در آینده نزدیک رخ نخواهد داد اما ارتش سوریه و مقاومت اسلامی همه این پیش بینی ها را بر هم زده و آغاز نبرد استراتژیک را اعلام کردند که در صورت موفقیت ارتش سوریه مهم ترین جاده های امدادرسانی به گروه های تروریستی متصل به مرزهای لبنان را تحت کنترل خود درمی آورد.

در صورت پایان نبرد الزبدانی، ضربه دردناکی به گروه‌های تروریستی که الزبدانی را یکی از مهم ترین قلعه‌های خود در حومه دمشق می دانستند، وارد خواهد آمد و این در حالی است که این گروه‌ها بارها سعی کرده‌اند با گشودن جبهه‌های دیگر در «داریا» یا «جوبر» و یا بقیه مناطق الغوطه شرقی و غربی، ارتش سوریه را از نبرد در الزبدانی بازدارند و علاوه بر آن گروه «احرار الشام» نیز استفاده از برگه کفریا و الفوعه را با هدف جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه در الزبدانی، آغاز کرده بود.

بر پایه این گزارش، ارتش سوریه پس از پایان نبرد الزبدانی کمربند امنیتی اطراف دمشق را توسعه خواهد داد و بنا به گزارش منابع نظامی به پیشروی خود به سمت سایر مناطق القلمون از یک سو و «مضایا» و «وادی بردی» از سوی دیگر ادامه می‌دهد و در نتیجه امنیت منبع اصلی تامین آب شهر دمشق که تروریست‌ها از آن برای اعمال فشار بر ارتش استفاده می کردند، تامین خواهد شد.

سیطره ارتش سوریه بر الزبدانی از اهمیت ژئوسیاسی برخوردار است به خصوص اینکه سخن از برگزاری کنفرانس ژنو 3 و تلاش‌های روسیه و ایران برای پیدا کردن راه حل سیاسی بحران سوریه در میان است که در آن صورت، آزادی این شهر نیز برگ برنده دیگری برای دولت سوریه در کنار دیگر دستاوردهای اخیر ارتش سوریه در چندین جبهه داخلی سوریه خواهد بود.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت