روحانی: برای امنیت سوریه، عراق و یمن حاضرم با هرکسی حرف بزنم

روحانی: برای امنیت سوریه، عراق و یمن حاضرم با هرکسی حرف بزنم

رئیس‌جمهور گفت: برخی از رسانه‌های عربستان به‌جای اینکه تصاویر فاجعه را منتشر کنند، انیمیشن درست کردند و این بسیار توهین‌آمیز است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در بدو ورود به تهران پس از سفرش به نیویورک در جمع خبرنگاران درباره حادثه منا و اقدام دولت در این رابطه گفت: در واقع امسال این ایام مبارک و ایام بین عید قربان تا غدیر که همواره روزهای خوش مردم ما از لحاظ دینی و معنوی است، به‌خاطر بی‌تدبیری، مبالاتی و عدم‌کارآیی دولت عربستان سعودی، مسلمانان عزیز از جمله مردم مسلمان ایران که زائر خانه خدا بودند، مظلومانه جان باختند و مردم مسلمان را عزادار کردند.

وی افزود: قربانیان این حادثه به‌گونه‌ای شرایطی دارند که بسیار تأسف‌آور است، البته بنده وقتی وارد نیویورک شدم از حادثه مطلع شدم که در همان موقع با آقای جهانگیری در هواپیما و پیش از پیاده شدن از هواپیما مفصل صحبت کردم و اقداماتی که لازم بود از همان‌جا ابلاغ کردم که الحمدلله دولت و همه مسئولان و معاون اول اقدامات بسیار خوبی را در این زمینه انجام دادند. البته وزارت خارجه هم بسیار فعال بود و اتفاقاً در جایی که ما بودیم دسترسی‌های‌مان در این زمینه بیشتر بود.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: ما توانستیم در این سفر و در پی حادثه منا صدای مظلومیت مسلمانان و ایرانیان را به گوش جهانیان برسانیم و هم به مراجع بین‌المللی تذکرات لازم نسبت به این حادثه مهم داده شود. در آنجا وزیر خارجه ما با وزرای خارجه و سران برخی کشورهای منطقه مذاکره و صحبت کرد که این مذاکرات بسیار مؤثر بود.

روحانی به دو سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل و نشست توسعه پایدار محیط زیست در این سفر اشاره کرد و افزود: بنده در این دو سخنرانی به این نکته اشاره داشتم و بر این مسئله تأکید داشتم که حادثه، آسیب و معمولی از نظر ما نیست و این حادثه با مسائل مالی جبران نمی‌شود و ابعاد حادثه بسیار مهمتر از این حرف‌هاست. عربستان سعودی باید به وظایف قانونی و بین‌المللی که در برابر اتباع خارجی و زائران خانه خدا به‌عهده دارد، انجام وظیفه کند و از طرفی حادثه باید روشن شود که به چه دلیل اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: عجیب این است که برخی از رسانه‌های عربستان به‌جای اینکه فیلم‌هایی را که وجود دارد پخش کنند، انیمیشن برای مردم درست کردند و پخش می‌کنند که این بسیار عملی توهین‌آمیز نسبت به ملل اسلامی و همه کشورهایی است که در آنجا قربانی داده‌اند.

رئیس جمهور همچنین با توجه به دیدارهایش با برخی سران کشورها در سفرش به نیویورک گفت: در ملاقات‌هایی که داشتم برخی کشورهای اسلامی نیز در حادثه منا کشته داشتند که از این واقعه بسیار متأثر و متاسف بودند. بنده در آنجا مجموعاً 16 ملاقات داشتم که در همه این ملاقات‌ها هم به ملت ایران تسلیت گفته می‌شد و اظهار تأسف می‌کردند و هم اظهار تعجب داشتند و معتقد بودند که این مسئله باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

روحانی ضمن تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های قربانیان در حادثه منا گفت: برای مصدومین از خداوند تقاضای شفای عاجل دارم. دولت از ابتدای امر در خدمت مردم و حادثه‌دیدگان بوده و باز هم پیگیری این حادثه را دنبال خواهد کرد. همه تلاش‌ها این بوده که جنازه‌ها هرچه سریع‌تر شناسایی و وسائل انتقال‌شان به ایران فراهم و به خانواده‌های عزیزشان بازگردانده شود تا دولت بتواند وسائل احترام به این پیکرها و هم تسلی خاطر را برای بازماندگانشان فراهم کند که دولت این راه را به‌عنوان وظیفه قانونی خودش در زمینه احقاق حقوق مردم دنبال خواهد کرد.

وی همچنین تأکید کرد: بنده سفر را به‌دلیل این حادثه نیمه‌تمام گذاشتم به‌طوری که قرار بود سفرمان تا امروز بعد از ظهر در نیویورک ادامه یابد. بنده 5 ملاقات با سران و 3 نشست مهم را به‌دلیل اینکه امروز در تهران باشم و در مراسم تشییع اجساد مطهر جان‌باختگان حادثه منا حضور یابم لغو کردم. البته حاجیان مظلوم خانه خدا به لقاء الله پیوستند اما لازم است که در جمع خانواده‌های آنها حضور داشته باشیم تا موجب تسلی خاطر آنها شود.

رئیس جمهور با بیان "در این سفر 4 نشست با اقتصاددانان و نخبگان آمریکایی داشتیم" افزود: در این سفر با مدیران اقتصادی آمریکا و نخبگان ایرانی و اندیشکده‌ها و نیز مدیران سیاسی و سردبیران رسانه‌ها و همچنین مجموعه ایرانیان دیدارهایی داشتیم. در اجلاس توسعه حضور یافتم به‌طوری که سند توسعه برای پس از سال 2015 میلادی تصویب شد و سران کشورها تقریباً در این اجلاس حضور داشتند که بنده نیز در هنگام تصویب این سند حضور داشتم.

روحانی با ابراز "نکته‌ای حائز اهمیت برای ما بود که می‌بایست در سند توسعه‌ای محیط زیست لحاظ می‌شد" گفت: این پیشنهاد نیز داده شد که مجموعه این سند به‌نفع جهان سوم است. بنده در این اجلاس به اقدامات محیط زیست و اقدامات زیست‌محیطی در ایران اشاره داشتم و همچنین به اقداماتی که ایران در زمینه محیط زیست انجام داده و یا متعهد به انجام آن نیست اشاره کردم.

وی با توجه به سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در این سخنرانی موضوع حج بررسی قرار گرفت و نیز اشاره‌ای نیز به موضوع برجام، پس از برجام و ابعاد آن داشتم که مسائل منطقه نیز مورد بحث قرار گرفت. بنده می‌خواهم نکته مهمی را به عرض ملت ایران برسانم و آن این است که اولاً هیچ‌کس در آنجا در این باره بحث نمی‌کرد که این برجام در چه مرحله‌ای است، همه دنیا برجام را نهایی شده می‌دیدند و منتظر بودند که چه‌روزی برجام اجرایی می‌شود و همه دنبال آثار این برجام بودند که از لحاظ اقتصادی چه تأثیری خواهد گذاشت. نکته جالب این بود که مدیران مهم اقتصادی آمریکا که بعضی‌هایشان نیز از مدیران رده اول بودند به ما می‌گفتند: "به دولت آمریکا فشار بیاورید که این تحریم را بردارد تا ما هم بتوانیم در سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به ایران شرکت کنیم".

رئیس جمهور در همین زمینه اظهار داشت: در این سفر مشاهده کردیم که هیچ‌کس نبود عظمت ملت ایران و کار در ایران برایش مطرح نباشد. نکته‌ای دیگر این بود که سران همه کشورهایی که با ما ملاقات می‌کردند در واقع از ایران کمک می‌خواستند. روزی بود که هرکس با ایران ملاقات می‌کرد با لحن نصیحت صحبت می‌کرد و آنها تعیین تکلیف می‌کردند و لحن‌هایی انتقادی و نصیحت‌آمیز داشتند به‌طوری که در سال‌های پیش این‌گونه بوده است اما امروز هرکس به ایران می‌رسد بحث این است که چگونه می‌شود در ایران سرمایه‌گذاری کرد و در چه زمینه‌هایی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد.

روحانی با بیان "در سفری که به نیویورک داشتم سران کشورها در ملاقات با بنده مطرح می‌کردند که ایران باید در موضوع سوریه، عراق و یمن کمک کننده باشد" گفت: امروز ایران به‌عنوان کشوری که در گذشته به‌عنوان مشکل و مسئله منطقه مطرح بود، امروز در سطح دنیا ایران به‌عنوان راه حل مطرح می‌شود و همه این را قبول دارند که در منطقه اگر بخواهد امنیت و ثبات برقرار و با تروریست مبارزه شود، راهی وجود ندارد جز اینکه ایران حضور داشته باشد و همه معتقدند که باید با ایران برای حل مشکلات منطقه همکاری کنند که این بسیار مهم است.

وی در ادامه تأکید کرد: عزتی که امروز ملت ایران در سایه تدبیر، حضور و درایت‌ها و تدبیر مقام معظم رهبری داشته، پیدا کرده است ما امروز در یک نقطه بسیار مناسبی در جهان قرار گرفته‌ایم و نباید مغرور شویم بلکه باید از این فضا به‌خوبی استفاده کنیم که این به‌نفع ملت و توسعه کشور است که باید از آن به‌نحو مطلوب استفاده و بهره‌برداری کنیم.

رئیس جمهور با اعلام "اگر خونریزی یک ساعت در سوریه قطع شود وظیفه ماست که این کار را انجام دهیم" افزود: اگر ما بتوانیم از خون یک مسلمان حراست و حفاظت کنیم که به زمین ریخته نشود، این وظیفه ماست؛ ما با هرکس که باید تماس بگیریم، تماس می‌گیریم به‌طوری که اگر بنده بدانم که امنیت در سوریه و عراق و یمن برقرار می‌شود و مردم این کشورها راحت می‌شوند، هرکجا که لازم باشد می‌روم و با هرکس که لازم باشد نیز حرف می‌زنم اما شرط آن این است که بدانم امنیت و جان مردم این کشورها حفظ می‌شود. بچه‌های مردم پشت مرزهای اروپا آواره‌اند، برای ورود، سکونت و بی‌غذایی التماس می‌کنند که این در شأن ملت ایران و منطقه نیست. ما هرکاری را که بتوانیم برای مسلمانان و منطقه انجام دهیم باید انجام دهیم. بنده در همه ملاقات‌ها این را گفتم که ما آمادگی داریم اگر طرحی باشد که به‌نفع ملت سوریه، عراق و یمن باشد، هر کمکی را که از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم.

روحانی با ابرازی امیدواری از اینکه در آینده، آینده منطقه خاورمیانه بهتر از امروز باشد، گفت: ما به‌نمایندگی از ملت بزرگ ایران امیدواریم که بتوانیم قدم‌های بزرگی را برداریم. البته مردم ما می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران برای امنیت ملت‌های سوریه، عراق و یمن کارهای بسیار زیادی کرده است که ما باید این کارها را ادامه دهیم و تشدید کنیم تا روزی که شاهد امنیت کامل در این منطقه باشیم. البته در این سفر ملاقات‌های مهمی با رؤسای جمهور چین، فرانسه،‌ روسیه و نخست وزیر ایتالیا و نیز مقامات اروپایی داشتیم که به‌نظر بنده بسیار اهمیت داشت و درباره مسائل منطقه بحث و تبادل نظر کردیم که با نخست وزیر انگلیس نیز درباره مسائل منطقه مذاکرات طولانی و مفصلی داشتیم که امیدوارم همه این بحث‌ها در نهایت به‌نفع مردم ما و مردم منطقه باشد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon