معلمان با اجبار از دبیرستان به دبستان منتقل نمی‌شوند

معلمان با اجبار از دبیرستان به دبستان منتقل نمی‌شوند

معاون آموزش متوسطه شهر تهران گفت:‌ معلمان بدون اجبار از دوره متوسطه به ابتدایی منتقل شدند، همچنین افراد منتقل شده از شهرستان به تهران در دوره ابتدایی مشعول تدریس هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کار ساماندهی نیروی انسانی برای آغاز سال تحصیلی 94-95 از مدت‌‌ها قبل  آغاز شد چرا که امسال با استقرار نظام 6.3.3 در تمام دوره‌های تحصیلی بحث ساماندهی نیروی انسانی از حساسیت بیشتری برخوردار است. در سال تحصیلی جاری پایه نهم به دوره متوسطه اول اضافه و پایه دهم از دوره متوسطه دوم حذف شد، بر همین اساس به منظور ساماندهی نیروهای آزاد شده در دوره متوسطه دوم بخشی از این نیروها به دوره متوسطه اول و بخشی به دوره ابتدایی منتقل شدند.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این رابطه گفته است: وقتی که یک دوره تحصیلی از 4 پایه به 3 پایه تقلیل پیدا می‌کند تقریباً یک چهارم نیروی انسانی مازاد بر نیاز آن دوره تحصیلی خواهد بود و در برخورد با این مسئله دو روش داشتیم. یک روش این است که بگوییم نیروها بیکار باشند و رویکرد دیگر اینکه از این نیروها در دوره‌های دیگر استفاده کنیم که طبیعی است رویکرد دوم را انتخاب کردیم و برای اینکه تبعیضی بین فرهنگیان نباشد، تمام نیروهای متوسطه یک و دو را براساس شاخص‌هایی امتیازبندی کردیم و از بالاترین امتیاز با نظر خودشان ساماندهی را انجام دادیم. بنابراین گزارشی که داریم حاکی از آن است که همکاران ما نوعاً از عدالتی که سعی کردیم در توزیع نیروی انسانی اعمال کنیم، رضایت دارند.

اما معلمان از انتقال اجباری از دوره متوسطه به ابتدایی خبر می‌دهند و با ابراز نارضایتی از این موضوع آن را باعث افت کیفیت آموزش می‌‌دانند چرا که تدریس در دوره ابتدایی مهارت‌های خاص خود را نیاز دارد.

با حذف پایه دهم از دوره دوم متوسطه 27 درصد از معلمان یعنی حدود 5600 نفر مازاد شده‌اند و براساس امتیازی که کسب کرده‌اند به دوره اول متوسطه و مدارس ابتدایی منتقل شدند. طبق گفته‌های اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران 650 نفر از معلمان دوره متوسطه به دوره ابتدایی منتقل شده‌اند.

در این رابطه محمود حسینی،‌ معاون آموزش متوسطه شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص حذف پایه اول دبیرستان و وضعیت ساماندهی نیروهای آزاد شده در این پایه اظهار داشت:‌ امسال پایه اول از دوره متوسطه دوم دوره حذف شده است و این طبیعی است که تعدادی نیرو آزاد شده و کلاس درس ندارند.

وی در خصوص ساماندهی نیروهای آزاد شده گفت:‌ برای سال تحصیلی 94-95حدود 270هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه اول داریم که در مدارس دولتی و غیردولتی ساماندهی شدند همچنین پایه نهم به دوره متوسطه اول اضافه شده است بنابراین با توجه به تعداد کلاس‌هایی که در هر کدام از پایه‌ها داریم،‌ساماندهی نیروی انسانی را انجام دادیم و برای جبران کمبود نیرو نیز بخشی از نیروهای آزاد شده در دوره متوسطه دوم را به متوسطه اول منتقل کردیم.

معاون آموزش متوسطه شهر تهران با اشاره به اینکه در مناطق مختلف تعداد متفاوتی از نیروهای متوسطه دوم به عنوان نیروی مازاد معرفی شد‌ه‌اند، عنوان کرد: تا آنجایی که ممکن بوده،‌ بدون هر گونه اجبار برای معلمان، نیروهای مورد نیاز در متوسطه یک و دو را به صورت یکپارچه ساماندهی کردیم تا شرایط برای معلمان بهینه شود.

حسینی گفت:‌ طبیعتاً معلمان برای ورود به یک مقطع دیگر نیازمند آموزش هستند؛‌ دوره‌های تربیت مدرس را در تابستان برای این معلمان برگزار کردیم و دوره توانمند سازی آنها در همه شهرها از جمله تهران برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از نیروهای مازاد شده در دوره متوسطه دوم با توجه به نیاز موجود در دوره ابتدایی در این دوره به کارگرفته شدند، ادامه داد:‌  افرادی که از شهرستان به تهران منتقل شدند با توجه به داوطلب بودن خودشان در دوره ابتدایی مشغول تدریس شدند و در این زمینه اجباری وجود ندارد در حقیقت این افراد وارد دوره ابتدایی می‌شوند تا از امکاناتی که برایشان در نظر گرفته شده استفاده کنند.

معلمانی که با انتقال به دوره ابتدایی موافقت نمی‌کنند مشمول رتبه بندی نخواهند شد و این موضوع نارضایتی آنها را به همراه دارد. مسئولان آموزش و پرورش نیز از عدم رتبه بندی معلمانی که کسر ساعت موظف دارند، خبر می‌دهند.

عدم رتبه بندی این گروه از معلمان، برخی از آنها را مجبور به پذیرش تدریس در دوره ابتدایی کرده است. عدم تمایل به تدریس در دوره ابتدایی و بی‌انگیزگی معلمان می‌تواند به جریان آموزش و کیفیت تدریس لطمات بسیاری بزند.

سید محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این خصص گفته است: از افرادی که کسر ساعت موظف دارند، خواسته‌ایم که به کمک ما بیایند تا دوره بحران را طی کنیم و به کلاس یا پایه‌ای خاص برای تدریس منتقل شوند اما برای عده‌‌ای که با این موضوع موافقت نکرده‌اند، فعلاً احکام رتبه‌بندی صادر نمی‌شود.

به نظر می‌رسد، در شرایط فعلی، آموزش و پرورش چاره‌ای جز ساماندهی نیروی آزاد شده از دوره متوسطه را نداشته باشد. موضوعی که وزیر آموزش و پرورش اینگونه به آن اشاره کرده است:‌ از معلمان می‌خواهیم با این وزارتخانه همکاری کنند تا این بحران را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon