وقایع جنگ ۳۳ روزه جز با توجه به امداد غیبی، قابل تفسیر نیست


وقایع جنگ 33 روزه جز با توجه به امداد غیبی، قابل تفسیر نیست

خبرگزاری تسنیم: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: جنگ ۳۳ روزه حزب الله با رژیم صهیونیستی همراه با امدادهای غیبی بود و وقایع آن جز با توجه به امداد غیبی، قابل تفسیر نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی یکشنبه شب در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم جنگ 33 روزه را همراه با امدادهای غیبی دانست و اظهارکرد: در جنگ 33 روزه اتفاقاتی افتاد که جز به صورت امداد غیبی قابل تفسیر نیست، من از شخص سید حسن نصر الله شنیدم که گفت اسرائیلی‌ها به نیروهای حزب الله حمله می‌کردند، ولی پس از عقب نشینی نیروهای حزب الله نیروهای اسرائیلی پیشروی نمی کردند، دلیل را که از سربازان اسرائیلی جویا شدند، آن‌ها گفتند که مردانی با لباس‌های سفید با شمشیر با ما می‌جنگند.

وی اضافه کرد: سربازان اسرائیلی قضیه جنگیدن مردانی با لباس‌های سفید به همراه شمشیر را در مصاحبه با شبکه‌های اسرائیلی گفتند و در جنگ 33 روزه داستان‌های عجیبی اتفاق افتاد که مصادیق امداد غیبی زنده شد، البته در طول دفاع مقدس نیز از این موارد داشتیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به دلیل امدادهای غیبی اظهار کرد: امدادهای غیبی خداوند به این دلیل است که انسان بهانه‌ای را برای انجام ندادن تکلیف خود نداشته باشد و  موارد امدادهای غیبی در دفاع مقدس متواتر اجمالی بود.

رسیدن به اهداف بالا با تحمل سختی‌ها

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به علت صبرکردن اظهار کرد: برای علت صبر می‌توان هم از برهان عقلی و هم از دلایل عرقی استفاده کرد.

آیت الله مصباح یزدی زندگی دنیا را همراه با سختی و گرفتاری دانست وافزود: انسان باید برای رسیدن به اهداف بالا باید سختی‌ها را تحمل کند و انسان راحت طلب به هدف‌های بالا نمی رسد، قرآن کریم نیز می‌گوید که چیزی به نفع انسان است که برای آن تلاش کند.

وی اضافه کرد: باید در همه امور زندگی تلاش کرد و پیدا کردن یک لقمه نان حلال نیاز به تلاش زیاد دارد.

رد کردن بهانه‌های کناره گیری از جهاد از سوی قرآن

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به زندگی پیامبر گفت: عمده زندگی پیامبر با جنگ و جهاد گذشت، مسلمانان در مکه در شعب ابی طالب در محاصره بودند، در مدینه هم تا آخرین لحظه زندگی پیامبر، زندگی ایشان با جنگ‌هایی همراه بود و پیامبر در آخرین روزها، مردم را به پیوستن به سپاه اسامه فراخواند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) صبر و جهاد را یکی از موارد تاکیدشده در قرآن دانست و افزود: برخی افراد رسیدن زمان جمع آوری محصولات کشاورزی یا زخمی شدن در جنگ قبلی را بهانه‌ای برای کناره گیری از جهاد می‌دانست که قرآن کریم با شدت با این بهانه برخورد کرده است.

وی ادامه داد: قرآن کریم به مسلمانان درگیر در جهاد می‌گوید که دشمنان شما نیز همچون شما در سختی هستند، ولی شما امید رسیدن به خدا را دارید.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به همراه بودن تکالیف با سختی‌ها اظهار کرد: امام صادق(ع) از عیسی بن مریم(ع) نقل می‌کند که‌ای انسان‌ها شما هرگز به خواسته مگر مشتهیات را ترک کنید و در برابر آنجه کراهت دارید، مقاومت کنید.

وی اضافه کرد: همچنین قرآن کریم می‌فرماید که اگر صبر کنید، توطئه‌های دشمن بر شما اثر نمی کند.

رسیدن امداد غیبی در صورت داشتن تقوا و صبر

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به جنگ بدر گفت: زمانی که در جنگ سپاه مسلمانان به کفار رسیدند، از تعداد زیاد آن‌ها و سلاح‌های همراه شان نگران شدند،  اما قرآن در آن جنگ به مسلمانان دلداری می‌دهد که از تعداد و تجهیزات کم خود نگران نباشید و پس از جنگ بدر نیز خداوند در قرآن می‌فرماید که ما در حالی که شما ضعیف بودید، در چاه‌های بدر به شما کمک کردیم.

وی ادامه داد: خداوند در مکان دیگری از قرآن می‌گوید که اگر دشمنان ناگهان به شما مسلمانان حمله کردند و شما توان مقاومت را نداشته باشید، در صورتی که شما تقوا و صبر داشته باشید، پنج هزار فرشته به کمک شما می‌آیند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ایجاد روحیه راحت طلبی را سبب قبول نکردن ریسک  جهاد دانست و افزود: در جنگیدن باید قوانین شرعی را رعایت  کنید، در غیر این صورت خداوند ضمانتی را برای کمک کردن ندارد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به جنگ حنین اظهار کرد: در جنگ حنین کثرت تعداد نیروهای سپاه مسلمانان باعث اعجاب آنان شد و علاوه بر ضعیف شدن تقوا، اعتماد آنان به خداوند کم شد، در نتیجه زمین بر آنها تنگ شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم جهاد را یکی از فرایض اقوامی قبل از ظهور اسلام دانست و افزود: قرآن در آیه‌ای در خصوص مجاهدین همراه با پیامبران می‌فرماید که ربیون یعنی انسان‌های مخلص،  پیامبران را در جنگ‌ها همراهی می‌کردند و مصیبت‌هایی که به آنان می‌رسید، باعث سستی شان نمی شد و احساس ضعف نمی کردند.

استفاده خداوند از هر راه صحیحی برای هدایت مردم

وی ادامه داد: در ادامه این آیه آمده است که خداوند افرادی که در انجام وظیفه احساس ضعف نمی کنند، را دوست دارد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به روش‌های قرآن برای تقویت روحیه صبر گفت: قرآن برای تقویت روحیه صبر و مقاومت، ثواب و پاداش حرکت در این راه را بیان کرده است.

وی اضافه کرد: سه چیز به تریب برای اولیاء برای ترویج روحیه صبر موثر است، ابتدا محبت الهی، سپس پاداش آخروی و در انتها پیروزی‌ها دینیو است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به لطف الهی به بندگان اظهار کرد: خداوند از روی کمال لطف خود، از هر راه صحیحی برای هدایت مردم استفاده می‌کند.

انتهای پیام/الف

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon