نقش‌آفرینی فعال خراسان رضوی در تجارت با چین

نقش‌آفرینی فعال خراسان رضوی در تجارت با چین

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: امیدواریم که تفاهمات خوبی در طی یکی دو ماه آینده شکل گیرد و سفارت چین را در خراسان رضوی فعال کنیم.

ابوالفضل چمندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس درباره نخستین نشست با رایزن اقتصادی سفارت چین در مشهد اظهارداشت: جلسه‌ تشکیل شده با رایزن اقتصادی سفارت چین در ایران، پیرو نشست قبلی و حضور سفیر چین در مشهد بود که موضوع توسعه مناسبات دو کشور از طریق خراسان رضوی و پتانسیل‌های آن در دستور کار قرار داشت. در کنار این جلسه، برنامه جدیدی را هم اجرا کردیم که البته چندان مرسوم نیست؛ ولی خراسان رضوی به‌تنهایی با سفارت‌خانه‌های کشورهای هدفش رایزنی را مد‌نظر قرار داده و در همین جهت وبیناری با سفیر چین انجام و مصوبات و تفاهمات سفر ریاست محترم جمهور در چین پیگیری شد.

چمندی ادامه داد:سفر رایزن اقتصادی سفارت چین در ایران به مشهد که برای اولین بار انجام شد، به این دلیل بود که بتوانیم از ظرفیت‌های ترانزیتی استان در سرخس، ظرفیت کارخانه‌ها و همچنین ظرفیت حوزه سرمایه‌گذاری بازدید حضوری و ظرفیت سنجی دقیق انجام شود. درعین‌حال پتانسیل گردشگری بین خراسان رضوی و استان سین کیانگ چین که به عنوان بزرگ‌ترین استان چین و ناحیه‌ای مسلمان‌نشین به شمار می‌رود، مورد بررسی ویژه قرار گرفته است.

وی افزود: امیدواریم که تفاهمات خوبی در طی یکی دو ماه آینده شکل گیرد و سفارت چین را در خراسان رضوی فعال کنیم. این استراتژی را به طور جدی دنبال می‌کنیم و علاوه‌بر چین برای دیگر کشورهایی که هدف تجارت ما هستند نیز چنین اقداماتی را مدنظر داریم تا روابط خارجی به‌‌خصوص در حوزه اقتصادی تسهیل پیدا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص سرفصل‌ها و چشم‌اندازهای ترسیم شده این رایزنی بیان کرد: یکی از محورهای عمده مورد مذاکره ما تعیین فورواردهای چینی برای حمل بار از مسیر و کریدور خراسان رضوی است که امروز رایزن محترم فورا برای بازدید سرخس اقدام کردند. محور مهم دیگر آشنایی با ظرفیت محصولات صادراتی استان مانند زعفران، پسته و غیره بود که عمدتا با واسطه صادر می‌شوند و برای ما مهم بود تا فورواردهای مشخصی را برای آنها تعیین کنیم.

چمندی تصریح کرد: پیشنهاد دادیم که نشست فعالین اقتصادی خراسان رضوی و برخی استان‌های چین در مشهد برگزار شود که در برنامه بررسی قرار گرفت و منتظر پاسخ نهایی هستیم. به جد بنا داریم تا نتیجه مجموع فعالیت‌ها و تحرکات دیپلماسی اقتصادی که در خراسان رضوی پیرامون مسائل و اهداف کلان اقتصاد کشور انجام می‌شود به نتیجه مشخص و مورد قبولی برای فعالین اقتصادی و مردم برسد.

انتهای پیام/282/.

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon